Greeny zonder Meany
Greeny zonder Meany
Huh? Wat is dit nou weer voor een mededeling?
Nou... eigenlijk kan ik het zelf nog niet helemaal bevatten, maar ondanks 20 probleemloze jaren Galant te hebben gereden, komt er binnenkort toch een einde aan de relatie met Meany (m'n VR4 voor de nieuwe GF'ers onder ons).
Niet omdat Meany me teleurstelt, integendeel, maar omdat ik een finaal verkeerde inschatting heb gemaakt v.w.b. het kostenplaatje van Meany op witte kentekenplaten.
Natuurlijk wist ik dat ik meer woonwerk-kilometers ging maken. Daar was natuurlijk rekening mee gehouden. Zo ook met het feit dat ik een werkgever heb die al jaren kwijt is waar de letters €AO ook al weer voor staan...
Ik wist ook dat de duitse verzekeringen in het algemeen een klapje duurder zijn, daar staat tegenover dat de belastingen weer een aardig klapje goedkoper zijn. Maar voor Meany blijkt dat verzekeringsklapje nogal gevoelig uit te pakken.
Om kort door de bocht te gaan: de duitse verzekeringen hanteren een "Typklasse" indeling en bestaat in totaal uit 31 klassen. Klasse 1 is het goedkoopst om te verzekeren (denk aan voertuigen van karton, uitgevoerd met een grasmaaierblokje) en dat loopt op naar klasse 31, waarin Clarkson's speelgoed als Lambo's, Porsche's, AMG's en soortgelijk gespuis een plekje in toebedeeld krijgen.
En toen kwam ik aan met Meany, die als ras-JDM'er natuurlijk nergens in een tabelletje kan worden teruggevonden. Dus kijken ze naar wagengewicht, cilinderinhoud, motorvermogen, aandrijving en dan komt men uit op... klasse 29 . Natuurlijk! Gewoon omdat het kan. Toe maar!
Ter vergelijking: een splinternieuwe (!) BMW535i is in de verzekering even duur als m'n puberale VR4. Tsja... als je dan bekijkt wat een andere 'toch ook niet onaardige vierwieler' in de verzekeringsknip doet, dan blijft eigenlijk maar één optie over, en dat staat bekend onder het begrip afscheid. Jeemig, en dat al na drie jaar! Pijnlijk, maar so be it.
Meany gaat dus op zoek naar een nieuwe liefhebber en zal zeer waarschijnlijk op witte platen verder door het leven gaan, omdat een VR4 op duits kenteken waardevoller is dan op geel. In duitsland is het een hele toer -ik spreek uit ervaring- om een VR4 op kenteken te krijgen. Zeker als ie niet meer helemaal standaard is, zoals Meany met o.a. z'n TEIN/EDFC-onderstel, afwijkend 18"LM, RalliArt uitlaat, allemaal opgenomen in de papieren en daarmee volledig 'streetlegal'. Maar goed, als er belangstelling mocht bestaan uit NL of B, dan is dat zeker bespreekbaar. In het Meany-topic is het oordeel van de TÜV-keurmeester, waaruit Meany's gezondheid blijkt, na te lezen en mag als garantie worden gezien voor een probleemloze toelating op NL-kenteken.
Greeny blijft wel lekker onder ons (valt in V6 N/A-vorm overigens in klasse 22, kost nog niet de helft van klasse 29, dit ter vergelijk), krijgt binnenkort nog 'n mooie cosmetische update. Althans, dat is wel de bedoeling.
Vorige week, zomaar ineens, deed zich een gelegenheid voor. Een andere auto. Een 'buitenkansje'. En dat heeft ervoor gezorgd dat ik korte metten moest maken met de overweging of ik Meany van de hand moest gaan doen, of toch niet.
De knoop is dus al doorgehakt. Er is geen weg terug. De opvolger staat inmiddels hier op de oprit en heeft een logo in de grille zonder diamanten... en heeft evenmin het stuur on the right side.
Maar wees gerust: it's made in Japan, what else? .
Nou... eigenlijk kan ik het zelf nog niet helemaal bevatten, maar ondanks 20 probleemloze jaren Galant te hebben gereden, komt er binnenkort toch een einde aan de relatie met Meany (m'n VR4 voor de nieuwe GF'ers onder ons).
Niet omdat Meany me teleurstelt, integendeel, maar omdat ik een finaal verkeerde inschatting heb gemaakt v.w.b. het kostenplaatje van Meany op witte kentekenplaten.
