Back to black - Robbie-Avance's Avance

Detailing tot in de kleinste details. Alle benodigde know-how voor oogverblindende resultaten. Tip: houd je zonnebril binnen handbereik!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Back to black - Robbie-Avance's Avance

Bericht door cvw »

Robbie melde het al; hij is vandaag in Westervoort op bezoek geweest. In februari kwam het in zijn topic al aan de orde. Er zitten hologrammen in de lak!
Vandaag was het dus tijd om daar eens wat aan te doen. Om 09.30 uur melde de Avance zich op de "Place de Treatment". Ik was nog druk bezig de overkapping op te zetten om zeker te weten dat we vandaag droog konden werken. Kostte wat meer tijd dan verwacht omdat het toch wel aardig waaide.

Eerst maar eens het totaalbeeld toen alles stond.
Afbeelding

Tsja, als je zo de foto ziet vraag je je af wat het probleem nu is. Prachtig zwart toch? Hmm, eerst maar eens wassen, daarna kijken we weer verder. We zijn gestart met een lekker foambadje.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna gewassen en - voorzover nog nodig - gedroogd. Tijd om eens goed te kijken in welke staat de lak werkelijk is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Need I say more?
Je ziet nu duidelijk de waskrassen en hologrammen tevoorschijn komen. Nou ja, hologrammen? Die zaten er op ja, maar er zat ook een vuillaag op de lak die, dankzij de laatste "lakbehandeling", vast zat. Destijd is er dus een vuillaag gepoetst, en dat zie je ook in de vorm van een soort hologrammen en een lichtgrijze waas over de lak. Zeg maar dag tegen de echte en eerlijke reflectie!

Dus eerst de Clay maar eens uit de kast gehaald en de Avance een modderbadje gegeven. Vooral aan de zijkant van de auto kwam er veel vuil af (wegvuil, vanaf de wielen omhoog gekomen). De horizontale delen gaven wel vuil af, maar niet schrikbarend. Na de clay eerst de kunststof delen afgeplakt. Daarna was het tijd om te testen of het behandelmenu goed was of bijgesteld moest worden.
Gestart met de Rotary, witte pad en Monello Mezzo. Dat ging, maar niet helemaal naar mijn zin. Dus overgestapt naar Meguiars M83. De M83 is qua slijpgraad vergelijkbaar met Mezzo, maar is vochtiger en daardoor kreeg ik de vuillaag beter van de lak af.
De combi zoals op de foto dus, en je kunt aan de pad zien dat er nog aardig wat vuil van de lak kwam. Want ja, hij is van origine wit.

Afbeelding

Het was ondertussen zo rond 13.30 uur.
Robbie is vervolgens gestart met de Dap500 (excenter), de lichtgroene pad en Monello Finale.

Afbeelding

En dat leverde al mooie resultaten op.
Afbeelding
Afbeelding

Op de achterruit ligt nog stof van het polijsten. Kun je zien wat voor troep er loskwam.
Zo zijn we gezamenlijk (letterlijk) de auto rond gegaan. Ging perfect, was echt teamwerk.
Zowel de voor- als de achterbumper zijn vreselijk mooi opgeknapt. En niet te vergeten het voorspatbord waar een kras op zat die nu weg is. Check deze maar eens die op de bumper zat (hij is niet helemaal weg, maar vrijwel onzichtbaar).

Afbeelding
Afbeelding

Na alle polijstbehandelingen stond de Avance even lekker rustig onder het oranje zeil te wachten op de volgende laag.

Afbeelding

Ik heb de lak even afgenomen met een detailer om alle stof er af te halen. Daarna met de DAP500, een lichtgroene pad en Dodo Lime Prime Pre-wax cleaner de hele auto schoongemaakt en de lak gevoed met oliën. Resultaat: een schone laklaag en een lekkere vette glans voordat de wax er op gaat. Robbie heeft alles afgenomen en er voor gezorgd dat ik hierna door kon met de waxlaag.
Voor de Avance gekozen voor behandeling met NXT 2.0. Een mooie sealant/wax die een erg mooi effect geeft op de zwarte lak. Opgebracht met de DAP en rode pad. Hier staat de Galant ff lekker te curen (half uurtje )

Afbeelding

Na het uitpoetsen van de wax snel de Avance onder het zeil uit gereden en in het daglicht gekeken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Die is weer zwart, met een prachtige diepe glans. Alle waskrassen, de vuillaag en de hologrammen zijn weg. Operatie geslaagd!!

