Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Detailing tot in de kleinste details. Alle benodigde know-how voor oogverblindende resultaten. Tip: houd je zonnebril binnen handbereik!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Bericht door menno3x8g »

Okay: ga ik polijsten en vliegt de pasta lekker in het rond. Spspspettert op de zwarte sierdelen als raam-, daklijsten en diverse rubbers. Das er lastig weer af te krijgen, sporen blijven zitten. Nu kan ik alles wel afplakken, maar ben een beetje lui en plakstrips hechten niet goed genoeg, en als ze wel goed hechten laat dat weer lijmresten achter. Is er een manier om die spetters er gemakkelijk af te krijgen?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Bericht door martijn »

Je kan het doen met de controle spray van 3M.
Dit is een spulletje in een spuitbus dat spuit je erop en het word dan een soort foam.
Dit is tevens ook bedoeld om de poetsspetters te verwijderen
Gebruik dit spul bijna dagelijks en werkt perfect !

Zie hier :

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes !
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Bericht door KNOEI 8G »

En 3m blauwe afplaktape werkt wel goed en laat ook geen resten achter. Kaar gebruik jr dan niet te veel polijstmiddel als het zo erg spettert?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Bericht door Lowlands »

Je moet ook de polijstpasta op de pad van de machine aan brengen en uit smeren,dan heel rustig de pad tegen het metaal aan zetten en pas later echt gaan duwen..Dan spat het niet overal heen.
En voor af de pad nat maken!
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Bericht door cvw »

Hahahahaha Menno. Ik begrijp dat jij "gespikkelde beer" aan het spelen bent. :wha:

Ik denk, net als Nico, dat jij veel te veel polijstmiddel gebruikt. Per carrosseriedeel dat je behandelt (zo ongeveer de oppervlakte van een schaakbord, of net iets meer) heb je maar 3 doperwtjes middel nodig op de pad. Die dep je, terwijl de machine nog uitstaat, op het lakdeel dat je wilt behandelen. Vervolgens zet je de machine op een laag toerental en verdeel je het polijstmiddel over het te behandelen oppervlak. Pas daarna verhoog je het toerental om daadwerkelijk de polijstklus uit te voeren. Als je het polijstmiddel goed uitwerkt blijft er niets tot vrijwel niets op de pad achter. Is dat wel het geval, dan gebruik je toch (een beetje) te veel of moet je langer uitwerken. In basis maak je 3 tot 4 keer de kruislingse beweging over het deel dat je behandelt. Dus links-rechts, boven-beneden, links-recht en boven-beneden. Je middel is dan bijna niet meer zichtbaar op de lak en wat je nog ziet lijkt vaseline-achtig. Dan is het middel uitgewerkt en moet je het ook relatief makkelijk af kunnen nemen met een doek.

Het kan dat je het middel net te lang uitwerkt. Dat merk je doordat het gaat stoffen. De pad kun je op dat moment iets vochtig maken met een "stuifje" detailerspray. Het is niet de bedoeling dat je de pad helemaal nat of erg vochtig maakt want dan raak je het slijpend effect kwijt. Werk daarna minder lang het middel uit, maar hou minimaal 3 bewegingen aan met een iets hogere bewegingssnelheid of met een iets lager toerental van de machine.

Als de pad erg vuil wordt of vol met polijstmiddel zit, maak hem dan schoon. Probeer zoveel mogelijk vocht uit de pad te krijgen voordat je verder gaat met polijsten. Een beetje maakt niet uit, maar zorg er voor dat hij niet zeiknat is. En ja, voor het afplakken kun je het beste die blauwe tape gebruiken. Hecht goed, maar laat geen lijmresten achter.

Heb je toch last van die spetters, maak ze dan nat en laat dat intrekken. Daarna krijg je ze wel weg.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Bericht door menno3x8g »

Dank voor de tips.
Ga weer lekker aan de slag!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Bericht door KNOEI 8G »

En na het polijsten gewoon je auto wassen voordat je de wax of sealant aanbrengt werkt ook goed heb ik vandaag ondervonden. Ben je gelijk alle stof en polijstresidu kwijt :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Bericht door cvw »

Of je gebruikt de Dodo Juice - Lime Prime pre-wax cleanser [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Ruikt lekker naar appeltjes, maakt de lak schoon en spiegelglad, neemt makkelijk af en zorgt ook nog eens voor (gemiddeld) 30% meer glans. Daarna afwerken met wax en dan...... 8-) 8-) :yum:
Buzz Fuzz
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2012, 12:18
Provincie: Overijssel

Re: Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Bericht door Buzz Fuzz »

@cwx: Check die zwarte VR-4 maar eens in Almelo..

Ik krijg de complimenten van de buren.haha..
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Vraagje over gespspspetter met pppolijstpppasta

Bericht door cvw »

Buzz Fuzz schreef:Ik krijg de complimenten van de buren.haha..
En dat blijft leuk.... :D Helemaal omdat de buren de auto kennen. En dus weten hoe hij er normaliter al bij staat.
Plaats reactie

Terug naar “Detailing”