Detailen tijdens de wintermaanden / wintervoorbereiding

Detailing tot in de kleinste details. Alle benodigde know-how voor oogverblindende resultaten. Tip: houd je zonnebril binnen handbereik!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Detailen tijdens de wintermaanden / wintervoorbereiding

Bericht door cvw »

Met weemoed zie ik de dagen weer korter worden en het zonnetje (als 'ie nog tevoorschijn komt) steeds lager aan de horizon verschijnen. De temperaturen dalen weer en het luchtvochtigheid percentage stijgt weer; het is herfst en de winter komt er aan. Dat betekent ............. dat het detailingseizoen weer op zijn eindje loopt.
Mocht je denken dat dit niet voor jou geldt; jammer dan, dat heb je mis. De werking van detailingmiddelen is bij deze lage temperaturen nihil of het middel is niet meer te verwerken.

Tijd om maatregelen te nemen dus want je wilt de Galant graag zo goed mogelijk verzorgd door de winter heen helpen. Toch?
Als je voorbereidingen wilt treffen voor de winter dan zul je in de komende periode de geschikte momenten moeten gebruiken. Ze worden spaarzamer maar zijn nog voorhanden tenzij je gebruik kunt maken van een (eventueel verwarmde) overdekte ruimte zoals een garage.

Als detailer heb je namelijk te maken met grenzen:
- Minimum temperatuur rond de 10 tot 12 graden;
- Niet al te hoge luchtvochtigheid.

En die voorwaarden zullen de komende maanden maar heel beperkt voorhanden zijn is de verwachting. Dus wil je ook gebruik maken van materialen die een langdurige bescherming verzorgen. Een wax met bij voorkeur een lange standtijd (beschermingsduur) die je de winter door kan helpen of het grootste deel van de winter zijn klus kan doen.

Eerst maar eens een globaal overzicht van de standtijden van (populaire) waxen:
- Turtle Wax, Valma, Sonax en ander spul - Enkele weken of 2 regenbuien
- Meguiars NXT Tech Wax / Gold Class wax - Week of 4 tot max. 6
- Dodo Juice /Poorboys waxes - 4 tot 6 weken afhankelijk van de gebruikte versie
- Meguiars M25 - 4 tot 6 weken
- Meguiars M16 - maand of 3
- Collonite 915 - maand of 3
- Collinite 476S - maand of 4 a 5
- Wolfgang - laat ik buiten beschouwing. Goede wax, maar (erg)duur.

Dit lijstje is zeker niet compleet, maar geeft wel een indruk.

Wil je voor een goede en betaalbare wax gaan met lange bescherming, overweeg dan zeker de Collinite 476S. Voor een blik betaal je net geen 18 euro en je komt met 1 a 2 laagjes de hele winter door.

Het aanvalsplan voor de winterperiode

Voorbereiding die je nu uit zul moeten voeren:
- Wassen;
- Clay behandeling;
- Wax behandeling (en nog maar een keer: DUN opbrengen!).

Niet meer en niet minder. Dit keer geen fancy lakverzorging in de vorm van polishes en glansverbeteraars. Die middelen zorgen er namelijk ook voor dat een wax slechter kan hechten aan de lak. Nu wil je een schone lak hebben (wassen en claybehandeling) waar een wax zich optimaal aan hecht. Vergeet zeker de randen van spatborden en wielkasten niet mee te nemen bij deze verzorging. Juist dat zijn de plaatsen die extra bescherming kunnen gebruiken.

Onderhoud tijdens de winter

Is de temperatuur onder het vriespunt, laat dan alles voor wat het is. Lekker met water aan de gang gaan bij deze temperaturen is vragen om problemen zoals vastgevroren portierrubbers en ander ongemak (zoals een spekgladde straat of oprit).

Is de temperatuur boven het vriespunt en je hebt de kans, maak de auto dan schoon. Doe je dat bij huis en je hebt de materialen ervoor in huis dan is een foambehandeling ideaal. Zout en zand kun je met een foamlaag eenvoudig van de lak krijgen. Vergeet de wielkasten niet schoon te spuiten! Daarna wassen en bij voorkeur ook drogen.
Is het echt mooi weer (met een flauw winterzonnetje) dan kun je dit moment aangrijpen om een extra laagje wax aan te brengen. Nu kun je dat wel in de zon doen want de warmte die in de winter van die glimmende bol afkomt is net voldoende om het lakwerk aan de juiste waxtemperatuur te helpen.
Heb je een sterke wax gebruikt, dan hoef je maar 1x in de winterperiode (aanvullend) aan het werk. Met een zwakke wax zul je vaker aan het werk moeten als je de bescherming optimaal wilt houden.

