Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Detailing tot in de kleinste details. Alle benodigde know-how voor oogverblindende resultaten. Tip: houd je zonnebril binnen handbereik!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door cvw »

Er gaat een eind komen aan de vorstperiode waar we nu in zitten. Er ligt al tijden een aardig laagje sneeuw in NL en op de wegen is flink gestrooid de laatste weken. Komende weekend staat ons een dooiaanval te wachten. Komende week liggen de temperaturen weer ruim boven het vriespunt. Een mooi moment om de Galant weer eens onderhanden te nemen en te ontdoen van al die wegentroep.

Maar let op!! De pekel die de afgelopen tijd gestrooid is zit in de vorm van korreltjes op de lak van de auto. Die korreltjes zijn keihard en een garantie voor een krassenballet in de lak als je niet oppast. Dat zou zonde zijn als je veel noeste arbeid hebt gestopt in het polijsten en verzorgen van de lak. :bump:

Hoe dit aan te vliegen? Foamen.......... dat is het beste recept.

Voor de eerste wasbeurt na de vorstperiode geldt dus:
- Foambehandeling (of afspuiten met hogedruk spuit bij wasplaats met schuimvoorziening of een uitgebreider programma in de wasserette met schuimvoorbehandeling)
- Afspuiten (vergeet de wielkasten en bodemplaat niet)
- Wassen (niet te warm water. Het temperatuurverschil tussen de lak en het water mag niet te groot zijn. Vindt de lak niet fijn)
- Drogen
PIC_0140.jpg
Vergeet bij het drogen de portierrubbers niet. De temperaturen kunnen tijdens de nachtelijke uren nog onder nul komen en dan zit alles vastgevroren in de ochtenduren.

Te koud om zelf te doen? Kom zeg, kerel!!! :lol: Pak een wash-mitt (zo'n lekker schaap dat je om je hand kunt doen) en trek maar een paar extra sokken aan in de laarzen. Oh ja, hou eventueel wat strooispul achter de hand. De vorst zit nog in de grond en het kan opvriezen......... :hypo:
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door Lowlands »

Je kan toch ook nog even wachten tot de vorst uit de grond is...Scheelt een heleboel geglij... :)
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door cvw »

Tuurlijk niet. Als je zelf met water bezig bent heb je geen last van gladheid of opvriezing. Daarvoor is het kraanwater van een te hoge temperatuur. ;)
Als je klaar bent moet je wel vaart maken. Opruimen en de auto ergens anders parkeren of binnenzetten. Dan binnen gaan zitten, bakkie leut of warme chocomel er bij en zorgen dat je uitzicht hebt op de plek waar je net de auto gewassen hebt. Zeker op zondagmiddag, als veel mensen gaan wandelen, succes gegarandeerd.
Woesje, woesj........... :wha:
Als je dan de koffie op hebt loopt je heel :hypo: naar buiten met strooizout. "Glad hier hé! Zal ff strooien. Raar dat het zo plaatselijk is." :wha:

Tijd voor een 2e bakkie. :yes:
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door menno3x8g »

Fijne tips Cees.

Had een jaar of wat geleden de auto gewassen na vorstperiode, dacht ik. Kon toen bij benzinestation tankklepje niet meer openkrijgen :lol: .
En wassen met zo'n handschoen is top!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door Twain »

mooie tips idd, ik stond van de week mijn auto af te spuiten en mensen keken me een beetje raar aan.... :D maarja na de wasbeurt lekker binnen gezet.. dus geen problemen met vastvriezen ofzo :D
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door Lowlands »

cvw schreef:Tuurlijk niet. Als je zelf met water bezig bent heb je geen last van gladheid of opvriezing. Daarvoor is het kraanwater van een te hoge temperatuur. ;)
Als je klaar bent moet je wel vaart maken. Opruimen en de auto ergens anders parkeren of binnenzetten. Dan binnen gaan zitten, bakkie leut of warme chocomel er bij en zorgen dat je uitzicht hebt op de plek waar je net de auto gewassen hebt. Zeker op zondagmiddag, als veel mensen gaan wandelen, succes gegarandeerd.
Woesje, woesj........... :wha:
Als je dan de koffie op hebt loopt je heel :hypo: naar buiten met strooizout. "Glad hier hé! Zal ff strooien. Raar dat het zo plaatselijk is." :wha:

Tijd voor een 2e bakkie. :yes:
:wha: :wha:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Neo--
Berichten: 302
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:23
Provincie: Gelderland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door Neo-- »

Ik ga a.s. week ook de auto weer eens even goed wassen! Ze ziet er niet uit nu :<
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mar 2012, 16:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door Jan »

Natuurlijk gebruiken mensen het liefst warm water om hun auto mee te wassen. Maar voor het afwassen van pekel is dat niet handig. Warm water lost het zout namelijk op en daardoor gaat het nog meer in alle kieren en gaten (waaronder de beschadigde gebieden) zitten die een auto al heeft met nog meer schade tot gevolg.
Afbeelding
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door foks »

cvw schreef:- Afspuiten (vergeet de wielkasten en bodemplaat niet)
ja, dit is mijn kans om eens on-topic een vraag te stellen hierover.
Hoe..... spuit je de bodemplaat af?

