Iron-X Soap Gel - Zien of het schoon is?!

Detailing tot in de kleinste details. Alle benodigde know-how voor oogverblindende resultaten. Tip: houd je zonnebril binnen handbereik!
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Iron-X Soap Gel - Zien of het schoon is?!

Bericht door cvw »

Afgelopen week heb ik nog een paar dingen besteld die ik dacht nodig te hebben.
Een paar compressor pads voor de rotary, Last Touch van Meguiar''s omdat mijn detailer spray voor de clay behandeling vrijwel op was (1:1 verdunnen met water voor claylube toepassingen of onverdund als detailerspray gebruiken voor de laatste nabehandeling van een gedetailde auto. Lekker, ruikt naar kokos en glimt als een tiet! ) en een lading afplaktape.

Was dat alles? Nee, want na alle goede berichten die ik op het Internet tegenkwam wilde ik het zelf ook proberen: Iron-X.
Omdat de spray versie voor de komende maand al uitverkocht is gekozen voor de Soap Gel. De werking van beide varianten is hetzelfde, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Afbeelding

Dit flesje dus.

Volgens de omschrijving kan Iron-X:
Met deze onderhoudsgel kun je vliegroest en vastzittend remslijpsel verwijderen van je auto(lak) en je velgen. Kleine metaal- en roestdeeltjes worden door de Soap Gel omgezet naar een onschadelijke vloeistof (de gel verkleurt dan rood of paars), zonder gebruik te hoeven maken van schadelijke zuren!

Ideaal als regelmatig onderhoud voor je velgen. Deze gel is een stuk effectiever dan een normale shampoo tegen remstof, vliegroest of spoorslag. Het verdwijdert zelfs meer remstof dan de gemiddelde velgenreiniger! Deze gel is dus niet zuur, maar pH neutraal!


Iron-X wordt dus genoemd als aanvulling op een velgenreiniger of als voorbehandelaar van een clay behandeling. Tsja, dan begint het bij mij te kriebelen want mijn 8G is toch helemaal schoon! De velgen glimmen je tegemoet en zitten dik in de was. Iron-X zou zelfs de waslaag niet aantasten dus kun je het ook "tussendoor" gebruiken.

Affijn, ik had toch een waxbehandeling op de planning staan omdat mijn beauty zaterdag mee moest voor het verzorgen van een Detailworkshop voor een personeelsvereniging (geslaag de dag geweest trouwens ). Tijd om Iron-X zelf eens te testen.

En ik heb de stoute schoenen aangetrokken.
Eerst de auto gewassen en afgespoeld. Daarna de natta spons gepakt en een dikke klodder Iron-X er op. Al het lakwerk heb ik met die spons behandeld en daarna is het afwachten. Een minuut of drie voordat eventuele resultaten zichtbaar zijn. Hmm, gelukkig geen paarse strepen, mijn lakwerk is perfect in orde c.q. schoon. Na 5 minuten de auto dus helemaal afgespoeld en gedroogd. Toen heb ik toch wel even goed staan kijken, want de glans van de lak was wel sterker. Er zit echt geen vuil meer op die lak.

Tijd voor de volgende test: de velgen.
Kijk maar waarom:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles wat roze verkleurt is vuil dat loskomt. En dat na een Wheel Brightener en was behandeling van de velgen.
Heel apart dit!

Zaterdag dus de stoute schoenen aangetrokken en tijdens die workshop na het wassen en voor de clay behandeling de motorkap van een deelnemende auto ingezeept met Iron-X en verdomd, na 2 a 3 minuten zie je allemaal van die roze vuilsporen tevoorschijn komen. Al zie je de verkleuring niet zo goed op de foto, hij is er wel.
Afbeelding

En ook daar weer een aantal velgen behandeld met Wheel Brightener en vervolgens Iron-X. Zelfde resultaat; Iron-X haalt een aanvullende en andere vuillaag van lak en velgen af.

Ik ben bang dat ik een extra middel toevoegd heb aan mijn verzameling. Oh ja, Iron-X kun je beter niet in huis openen of gebruiken, want het stinkt soms naar rotte eieren. Buiten merk je daar niet veel van, maar binnen schijnt de lucht goed te blijven hangen.

Snel maar even een snufje "Last Touch" opsnuiven. Lijkt wel Pina Collada!
Plaats reactie

Terug naar “Detailing”