Voor de mensen die verwend zijn met een garage gelden veel van bovenstaande beperkingen niet. Zodra je de auto gewassen hebt kun je hem binnen stallen, het kacheltje aansteken (indien nodig) en lekker aan de gang gaan met wax.

Enneh, als je niet bij huis aan het wassen wilt, dan kun je gebruik maken van een autowasserette alwaar je de auto af kunt spuiten. Da's altijd nog een stuk beter als die grote krasborstels inzetten voor het "reinigen" van de lak.

Koude handen bij het wassen van de auto kun je voorkomen door een washmitt te gebruiken. Die trek je aan als een handschoen waardoor je niet de echte kou op de (tere) handjes krijgt.
Warm water kun je gebruiken, al zul je er voor moeten zorgen dat het temperatuurverschil niet al te groot is. Bloedheet water op een koude lak gebruiken is vragen om problemen. Lauwwarm water is niet alleen prettig voor de handjes, maar ook voor de shampoo (moet oplossen) en de lak.

Hou er rekening mee dat je tot begin maart op deze manier het lakwerk kunt onderhouden. In maart worden de dagen weer langer en kun je weer met het volledige gamma aan materialen en middelen aan het werk. Zodra de temperatuur boven de 10 graden stijgt kun je weer "volledig los".

Last but not least: Als je al je detailingmaterialen en middelen in de schuur of garage bewaart en die ruimte is niet gegarandeerd vorstvrij, breng dan je spullen in veiligheid!!
Je hebt al snel voor een aardig kapitaal aan spul staan en als het eenmaal bevroren is geweest .................... loop je grote kans dat je het weg kunt gooien.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Detailen tijdens de wintermaanden / wintervoorbereiding

Bericht door cvw »

thom3108 schreef:
Ikzelf heb wax van Poorboys World, dus je raad aan om deze zon 2x te gebruiken om de winter door te komen?



Tsja, 2x? Je kunt op (in ieder geval) 2 manieren bepalen wanneer het weer tijd is die waxlaag te verversen:
1. Op basis van de verwachtte standtijd;
2. op basis van wat je ziet wat betreft beading en sheeting effect.

Beading: De druppelvorming van water/vocht op de lak.
Sheeting: Hoe snel en compleet het water van de lak afloopt als je de auto afspoelt (bijvoorbeeld).

Je kunt dus simpelweg de agenda pakken en 2 momenten of meer daarin vermelden waarop je aan het werk wilt. Of je gaat van maximaal 6 weken tussenperiode uit en controleert ondertussen hoe die beading en sheeting zich gedragen. Zie je die effecten dramatisch snel verminderen of verdwijnen dan weet je dat de waxlaag eerder aanvulling nodig heeft.

Een waxlaag heeft het zwaar in de winter. Pekel en veel troep op de weg vreten niet alleen aan een onbeschermde laklaag, maar ook aan een waxlaag. Komt nog bij dat als je naar een autowasserette gaat en daar een schuimlaag of zeeptoevoeging uit die hogedruklans laat komen je niet weet welk middel men gebruikt en hoe hard dat de waxlaag stript. Vaak zie je dat er redelijk aggressieve shampoo's toegepast worden om de gemiddelde auto schoon te kunnen krijgen.
Was je de auto zelf met een shampoo van Poorboys of Meg, dan weet je vrij zeker dat die shampoo de waxlaag zoveel mogelijk zal beschermen.
Oogjes open houden dus en gewoon kijken hoe het gaat is het beste advies. En liever 1x te vaak een waxlaag als 1x te weinig.

Jan schreef:
Ik wist niet dat Meguiars NXT Tech Wax maar een week of 4 tot 6 stand houd. Eigenlijk best wel kort.



