Ventilator /climat control

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
Marcel
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Ventilator /climat control

Bericht door Marcel »

Dag allen

Ik loop er al een tijdje mee met het volgende probleem

De ventilator blijft op 1 dezelfde snelheid draaien ik denk zelf dat deze ergens is doorverbonden.
Waar kan ik de weerstand van de ventilator vinden , gaat om een Mitsubishi galant v6 uit 1999.
Heb het bedieningspaneel al verwisseld zonder resultaat.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Ventilator /climat control

Bericht door Yeti »

Bij een V6 neem ik aan dat het hier om een Automatische A/C gaat?

Bij de Automatische A/C zit er geen weerstand ingebouwd maar een power transistor. Deze zit ingebouwd in het evaporator huis (tussen heater huis en ventilator huis), het is de zwarte bak die achter het dashboard kastje zit. Er zit een 4 polige stekker aan en het zit met 2 kruiskop schroeven vast aan de Evaporator huis. Indien het euvel niet opgelost is bij vervanging van dit onderdeel (MR460293) dan even inspectie procedure 8 van hoofdstuk 55 van het werkplaatshandboek doorlopen.

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Marcel
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Ventilator /climat control

Bericht door Marcel »

20210126_191359.jpg
Dag

Ja automatische a/c , we gaan het onderzoeken , bedankt voor uw reactie.

Er zitten 3 draden aan 2 dikkere en 1 dunne , kan ik hem doorverbinden om te kijken of ventilator dan volop draait?
Bijlagen
Deze zit er nu in
Deze zit er nu in
Past deze ook?
Past deze ook?
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Ventilator /climat control

Bericht door Yeti »

Hallo Marcel

Ik ben even de draad kwijt.

Voor handmatige airco (drie draai knoppen en drie schakelaars) gebruik je het onderdeel met het witte blok.
Voor Climate control of wel automatische airco (1 draaiknop plus schermpje en diverse knopjes) gebruik het onderdeel met het aluminium koel blok.

Voor de zekerheid kan je altijd even je chassisnummer middels een PM sturen zodat ik kan opzoeken welk onderdeel je precies nodig heb.

Volgens mij kan het witte blok namelijk niet gebruikt worden in combinatie met een Climate control. Het witte blok gebruikt n.l. 4 draden (zelfde stekker) en de Power transistor gebruikt maar 3 daden. Aangezien jij maar drie draden en een climate control vermeld denk ik dat het witte blok de oorzaak van het genoemde probleem is. Het juiste onderdeel nummer voor het climate control systeem is MR460293 (onderdeel met Aluminium koel blok).

Zomaar draden doorverbinden kan het drive circuit van de climate control ECU beschadigen omdat deze direct verbonden is met de ventilator.

Succes
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Marcel
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Ventilator /climat control

Bericht door Marcel »

Yeti schreef: 27 jan 2021, 10:47 Hallo Marcel

Ik ben even de draad kwijt.

Voor handmatige airco (drie draai knoppen en drie schakelaars) gebruik je het onderdeel met het witte blok.
Voor Climate control of wel automatische airco (1 draaiknop plus schermpje en diverse knopjes) gebruik het onderdeel met het aluminium koel blok.

Voor de zekerheid kan je altijd even je chassisnummer middels een PM sturen zodat ik kan opzoeken welk onderdeel je precies nodig heb.

Volgens mij kan het witte blok namelijk niet gebruikt worden in combinatie met een Climate control. Het witte blok gebruikt n.l. 4 draden (zelfde stekker) en de Power transistor gebruikt maar 3 daden. Aangezien jij maar drie draden en een climate control vermeld denk ik dat het witte blok de oorzaak van het genoemde probleem is. Het juiste onderdeel nummer voor het climate control systeem is MR460293 (onderdeel met Aluminium koel blok).

Zomaar draden doorverbinden kan het drive circuit van de climate control ECU beschadigen omdat deze direct verbonden is met de ventilator.

Succes
Dag

Ik heb inmiddels ook van onderdelenlijn te horen gekregen dat die met het witte blok niet de juiste is , dus ik ga kijken naar een andere en die proberen.
Bedankt voor de reactie
Marcel
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Ventilator /climat control

Bericht door Marcel »

Heb inmiddels de juiste weerstand binnen en geplaatst en hij werkt weer 100% , na 6 jaar toch maar wat aan gedaan heb me er nooit echt aan gestoord enkel als de ruit goed beslagen was.
Hij draaide denk ik maar voor 40a50%
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Ventilator /climat control

Bericht door Yeti »

En achter af was het eigenlijk een klein klusje.

Het interieur filter is lastiger te wisselen.

Maar nu ben ik toch benieuwd hoe dat witte blok in je systeem terecht gekomen is.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Marcel
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Ventilator /climat control

Bericht door Marcel »

Yeti schreef: 02 feb 2021, 21:13 En achter af was het eigenlijk een klein klusje.

Het interieur filter is lastiger te wisselen.

Maar nu ben ik toch benieuwd hoe dat witte blok in je systeem terecht gekomen is.
Ja vind ik ook bijzonder ,bij 1 van de vorige eigenaren.
Filter schijnt even werk te zijn maar goed moet even
Marcel
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Ventilator /climat control

Bericht door Marcel »

Gisteren eindelijk het filter bezorg door postnl en vanmorgen er in gezet en boel weer terug geplaats en toen gauw weer naar binnen
Bijlagen
20210213_101646.jpg
Marcel
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Ventilator /climat control

Bericht door Marcel »

Gisteren eindelijk het filter bezorg door postnl en vanmorgen er in gezet en boel weer terug geplaats en toen gauw weer naar binnen
Filter was viezer na het eruit halen heb hem schoongeblazen
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”