De grote misvatting over vogelpoep op je lak

Detailing tot in de kleinste details. Alle benodigde know-how voor oogverblindende resultaten. Tip: houd je zonnebril binnen handbereik!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

De grote misvatting over vogelpoep op je lak

Bericht door cvw »

Afbeelding

Wanneer je bedenkt wat voor onschuldig voedsel vogels eten, dan snap je niet zo goed waarom hun uitwerpselen zo schadelijk zijn voor je autolak. Echter, anders dan veelal gedacht, is het niet de chemische samenstelling van de vogelpoep die schadelijk is voor de lak.

Autoglym, producent van auto schoonmaakproducten is in de materie gedoken en heeft experimenten gedaan met chemische substanties die vergelijkbaar zijn met vogelpoep. Autolak bleek behoorlijk bestand tegen de milde, maar ook de meer agressieve substanties.

Het feitelijke probleem wordt veroorzaakt door temperatuurschommelingen. Een hoge temperatuur, bijvoorbeeld wanneer de auto in de zon staat, zorgt ervoor dat de autolak ietwat uitzet. Wanneer de auto ‘s avonds of in de schaduw afkoelt, zal de lak weer krimpen. Een klodder vogelpoep op de auto zorgt ervoor dat dit subtiele proces niet overal gelijkmatig verloopt. Tijdens het krimpen zal de lak zich dan rond de vogelpoep vormen. De feitelijke vervormingen zijn met het blote oog niet zichtbaar, maar hebben wel een effect op de lichtreflectie van de lak, waardoor we een soort van doffe plekken waarnemen. Wanneer de vogelpoep meer korrelig van structuur is, wordt dit effect versterkt.

Nog een leuk weetje: Uit onderzoek is een paar jaar geleden gebleken dat vogels het liefst schijten op auto’s die dezelfde kleur hebben als zijzelf. Om schade te voorkomen, is het verstandig om de vogelpoep liefst zo snel mogelijk te verwijderen. Dan niet met een doek of spons weg wrijven, omdat er zand in de poep kan zitten die krassen kan maken. Probeer de poep eerst met lauw water ietwat op te lossen en verwijder deze dan met beleid.

Als dit alles klopt (en ik neig er naar dit inderdaad te geloven op basis van mijn ervaringen) dan zal het niet lukken om een vogelpoepplek in de lak weg te polijsten of op een andere manier weg te werken. Als de lak echt beschadigd is - en dat zie je echt wel - dan blijft er niets anders over dan polijsten en schade beperken. In andere gevallen is mijn insteek om de vogelpoep te verwijderen, de eventueel aanwezige waxlaag te herstellen en vervolgens af te wachten of de doffe plek wegtrekt.

Ik denk dat je het proces van het onstaan van de plek in veel gevallen ook om kunt keren door de lak na het schoonmaken bloot te stellen aan zonlicht om zo het proces van opwarmen/uitzetten en afkoelen te herhalen. Is de lak schoon, dan kan dat weer gelijkmatig plaatsvinden. Het duurt soms even (een paar dagen), maar meestal zie ik die doffe plekken wel weer wegtrekken.

Onderneem dus niet direct rigoreuze actie (buiten het verwijderen van de troep) als er zo'n bird-dropping op de lak heeft gelegen. Teveel en te snel kan ook tegen je werken (dit zijn sowieso termen die niet bij detailing horen )
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1001
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: De grote misvatting over vogelpoep op je lak

Bericht door cvw »

Laatst gehoord op TV: (Vooral) de ontlasting van (zee)meeuwen bevat veel ammoniak. Als dit spul in aanraking komt met autolak levert dat een elektrolytische reactie op waardoor de lak verkleurt en uiteindelijk loslaat/afbladdert. Die beesten vreten gewoon verkeerd spul.

Voor andere vogelsoorten geldt dit ontlastingssamenstelling (Scrabble, 3x woordwaarde ) probleem minder en lijkt het eerder in dit topic beschreven probleem de grootste boosdoener.

Ga je naar het strand, neem dan de luchtbuks mee om die beesten uit de buurt van de Galant te houden, of installeer een "meeuwendetector met meeuwenterminatie functionaliteit" op de auto.
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: De grote misvatting over vogelpoep op je lak

Bericht door Lowlands »

Dat is dus b.v. een Valk!Alleen gaat die natuurlijk ook op je auto schijten,en wat doet zijn schijt op je lak?? :D
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Alphamage
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 mar 2012, 11:23
Provincie: Noord-Holland

Re: De grote misvatting over vogelpoep op je lak

Bericht door Alphamage »

cvw schreef:Nog een leuk weetje: Uit onderzoek is een paar jaar geleden gebleken dat vogels het liefst schijten op auto’s die dezelfde kleur hebben als zijzelf.
Geweldig excuus voor een oranje laklaag. :agree: (Vind ik stiekem heel mooi staan bij veel auto's)
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: De grote misvatting over vogelpoep op je lak

Bericht door Xenon »

cvw schreef:Laatst gehoord op TV: (Vooral) de ontlasting van (zee)meeuwen bevat veel ammoniak. Als dit spul in aanraking komt met autolak levert dat een elektrolytische reactie op waardoor de lak verkleurt en uiteindelijk loslaat/afbladdert. Die beesten vreten gewoon verkeerd spul.
[...]
Hmmm...
Kleur Zeemeeuw = wit
Kleur Meany = wit
:x

* Xenon woont gelukkig ver van de kust vandaan :emo:
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: De grote misvatting over vogelpoep op je lak

Bericht door Lowlands »

Er vliegen ook meeuwen in het binnenland,hebben die dan ook die ammoniakpoep??
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Carfreak
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 okt 2014, 19:19
Provincie: Zuid-Holland

Re: De grote misvatting over vogelpoep op je lak

Bericht door Carfreak »

Leuk artikel, afgelopen woensdag was ik even bezig met stickerverwijderaar onder zo'n vogelpoep plek. Wat bleek toen ik met dat spul er licht overheen ging... de afdruk waar het gezeten heb is weg! Had geen idee dat stickerverwijderaar daar ook goed voor was. Maar je ziet er dus niks meer van :)
8G Galant 2.4 GDI automaat - 2002
Kawasaki ZX9-R Ninja - 1996
Plaats reactie

Terug naar “Detailing”