Aan de ene kant wel, aan de andere kant niet. NXT is in dit geval een voorbeeld, want veel waxen hebben dezelfde kenmerken als NXT. Het is een polish/wax. Er zijn dus meerdere stofjes in toegevoegd voor glans, het maskeren van krasjes en voor het vastzetten van dat spul op de lak. Het is geen pure wax! NXT heb ik ook wel scherp ingezet hoor, want met een beetje extra zorg (goede shampoo) red je het wel tot een week of 8.

M16 is bijvoorbeel een pure wax. Geen toevoegingen of iets dergelijks, alleen wax. Als je deze wax gebruikt zul je dus zelf voor een polish laag onder de wax moeten zorgen. Krasjes kun je niet maskeren met M16 omdat er geen "fillers" in zitten.
NXT is dus een "all in one" wax die iedereen kan gebruiken met een mooi resultaat. M16 is een lastiger te verwerken wax die om die reden ook in de "Pro" lijn terug te vinden is, maar een pure wax is met een langere standtijd.

De Collinite 476S gaat nog verder. Dit is een wax met de kenmerken van een Sealant. Toch is het een pure wax en dat zie je en ruik ook als je dat blikje open doet. Geen lekker geurtje en mooi kleurtje. Het zou net zo goed schoenpoets kunnen zijn. Als je 2 lagen van deze 476S opbrengt, met een tussentijd van 12 tot 24 uren voor het drogen van de lagen, dan durf ik nu al bijna te garanderen dat je met die laag de winter doorkomt (mits netjes gewassen met de juiste shampoo's).
De carnauba in de wax zorgt voor een lekkere glans, maar verder zit er niets in van polish of iets dergelijks.

Wil je nog verder gaan, dan zul je na het clayen met een sealant aan het werk moeten gevolgd door een waxlaag ter afwerking. Maar da's alweer een heel ander behandeltraject met heel andere spelregels. Voor een volgende keer.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Detailen tijdens de wintermaanden / wintervoorbereiding

Bericht door cvw »

Zo!Vandaag weer een laag Carnabau gelegd over een Gold Glas waslaag die ik gisteren op mijn auto hebt gedaan.Dan zou ik in theorie toch max 6 +4 weken goed zitten??
Of heeft Carnabau meer weken bescherming??
Anders moet ik tijdens de kerst weer opnieuw aan brengen....
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Detailen tijdens de wintermaanden / wintervoorbereiding

Bericht door cvw »

Nu zul je mij toch moeten helpen, want ik snap het niet helemaal. Ik snap dat je een laag Gold Class wax hebt aangebracht. Vervolgens ben je met iets anders aan de slag gegaan als extra laag. Je noemt het carnauba, maar dat spul is puur keihard en niet te verwerken op een lak. Carnauba zit meestal in een wax verwerkt als glansmiddel, het is niet de ultieme beschermer.

Wat betreft het optellen van termijnen voor de standtijd is e.e.a. helemaal afhankelijk van de middelen die je gebruikt hebt. Een laag M16 en vervolgens NXT 2.0 levert geen 4 maanden bescherming op. De M16 levert in basis een maand of 3 op, maar doordat je daar NXT overheen hebt gedaan is waarschijnlijk het grootste deel van de M16 weer verwijderd. Dat komt doordat in NXT een cleaner zit die oude waxlagen gedeeltelijk stript.
Doe je het andersom, dus eerst NXT en daarna M16, dan heb je wel kans dat je een waxlaag met een langere standtijd hebt, al is het denk ik kort door de bocht om gewoon 1 + 1 te doen.
Het is in dit soort gevallen beter 2 lagen van dezelfde wax aan te brengen, maar dan wel van een pure wax dus zonder extra toevoegingen. Ik heb het dan over de Collinite 915 en 476S, Meguiars M16 of bijvoorbeeld de duurdere Dodo waxen (in alle kleuren en geuren ).

Jouw opmerking over de lakkleur na verloop van tijd herken ik trouwens, ik heb hetzelfde geconstateerd. Het kleurverschil dat in eerste instantie vrij groot is trekt na verloop van 1 a 2 weken vrijwel weg. Heel apart.
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Detailen tijdens de wintermaanden / wintervoorbereiding

Bericht door cvw »

Lowlands schreef:
Tja,dan moet ik je toch even inlichten dat Maguiar's een vloeibare Carnauba wax heeft!(14,99,ik denk particulierenlijn)Extreme durability staat er nog op...