Natuurlijk wist ik dat ik meer woonwerk-kilometers ging maken. Daar was natuurlijk rekening mee gehouden. Zo ook met het feit dat ik een werkgever heb die al jaren kwijt is waar de letters €AO ook al weer voor staan...
Ik wist ook dat de duitse verzekeringen in het algemeen een klapje duurder zijn, daar staat tegenover dat de belastingen weer een aardig klapje goedkoper zijn. Maar voor Meany blijkt dat verzekeringsklapje nogal gevoelig uit te pakken.
Om kort door de bocht te gaan: de duitse verzekeringen hanteren een "Typklasse" indeling en bestaat in totaal uit 31 klassen. Klasse 1 is het goedkoopst om te verzekeren (denk aan voertuigen van karton, uitgevoerd met een grasmaaierblokje) en dat loopt op naar klasse 31, waarin Clarkson's speelgoed als Lambo's, Porsche's, AMG's en soortgelijk gespuis een plekje in toebedeeld krijgen.
En toen kwam ik aan met Meany, die als ras-JDM'er natuurlijk nergens in een tabelletje kan worden teruggevonden. Dus kijken ze naar wagengewicht, cilinderinhoud, motorvermogen, aandrijving en dan komt men uit op... klasse 29 . Natuurlijk! Gewoon omdat het kan. Toe maar!
Ter vergelijking: een splinternieuwe (!) BMW535i is in de verzekering even duur als m'n puberale VR4. Tsja... als je dan bekijkt wat een andere 'toch ook niet onaardige vierwieler' in de verzekeringsknip doet, dan blijft eigenlijk maar één optie over, en dat staat bekend onder het begrip afscheid. Jeemig, en dat al na drie jaar! Pijnlijk, maar so be it.
Meany gaat dus op zoek naar een nieuwe liefhebber en zal zeer waarschijnlijk op witte platen verder door het leven gaan, omdat een VR4 op duits kenteken waardevoller is dan op geel. In duitsland is het een hele toer -ik spreek uit ervaring- om een VR4 op kenteken te krijgen. Zeker als ie niet meer helemaal standaard is, zoals Meany met o.a. z'n TEIN/EDFC-onderstel, afwijkend 18"LM, RalliArt uitlaat, allemaal opgenomen in de papieren en daarmee volledig 'streetlegal'. Maar goed, als er belangstelling mocht bestaan uit NL of B, dan is dat zeker bespreekbaar. In het Meany-topic is het oordeel van de TÜV-keurmeester, waaruit Meany's gezondheid blijkt, na te lezen en mag als garantie worden gezien voor een probleemloze toelating op NL-kenteken.
Greeny blijft wel lekker onder ons (valt in V6 N/A-vorm overigens in klasse 22, kost nog niet de helft van klasse 29, dit ter vergelijk), krijgt binnenkort nog 'n mooie cosmetische update. Althans, dat is wel de bedoeling.
Vorige week, zomaar ineens, deed zich een gelegenheid voor. Een andere auto. Een 'buitenkansje'. En dat heeft ervoor gezorgd dat ik korte metten moest maken met de overweging of ik Meany van de hand moest gaan doen, of toch niet.
De knoop is dus al doorgehakt. Er is geen weg terug. De opvolger staat inmiddels hier op de oprit en heeft een logo in de grille zonder diamanten... en heeft evenmin het stuur on the right side.
Maar wees gerust: it's made in Japan, what else? .
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
- KissMyExhaust
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 15:53
- Provincie: Flevoland
Re: Greeny zonder Meany
Wow. Dus de Duitsers kunnen er ook wat van met geld innen.
Jammer man, maar het zal zeker een goed overwogen besluit zijn. Bedoel, je doet niet zomaar zo'n beauty weg.
Succes met de verkoop, maar denk dat je deze binnen no-time kwijt bent.
Jammer man, maar het zal zeker een goed overwogen besluit zijn. Bedoel, je doet niet zomaar zo'n beauty weg.
Succes met de verkoop, maar denk dat je deze binnen no-time kwijt bent.
Re: Greeny zonder Meany
Je maakt me wel heeeel nieuwsgierig vincent....
Wat is de opvolger?
Wat is de opvolger?
Re: Greeny zonder Meany
Meany vervangen??? , ik geloof dat ik even niet meer met jouw praat.....
