koelvloeistof; oud, nieuw, en nieuwerdersterest mengen

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

koelvloeistof; oud, nieuw, en nieuwerdersterest mengen

Bericht door foks »

Ik dacht vandaag, hé er kan wel weer eens een beetje koelvloeistof in het systeem bij.
Nu stond ik naast de Action, dus ik een fles gekocht en terwijl ik dat in de radiateur sta te gieten valt het mij op dat het een soort roze van kleur is.

Hm ..... bij nadere inspectie staat op het label "G12".
Nondeju, zou er verschil in zitten ?

Dan maar Google'n met de iPhone, en ik kom hele verhalen tegen over hoe je G12 iets met Volkswagen is, en dat je zeker niet moet mengen met die ouderwetse blauwe/groene meuk die we normaal gesproken in de radiateur gieten. Als je het wel doet zou je klontjes krijgen omdat die vloeistoffen geen vriendjes van elkaar zijn. Oh nee :x

Ik had het domme geluk dat ik lege flessen bij me had (statiegeld), dus de hele radiateur afgetapt met dat plastic kraantje, en bij de Action maar eens 5L van die ouderwetse blauwe meuk gekocht.

Was ik nu over-voorzichtig of was het inderdaad een goed idee om de motor niet te starten en gelijk de hele radiateur te spoelen ?
Ik zag dat je het nieuwere G12+ wel weer mag mengen met die ouwe meuk
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Integra
Berichten: 547
Lid geworden op: 29 jun 2015, 01:37
Provincie: Friesland

Re: koelvloeistof; oud, nieuw, en nieuwerdersterest mengen

Bericht door Integra »

Mij is verteld dat je kleuren niet mag mengen, maar verder weet ik het ook niet :P
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: koelvloeistof; oud, nieuw, en nieuwerdersterest mengen

Bericht door marksanne »

Er zijn inderdaad types die je zeker niet mag mengen. Ik heb persoonlijk een heel slecht gevoel bij rode koelvloeistof en ik wil het ook niet in mijn auto's hebben. Onze mitsu's gebruikten van origine gewoon die geel/groene en ik hou het daarom ook daarbij. Bij rode koelvloeistof denk ik meteen aan VW en da's automatisch een rotgevoel, dus dat moet te allen tijde voorkomen worden :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: koelvloeistof; oud, nieuw, en nieuwerdersterest mengen

Bericht door foks »

Hahaha, heb je een VW-allergie? Misschien ben je er als japliefhebber extra gevoelig voor ;)
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”