Ik heb geen M16 er voor gedaan,want bezit die niet.Alleen gewassen en daarna de vloeibare Gold Glass en na een tijdje de Carnauba was.


Ah, heb je die wax gebruikt. Nou, dan had je beter alleen die laag Gold Class Wax kunnen laten zitten, want die is in z'n 1'tje sterker als die laatste laag. Ook voor deze wax geldt dat er een cleaner in zit en polish (zoals meguiars het noemt, want het is in feite een verzorgende olie). Dit was in 2006, toen ik begon met detailen, al geen wax die uitblonk door kracht of sterkte. Een leuke wax voor de zomermaanden, maar niet geschikt om in de winterperiode lang van te genieten.
Ben bang dat je ruim voor de Kerst alweer die waxlaag aan moet vullen. Met een beetje mazzel redt je het net tot Sinterklaas.

@Nick:
Commandant 4.

Ja, daar krijg je sleutelkrassen waarschijnlijk wel mee weg. Net als je blanke laklaag. Voor Commandant 4 geldt geen minimumtemperatuur om het te bewaren. Hoe kouder hoe beter. Bij temperaturen ver onder nul heb je de garantie dat het spul onverwerkbaar is waardoor je ook niet in de verleiding komt het te gebruiken.
Ff serieus: Geen idee of er voor dat spul een minimumtemperatuur geldt. Voor een metallic lak is het een serieuze bedreiging en lastig om te verwerken tot het resultaat dat je zoekt of wilt bereiken. Commandant is een serieuze lakvreter (je haalt er ongemerkt en snel een flinke laag vanaf). Nadeel bij metallic lak is de blanke afwerklaag. Je kunt niet zien hoeveel er al van die laag af is tot het moment dat je op de kleurlak zit. Dan is het te laat. Een veel beter handmatig alternatief is ScratchX 2.0 van Meguiars. Beter resultaat, makkelijker te verwerken en veiliger (al blijft dat natuurlijk relatief bij polijstmiddelen).
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Detailen tijdens de wintermaanden / wintervoorbereiding

Bericht door cvw »

De dagen worden weer korter en de lagere temperaturen komen er weer aan. Wil je de auto beschermen in de herfst en winter periode, gebruik dan nu de dagen dat het goed weer is om de hier beschreven klus te doen.

Het aanvalsplan voor de winterperiode

Voorbereiding die je nu uit zul moeten voeren:
- Wassen;
- Clay behandeling als de lak ruw aanvoelt;
- Wax behandeling (en nog maar een keer: DUN opbrengen!).

Ik heb dit weekend de lak weer voorzien van een verse laag Collinite 476S. Die behandeling wil ik iedere 3 maanden herhalen als de kans zich voordoet (beetje redelijk weer en temperatuur). Regulier onderhoud ga ik doen door de Outlander te wassen met Gyeon Q2m Bathe+ shampoo en met enige regelmaat Gyeon Wet Coat (puur en alleen vanwege de vuilafstotende eigenschappen van dit spul en de zieke beading en sheeting). 8-)

En nu heb ik lekker gelogen, want ik heb ook een BMW, Turbho scooter en Cannondale Mountainbike onderhanden genomen en van een waxlaag voorzien. :wha: :x:
TPA
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 mar 2012, 19:34
Provincie: Noord-Brabant

Re: Detailen tijdens de wintermaanden / wintervoorbereiding

Bericht door TPA »

Een en al glimmende boel dus 8-)

Volgende stap is alle ramen van het huis doen? :lol:
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Detailen tijdens de wintermaanden / wintervoorbereiding

Bericht door cvw »

De ramen zijn nog niet aan de beurt, die zijn 2 weken geleden gedaan. Heb wel de glasplaat van de woonkamertafel met Last Touch gereinigd. De tafel is nu perfect waterpas gezet omdat de glazen en kopjes anders van de tafel gleden. :hypo: :wha:
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Detailen tijdens de wintermaanden / wintervoorbereiding

Bericht door KNOEI 8G »

Binnenkort idd maar eens tijd gaan maken hiervoor :D . En ook mijn MTB kan wel weer een vers waxlaagje gebruiken :yes:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Detailing”