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Greeny zonder Meany
Geloof me: ik heb ook aardig de pest aan mezelf. Heb 'm net vers op kenteken staan . Het venijn zit 'm toch weer in de kleine dingetjes waar je in eerste (tweede, derde) instantie totaal geen probleem verwacht.twain schreef:Meany vervangen??? , ik geloof dat ik even niet meer met jouw praat.....
Even doorbijten...
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: Greeny zonder Meany
In de voortzetting van de trent om namen van onze exooten te laten eindigen met ...y, zou je zomaar kunnen denken aan "Lexy" (...). Volstaat die hint?ghino schreef:Je maakt me wel heeeel nieuwsgierig vincent....
Wat is de opvolger?
Heb nog geen foto's btw.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: Greeny zonder Meany
Nou... niet helemaal mee eens: Het zijn verzekeringspremies, geen belastingheffingen. De maatschappijen schatten het risico gering, dat 1500kilo met 280pk lang kreukvrij blijft.KissMyExhaust schreef:Wow. Dus de Duitsers kunnen er ook wat van met geld innen.
Jammer man, maar het zal zeker een goed overwogen besluit zijn. Bedoel, je doet niet zomaar zo'n beauty weg.
Succes met de verkoop, maar denk dat je deze binnen no-time kwijt bent.
Ze dekken zich op deze wijze in. Helaas wel.
Soit. Ik heb er meer begrip voor dan dat huichelachtige politiek-haagse eco gedoe en het hoogst illegale BPM-gedoe dat ze stiekem hebben omgedoopt tot CO2-belasting. Maar da's weer een andere discussie.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: Greeny zonder Meany
Dat is nou jammer! Verdwijnt ie waarschijnlijk toch helemaal van NL bodem, terwijl er al zo weinig rijden.
Was het niet mogelijk om m op naam van een in NL wonende Nederlander te zetten?
Sterkte met de rouwverwerking.
Daar moet natuurlijk wel iets moois voor in de plaats komen, een Mitsubishy bijvoorbeeld .
Was het niet mogelijk om m op naam van een in NL wonende Nederlander te zetten?
Sterkte met de rouwverwerking.
Daar moet natuurlijk wel iets moois voor in de plaats komen, een Mitsubishy bijvoorbeeld .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Re: Greeny zonder Meany
maar ik snap het wel.
En ik geloof je NIET!!!!! Dit doet je meer pijn dan je in dit topic laat blijken. Ik heb vaak genoeg die blik in jouw ogen gezien als je naar Meany keek, en zeker op de momenten dat we op mijn oprit met haar bezig waren. Sterkte kerel!
En ik geloof je NIET!!!!! Dit doet je meer pijn dan je in dit topic laat blijken. Ik heb vaak genoeg die blik in jouw ogen gezien als je naar Meany keek, en zeker op de momenten dat we op mijn oprit met haar bezig waren. Sterkte kerel!
Re: Greeny zonder Meany
Yup mannen, ik heb inderdaad overwogen om de VR4 door een Nederlander te laten verzekeren. Maar bouw ik brokken, dan help ik ook meteen de schadevrije jaren van die goedwillende om zeep. Zit ik niet bepaald op te wachten.
En daarnaast verlies ik na een jaar mijn eigen opgebouwde schadevrije jaren. Da's toch ook best sund? En dan laat ik maar buiten beschouwing of een verzekeringsmaatschappij in deze praktijk geen aanleiding ziet om niet te hoeven uitkeren...
Ja Cees, it hurts. Maar ik moet ook bekennen dat z'n opvolger héél erg veel van de pijn goed maakt. Geen Mitsubishi meer, helaas. De Galant (na 8G) is exit, zo'n ASX of een Lancer -met alle respect- is het voor mij gewoon niet.
Wat meer details van de echte opvolger dan maar? Natuurlijk toch weer een soort van exootje, al is ie niet zo zeldzaam als een VR4:
Ik heb een Lexus IS250 gescoord. 1e eigenaar, eind 2007. Gitzwart, 2.5V6, nog niet eens 50k op de klok. Leer, Navi, Mark Levinson Audio, Keyless,TipTronic, een snoepje!
En daarnaast verlies ik na een jaar mijn eigen opgebouwde schadevrije jaren. Da's toch ook best sund? En dan laat ik maar buiten beschouwing of een verzekeringsmaatschappij in deze praktijk geen aanleiding ziet om niet te hoeven uitkeren...