Wat ik doe is met de tuinslang zo'n beetje halfslachtig van naast de auto "schuin omhoog" spuiten.
Eigenlijk ben ik niet overtuigd dat dit nou werkelijk het zout afspoelt.
Je hebt zeg maar 15cm de ruimte, en de hoek die je moet maken is zo klein dat je volgens mij bijna niks "raakt".

Tevens ligt de stoep daarna vol olie die ik van de onderkant van de motor en versnellingsbak afgespoten heb.
Eigenlijk had ik die olie liever aan de onderkant van de motor en versnellingsbak, zodat het roestwerend werkt. :x
Maar dat zal een kwestie van oefenen zijn.

Zet je de auto aan 1 kant omhoog, ofzo?
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Jan
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 mar 2012, 16:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door Jan »

4a9a4978.png
4a9a4978.png (18.86 KiB) 1892 keer bekeken
Ik gebruik altijd zo'n standaard spuitpistool van Gardena lekkere harde straal. Wanneer je rondom je auto loopt en spuit daarmee de onderkant goed af ( niet te zuinig) en wat Cees al zei goed je wielkasten even globaal je motorruimte dan is het meeste er wel af. Ik neem altijd de onderkant van de deuren ook even mee. Eigenlijk gewoon heel je auto goed afspuiten, want strooizout is voor een auto op leeftijd echt een moordenaar, daarna je auto wassen. ( ik heb nog geen faom) Ik heb het op mijn werk gezien daar waren ze vergeten om de stooiwagen goed schoon te maken. Het volgende seizoen was er niets meer van over.
Het strooizout op de weg is ook niet zomaar verdwenen, je moet het toch nog wel eens herhalen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door Twain »

@ foks

de hoge druk spuit bij een aantal van die zelf schoon spuit wasboxen is een beetje gebogen daarmee kan je goed onderje auto komen :)
en de normale was straat heeft een bodem programma... maar misschien is op een krik zetten nieteens zoon heel slecht idee..... dat ga ik denk ik een keer proberen
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
KissMyExhaust
Berichten: 332
Lid geworden op: 06 jun 2012, 15:53
Provincie: Flevoland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door KissMyExhaust »

Goede tips Cees.
Dit weekend gaat mijn Galant flink gewassen worden!

Heb al foam in huis. Morgen even een buitenkraan aanleggen, hoge druk spuit erop en gaan!
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Wassen na een vorst- en sneeuwperiode.....

Bericht door cvw »

Ik gebruik de hogedrukspuit. Da's het handigste om overal bij te komen. En dan niet zo zielig doen, gewoon oud regenpak aan en op de grond gaan liggen. :yes:
Mooiste is inderdaad om de auto aan 1 kant ff omhoog te zetten zodat je er nog iets beter bij kunt. Loop je het risico dat er daardoor veel olie op de stoep komt, ga dan alsnog naar die wasserette om deze klus te doen (zij vangen de olie op en scheiden die weer uit het water - milieutechnisc verantwoord) of zet de auto dicht bij een put (afscheiding olie uit water? Welke? - milieutechnisch redelijk onverantwoord) :wha:

Eigenlijk moet je er voor zorgen dat het motorblok niet vol hangt met olie en op een andere manier beschermd is. Maar ja, dat is niet altijd (meer) een optie. ;)

De "Lazy" optie is om na de vorstperiode een flinke regenbui af te wachten (de pekel spoelt dan vrij snel van de weg af) en tijdens of direct na die 2e flinke regenbui alvast een (snelweg) rit te maken. Het water wervelt dan lekker onder de auto door en spoelt die bodemplaat al een heel eind schoon, zeker aan de achterkant. Nou ja, schoon? :x: De pekel spoel je er voor een deel af.
Heb ik zondag dus ook gedaan. Eerst een flinke rit gemaakt en daarna aan het wassen geslagen.

Een autowasserette is op dit moment niet de allerbeste optie. Die pekeltroep schijnt zeer moeilijk uit het waswater te krijgen te zijn. Het ligt er dus aan hoe frequent het waswater vervangen wordt. Want nee, je krijgt geen vers water voor jouw auto. Recycling en reiniging, dat moeten die wasboxen met waswater doen. De Galant dus naar binnen rijden en voor een bodemreinigingsprogramma kiezen? Nee, zou ik nog een paar weken mee wachten. Vraag me alleen af of je die tijd wilt wachten. :no:
Plaats reactie

Terug naar “Detailing”