Interieur filter G8 stationwagon

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Interieur filter G8 stationwagon

Bericht door EddyB »

Hallo allemaal,
Ik merk al een tijdje dat als ik mijn ventilator aanzet er niet veel lucht uit komt. Dat is erg vervelend als de ruiten beslaan en bij koude voeten. Ik vermoed dat de interieurfilter dicht is geslipt. Ik heb hem al losgemaakt en er viel meteen al een bruin blad van een boom uit!
Maar hoe bouw je de filter verder uit? Zit de stalen balk waar het dashboardkastje aan scharniert niet in de weg? Zie Foto.
Verder nog tips over waar ik hem het beste kan kopen? Is nipparts een goed merk?
Bedankt voor jullie tips.
MVG
Ed Bouma
IinFilterGalant.jpg
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Interieur filter G8 stationwagon

Bericht door menno3x8g »

Ik heb m altijd vervangen met die stang weg.
Dat is ff een dingetje met dat dashboardkastje.
Nipparts is prima.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Interieur filter G8 stationwagon

Bericht door EddyB »

Hallo Menno,
Ik heb ondertussen de instructies gevonden elders in dit forum van een paar jaar geleden.
Ik heb de afdekkleppen en balk verwijderd en de filter tevoorschijn gehaald.
Het interessante is dat ik bij het bestellen van een nieuwe dit PDF bestand met instructies gevonden heb.
Kon die balk misschien toch bliven zitten?
MVG
Ed
Bijlagen
G8 int. filter airco.pdf
(912.95 KiB) 31 keer gedownload
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Interieur filter G8 stationwagon

Bericht door Yeti »

EddyB schreef: 04 apr 2021, 17:14
Kon die balk misschien toch bliven zitten?
Vraag is of de OEM en andere Aftermarkt Filters ook zo flexibel zijn als deze in de PDF. Daarnaast als je een vuil filter hebt dan heb je kans dat al het vuil zo hopla in je cooling unit valt. Beste is de tijd te nemen om die "balk" even te demonteren. Gaat Sneller dan het vuil uit de Cooling unit te halen.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Interieur filter G8 stationwagon

Bericht door EddyB »

Deze gebruiksaanwijzing krijg je bij de Mann filter. En hij hoeft niet flexibel te zijn want je buigt hem niet maar kantelt hem naar je toe. Maar ik zal het zien als ik de filter ontvang.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Interieur filter G8 stationwagon

Bericht door Qualconu »

Ik heb vrijdag naar aanleiding van dit topic en de handleiding van MarkSanne gekeken hoe mijn filter er na 20 jaar uit ziet.
Origineel zit er (bij mij) 'n 3M filter in.
Het is onmogelijk om dat filter te verwijderen zonder die stalen strip los te maken.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
EddyB
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 aug 2020, 14:44
Provincie: Noord-Holland

Re: Interieur filter G8 stationwagon

Bericht door EddyB »

En hoe zag hij eruit? bij mij was het even schrikken. Het was inderdaad een 3M en aan op de inlaat kant zat 5 mm zwart stof! Een wonder dat er uberhaupt nog lucht doorheen ging. Er zit nu een Mann filter in. 15 euro bij Winparts. Daar kreeg ik zelfs een print van de instructies bij waar ik geen gebruik van gemaakt heb omdat ik het balkje al verwijderd had. Maar ik kan mij voorstellen dat je zonder het verwijderen ervan de filter er niet uit krijgt. Dit is waarschijnlijk de reden dat mensen de vervanging van de filter liever achterwege laten. Geen goed idee. Wij denken altijd aan de luchtkwaliteit voor de motor maar vergeten onze eigen gezondheid.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Interieur filter G8 stationwagon

Bericht door Qualconu »

Nou bij mij viel het best mee, ondanks dat de ventilator altijd aan staat.
Er zat natuurlijk wel stof op, maar niet dat het filter half dicht zat.
Moet er wel bij zeggen dat de auto de laatste 20 jaar weinig gebruikt is.
in april 1999 nieuw gekocht en na 2 jaar in april 2001 stond er 87000 km op de teller.
Daarna is de auto relatief weinig meer gebruikt (minder dan 6500 km per jaar), en heeft altijd binnen gestaan.

Dat 3M-filter is overigens 'n zeer degelijk waterbestendig filter.
Ik heb het filterhuis met de stofzuiger uitgezogen en daarna met perslucht schoon geblazen.
Ook het filter met perslucht stofvrij geblazen, daarna met water en afwasmiddel uitgespoeld in de spoelbak en weer droog geblazen.
Filter daarna weer vrijwel schoon en zo goed als nieuw teruggeplaatst.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”