Ja Cees, it hurts. Maar ik moet ook bekennen dat z'n opvolger héél erg veel van de pijn goed maakt. Geen Mitsubishi meer, helaas. De Galant (na 8G) is exit, zo'n ASX of een Lancer -met alle respect- is het voor mij gewoon niet.
Wat meer details van de echte opvolger dan maar? Natuurlijk toch weer een soort van exootje, al is ie niet zo zeldzaam als een VR4:
Ik heb een Lexus IS250 gescoord. 1e eigenaar, eind 2007. Gitzwart, 2.5V6, nog niet eens 50k op de klok. Leer, Navi, Mark Levinson Audio, Keyless,TipTronic, een snoepje!
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: Greeny zonder Meany
Ik lees het dus nu pas! Wat een domper joh, balen. Belachelijke geldtrekkerij. Jammer, jammer jammer, het is zo'n plaatje en in zo'n mooie staat en zo'n goed baasje...
Hopelijk komt een nieuwe Duitse eigenaar zich snel melden!
Die Lexus is zeker geen schande om te rijden! Mooie wagen, erg mooi!
Hopelijk komt een nieuwe Duitse eigenaar zich snel melden!
Die Lexus is zeker geen schande om te rijden! Mooie wagen, erg mooi!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: Greeny zonder Meany
Jammer man, Hopelijk komt ie bij een goed volgend baasje terecht!! Maar die lexus.... oeh... is ook een lekkere wagen hoor
Re: Greeny zonder Meany
Ik was heel even bang dat je voor deze lexy had gekozen.
A.K.A. The worst car in the world.
[img]
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;[/img]
A.K.A. The worst car in the world.
[img]
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;[/img]
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: Greeny zonder Meany
Wow erg jammer vincent !!
Gelukkig heb je greeny nog en een lexy is ook zeker geen straf man !!
Gelukkig heb je greeny nog en een lexy is ook zeker geen straf man !!
Re: Greeny zonder Meany
Nou dit had ik even niet aan zien komen hoor..Had gedacht dat het over de grens allemaal iets goedkoper was!
Maar het rijden in deze Lexus is ook totaal geen straf toch?
Maar het rijden in deze Lexus is ook totaal geen straf toch?
Re: Greeny zonder Meany
Is het ook... Zet in beide landen de premie voor de Lexus maar eens naast die voor een VR4 .Buzz Fuzz schreef:Nou dit had ik even niet aan zien komen hoor..Had gedacht dat het over de grens allemaal iets goedkoper was!...
Maar ja, het is gewoon een ander systeem dat zich baseert op risico en statistieken. Vanaf zo'n 230-240pk beginnen de premies in een zo ongeveer logaritmisch stijgende lijn op te lopen.
En dan maakt het weer verschil hoe het model het doet in de ongevalsstatistieken. Die tabellen worden jaarlijks geactualiseerd. En daarmee de premies dus ook. Zo kan het zijn dat een bepaald model volgend jaar duurder wordt door een hogere klasse-indeling, terwijl een ander model (zoals de EA5) juist in een lagere klasse is ingeschaald geworden en de verzekering juist goedkoper wordt. Als je dus een model hebt dat doorgaans door gastjes met een overschot aan testosteron wordt bestuurd, dan pakt dat doorgaans nadeliger uit, dan bij een model waar overwegend de categorie gleufhoed op zondag achter het stuur zit. En die laatste categorie zal je echt niet achter het stuur van een VR4 aantreffen, du$$$$...
Vanuit verzekeringsoogpunt bezien heb ik er wel begrip voor, ook al ben ik er (vwb de VR4) niet blij mee.
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: Greeny zonder Meany
Dat is 'm, Jacghino schreef:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Re: Greeny zonder Meany
Mijn vrouw is onlangs voor de 8e keer aan haar elleboog geopereerd en ze heeft besloten een automaat te gaan kopen..
Zie ik opties?
Zie ik opties?
Re: Greeny zonder Meany
Awesomeness = Verveling x Talent
- MD-Performance
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 11 mar 2012, 21:20
- Provincie: Noord-Holland
Re: Greeny zonder Meany
Dat is nog even een verhaal zeg ! Jammer man maar soms moet je keuzes maken helaas. Maar ik zie dat de lexus ook een zeer mooie auto is !! en uiteraard ook met een mooie V6 in het vooronder.
Sterkte met het verlies !
gr, remco
Sterkte met het verlies !
gr, remco