Accu of startmotor

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Accu of startmotor

Bericht door EddyB »

Ik heb de laatste tijd dat het even hapert bij het starten. De startmotor draait net even 1 seconde maar net niet genoeg om de motor aan te laten slaan, De tweede keer lukte het tot nu toe wel.
Zou dit aan de startmotor liggen of aan de accu? Het "puntje" op de accu is nog wel groen maar hoe betrouwbaar is dit?
Het valt mij ook op dat de sterkte van het licht van de koplampen iets minder wordt als ik de motor uitschakel, Een voorteken dat de accu aan kracht heeft verloren?
Gebruikersavatar
koentje63
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 jun 2012, 14:09
Provincie: Gelderland

Re: Accu of startmotor

Bericht door koentje63 »

kan ook een versleten startmotor zijn. die slaat vast bij de eerste aanzet, komt los en de 2x draait ie door, maar vanwege de as slijtage zwaar. trekt dus veel stroom waardoor je de spanning ziet zakken.
Gebruikersavatar
koentje63
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 jun 2012, 14:09
Provincie: Gelderland

Re: Accu of startmotor

Bericht door koentje63 »

een motor die met een klein tikkie aanslaat is vaak slechter voor de starter krans dan een motor die een aantal slagen moet draaien voor ie start.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Accu of startmotor

Bericht door Qualconu »

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Bleek uiteindelijk te worden veroorzaakt door versleten lagerbussen van de startmotor.
Een lagerbus was zover uitgesleten dat bij het starten, de rotor van de startmotor aanliep tegen de stator.
De wrijving is dan zo groot dat de startmotor vastslaat.
Gelijktijdig is het stroomverbruik op dat moment zo groot dat het lijkt alsof de accu in één klap leeg getrokken wordt.
Nieuwe lagerbussen erin laten zetten bij 'n revisiebedrijf en het probleem was opgelost.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Accu of startmotor

Bericht door EddyB »

bedankt! was dat een dure grap? want ik zie op onderdelen24 al startmotoren van 70 euro.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Accu of startmotor

Bericht door Qualconu »

In juli 2011 zijn de lagerbussen vervangen door 'n plaatselijk revisiebedrijf. kosten € 22,50.
Startmotor uiteraard zelf brengen en ophalen.
Ik denk niet dat ik die startmotor van 70 Euro zou willen hebben.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”