Wat een genot om naar te kijken.
En ja hoor, toen Robbie om 17.00 uur de straat uit draaide vielen de eerste druppels naar beneden. Nou ja, deze Avance is voorlopig heel goed beschermd tegen dit soort "ongerief".

Veel plezier met de Avance Robbie. Het is een prachtige 8G ........... en het was een heel gezellige dag samen. Mooi teamwork!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Back to black - Robbie-Avance's Avance

Bericht door cvw »

Robbie schreef:

Erg mooi en duidelijk verteld, Cees. Zo kan een ander ook mooi zien welke producten je gebruikt hebt en welke er nodig zijn om dit effect te kunnen behalen.
Het was een leuke en leerzame dag met een verbluffend mooi resultaat. Het leuke is dat je bij elke behandeling de lak ziet opknappen wat weer motifeerd de volgende stap weer goed aan te pakken.

Top dag!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Back to black - Robbie-Avance's Avance

Bericht door cvw »

gaaf!! en zelfs een kras weg gewerkt das helemaal top natuurlijk!!!!

Robbie: Dank jullie wel, jongens!

@boed: Er zaten nog meer krassen op zoals op het rechter voorscherm. Deze is ook helemaal verdwenen. Op foto 8 is er ook niets meer van te zien en het was toch een aardige kras.

very nice!!! dus misschien toch nog hoop voor wat krasjes op mijne.
Zijn de krassen met de excentrische gedaan of met rotary???

Eerst met de rotary en de afwerking met de excentrische i.c.m de finale..
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Back to black - Robbie-Avance's Avance

Bericht door cvw »

Ja mannen, dit is nu een pracht van een wagen, daar ben ik het mee eens. Ik was aan het eind van de dag ook erg tevreden met het resultaat. Zwart is en blijft tenslotte de moeilijkste "kleur" om te detailen. Alles zie je op een zwarte lak.

Toen Robbie de straat uit draaide glom de zwarte lak je tegemoet. Wat dat betreft doen de foto's hem geen eens eer aan.

Zoals Robbie al aangaf zijn er, naast die kras op de bumper, nog een heel aantal andere oppervlakkige krassen (niet diep in de lak, dus niet echt voelbaar als je er met de nagel overheen gaat) verwijderd.
De lak is nu echt schoon en hersteld. Alle waskrassen en ander ongerief is weg. En glad ................... !
Grootste verschil was te zien op de voor- en achterbumper. Aan de voorbumper heb ik relatief veel tijd besteed om de lak te polijsten, daar zaten veel blanke lakresten op die de glans verpestten. De achterbumper had ik sneller voor elkaar. In kleurverhouding tot de rest van de auto was de achterbumper donkergrijs en dof. Na behandeling met de Rotary kwam de diepzwarte kleur tevoorschijn en de glans terug. Daarna klopte de kleur ook weer met de rest van de auto.

Dat soort dingen zie je alleen niet op foto's. Daarvoor moet je naast de auto staan. Hoe dank ook, het was een heel dankbare detailjob als je naar het behaalde resultaat kijkt.

Mooiste opmerking die we kregen was "Zo die is mooi geworden vandaag! Schitterend". Waarop ik antwoorde "De wax zit er nog op, hij moet nog uitgepoetst worden".
Tsja Robbie, zelfs gisteravond en vanochtend werd ik nog aangesproken hier op straat over jouw auto. Niet alleen op GalantFans.nl zijn er mensen die verliefdheidsverschijnselen hebben.
Gaaf jongens deze reacties. Blijft altijd leuk om te lezen.

En er is echt nog veel mogelijk met een lak. Ook na heel wat jaren en km's. Heb je echt interesse en wil je dingen live zien, misbruik de Meet & Greet daar dan voor op de 26e. Op een foto zie je namelijk lang niet alles. Met eigen ogen aanschouwen geeft pas een correct beeld.
Plaats reactie

Terug naar “Detailing”