Info gezocht 2.5 V6 elegance

Vragen over al dan niet Galants die nergens anders onder passen.
Plaats reactie
AssassinActual
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2013, 10:42

Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door AssassinActual »

Hallo,

Ik had me in het daarvoor bestemde topic al even voorgesteld.
Ik sta op t punt een Galant 2.5 V6 Elegance te kopen

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

De auto staat in de buurt van Rotterdam.
Gisteren sprak ik de handelaar en deze verkoopt de auto voor een kennis.
De onderhoudshistorie is voor een groot deel aanwezig, maar niet alles, zo wist hij mij te vertellen.

Mijn vraag aan jullie, als experts ;)
Kent iemand deze Galant en hebben jullie tips waar ik op moet letten als ik binnenkort een kijkje ga nemen?
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door cvw »

Ik heb hem ook zitten bekijken op Marktplaats. Alle belangrijke dingen zijn recent vervangen zoals distributie en pompen. Check of de bougies toen ook alle 6 vervangen zijn (is aardige klus om bij de achterste bougies te komen) die horen bij die beurt evenals de ATF van de automaat. De ATF zou ik wel controleren. Die hoort rose te zijn. Is dat spul zwart, dan is het zwaar overtijd. Kun je checken op de peilstok.

Wielkasten achter zijn en blijven een aandachtspunt, check op roest en beschadigingen. En verder? tsja, rijden, horen en voelen. Als ik het zo lees ben je aardig thuis in de autotechniek. Moet lukken dus.

laatste: Het is een lpg auto. Dus let op de cylinderkoppen en de koelvloeistof, die mag niet vervuild zijn met olie. En natuurlijk de oliedop aan de onderkant controleren op sludge oftewel mayo. De km-stand is een lachertje voor de Galant dus als je interesse hebt zou ik mij daar niet door laten weerhouden.

Succes!
AssassinActual
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2013, 10:42

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door AssassinActual »

Super!

Heb wel ervaring met sleutelen aan motoren, auto's echter wat minder, hoewel de techniek veel gelijkenissen kent.
Automaten heb ik geen kaas van gegeten, dus de ATF tip is zeer bruikbaar!

Zit inderdaad met het LPG verhaal, weet nog niet goed hoe ik de staat/invloed van het LPG systeem op de auto kan controleren..
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door cvw »

let op tikkende kleppen, zou niet mogen. lekkage van olie bij cylinderkoppen of extreem witte damp uit uitlaat (koppaking lekt koelvloeistof).
Luister goed of de lpg pomp niet teveel herrie maakt. Bij veel systemen zit die pomp in de lpg tank en hij kan kapot. Is een dure reparatie van zo'n 600 euro. Je kunt problemen met die pomp voorkomen door de tank niet helemaal leeg te rijden (koeling). Check in de aanwezige onderhoudshistorie of er onderhoud aan de installatie is gedaan. Mogelijk staat er iets in over het vervangen van het lpg-filter. Last but not least, controleer het display van de installatie in de auto. Als alle lampjes werken is de bekabeling in orde. Rijdt de auto wel op lpg maar geeft de display niet de benodigde info, dan zit er ergens in de bekabeling een breuk. Is niet onoverkomelijk, maar wel goed om te weten.
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door MarkDuffy »

Zelf let ik ook altijd nog even op koppeling slijtage, toch al bij heel wat auto's gekeken waarbij die toch echt versleten was
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door foks »

MarkDuffy schreef:Zelf let ik ook altijd nog even op koppeling slijtage, toch al bij heel wat auto's gekeken waarbij die toch echt versleten was
't is een automaat, mark :)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door Twain »

waarom zou iemand zoveel onderhoud aan een auto doen om hem daarna meteen te verkopen.... geloof er geen klote van eigenlijk en dan ook nog via zoon raar half gaar auto bedrijf. of ben ik nu weer te negatief? ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door KNOEI 8G »

Twain schreef:waarom zou iemand zoveel onderhoud aan een auto doen om hem daarna meteen te verkopen.... geloof er geen klote van eigenlijk en dan ook nog via zoon raar half gaar auto bedrijf. of ben ik nu weer te negatief? ;)
Dat waren ook mijn eerste gedachten, heb het zelf totaal niet op handelaren.... Maar het zou ook kunnen zijn dat deze door bepaalde economische omstandigheden wordt weggedaan. De tips van CvW zijn iig zeer belangrijk, kijk ook ff wanneer het gas is ingebouwd.
Afbeelding
AssassinActual
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2013, 10:42

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door AssassinActual »

Die onderhoudshistorie vond ik ook inderdaad erg uitgebreid voor een auto die weer verkocht wordt.
Ook even het kenteken gecontroleerd, dat klopt eigenlijk allemaal wel.
Wat opviel was dat de auto in november vorig jaar is aangeschaft, dus; alle onderhoud is in een half jaar tijd gedaan.

Ik heb al gevraagd om de onderhoudshistorie, die was deels aanwezig.
Dus met deze informatie in het achterhoofd, de tips hier gegeven én een proefritje/grondige inspectie kan ik pas echt de knoop doorhakken zodra ik daar sta.
Wie weet is het een toevalstreffer, maar zal de auto zeker niet aanschaffen als ik het niet vertrouw.
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door KNOEI 8G »

Miaschien een idee om te vragen of je een aankoopkeuring mag laten doen? En dan een afspraak maken met de locale mitsu dealer. Kost je wel wat maar kan je een hoop kosten besparen :yes:
Afbeelding
AssassinActual
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 jul 2013, 10:42

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door AssassinActual »

KNOEI 8G schreef:Miaschien een idee om te vragen of je een aankoopkeuring mag laten doen? En dan een afspraak maken met de locale mitsu dealer. Kost je wel wat maar kan je een hoop kosten besparen :yes:
Had ik ook even naar gekeken inderdaad.
Kost me alleen minimaal 200 euro.
Dus heb mijn vader gevraagd (oud-automonteur), die wilde wel mee kijken.

Ben positief verrast door de vele reacties en suggesties op dit forum!
Bedankt!
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door MarkDuffy »

foks schreef:
MarkDuffy schreef:Zelf let ik ook altijd nog even op koppeling slijtage, toch al bij heel wat auto's gekeken waarbij die toch echt versleten was
't is een automaat, mark :)
Oeps foutje bedankt! haha
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Info gezocht 2.5 V6 elegance

Bericht door KNOEI 8G »

Tering, dat is een bak geld zeg. Heb in duitsland bij dealer 75 euro neer moeten leggen. Maar 200 is wel een beetje too much!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Vragen”