Galant slaat in Noodloop

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
RotorBlitz
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2021, 15:39
Provincie: Gelderland

Galant slaat in Noodloop

Bericht door RotorBlitz »

Beste Leden,

Ik heb al een tijdje last van dat mijn Galant 2.4 GDI bij het behouden van een vast toerental voor een te lange periode (dit kan 10 min duren maar ook 5 min) in noodloop schiet. Dit kan zowel bij een koude motor als warme motor. Hierbij gaat dan ook het motorlampje statisch branden, het volgende heb ik al gedaan/geprobeerd:

- vervangen bougies (iridium)
- gas klep gereinigd
- inlaat kleppen gereinigd dmv walnoot granulaat

Omdat de GDI beschikt over het MUT protocol kan ik hem niet zelf uitlezen, verder heb ik hem vrijwel altijd op 98 laten rijden en netjes warm laten lopen. Ik merk dat hij vaak in noodloop wil schieten rond de 80 km/u en heel soms rond de 100. De EGR is verder niet afgedopt.

Ik hoop dat iemand mij wat kan bijleren :)
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Galant slaat in Noodloop

Bericht door marksanne »

Helpt dit topic wellicht iets, lijkt vergelijkbaar als je doorleest in de reacties:

https://www.galant-fans.nl/forum/viewto ... =39&t=2131
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Galant slaat in Noodloop

Bericht door Qualconu »

Mogelijk kun je ook bij je GDI de paperclip-methode toepassen om via de OBD-II diagnosestekker de storingscodes uit te lezen.
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtopic.php?t=1728
De betekenis van de OBD-GDI-codes vind je terug op pagina 13i-13 van het supplement 1999 van het Galant '97 Werkplaatshandboek
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
RotorBlitz
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2021, 15:39
Provincie: Gelderland

Re: Galant slaat in Noodloop

Bericht door RotorBlitz »

Alvast bedankt voor de suggesties, de paperklip methode heb ik geprobeerd maar leek niet te werken (wel geprobeerd in een haastige situatie). Ik ga het dit weekend nogmaals proberen en even de tijd hiervoor nemen. Ik laat het weten mocht ik meer informatie hebben.
RotorBlitz
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mei 2021, 15:39
Provincie: Gelderland

Re: Galant slaat in Noodloop

Bericht door RotorBlitz »

Vandaag de Galant proffesioneel laten uitlezen aangezien de paperclip methode geen effect heeft gehad. Hierbij de volgende codes uit kunnen lezen.
Screenshot_1.png
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Galant slaat in Noodloop

Bericht door foks »

Kijk, daar kun je wat mee. Ik weet niet of de GDI literatuur hier ook op het forum staat, maar daarmee kun je in ieder geval draadjes gaan zoeken en vinden om te gaan meten. Mooie Galant trouwens!
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Galant slaat in Noodloop

Bericht door Yeti »

De eerste 3 codes lijken te wijzen op een foutieve lucht massa meter (combinatie van Barometische luchtdruk, lucht temperatuur, en meting hoeveelheid aangezogen lucht)

de laaste 2 codes hebben betrekking op de gaspedaal positie sensor kanaal 1 en kanaal 2.
Kanaal 1 gaat rechtstreeks naar de motor ECU en kanaal 2 gaat naar de gasklepcontroler.

Mogelijke oorzaken:
  • Zowel je luchtmassa meter als je gaspedaal positie sensor of je gaspedaal controler hebben de geest gegeven. (in het werkplaats handboek staat hoe je deze kan controleren)
  • Bekabeling tussen de sytemen vertoond corrosie (Groene of wit "poeder" op de pennen) of de stekkers zijn niet goed aangesloten (controleer eens de volgende stekkers: connector C-163 en C-164 op de motor ECU, C-172 Gaspedaal possitie stekker en C-81 Doorvoer stekker, B-12 Airflow sensor, Gaspedaal controler stekker C-160)
  • De Motor Ecu is inwendig kapot
  • Een gezamelijk massa punt (massa punt 7) maakt geen goed kontakt met het chassis van de auto
Al dit soort zaken en een volledig schema van de codes en storingzoeken zijn te vinden in hoofdstuk 13 van het werkplaats handboek Model jaar 1999

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”