koelelement 12v

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

koelelement 12v

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Ik ben voor een project, later meer;) , op zoek naar een koelelement dat werkt op 12v; en in de vloeistof cq water zelf geplaatst kan worden. Wel al wat gezocht , maar nog niet gevonden wat ik wil; Dus weet iemand waar ik dit kan uithalen?
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: koelelement 12v

Bericht door Twain »

koeling is iets ingewikkelder dan verwarming.. voor verwarming stop je gewoon een dompelaar in een teil met water en je afwaswater wordt vanzelf een keer warm die dingen zijn er op ongeveer elk voltage te krijgen.. ik denk dat je zoiets bedoeld om mee te koelen??


helaas bestaat dat niet voor zover ik weet (het zou ook een beetje tegen de wetten van de natuurkunde ingaan) , je kan op 3 manieren koelen
ala airco/ thuis koelkast vervolgens een koelleiding oid voeren je hebt dan dus een verdamper een condencator en een compressor nodig..
met een peltier element (veel vakantie koelkasten werken hiermee) het nadeel is dat er 1 kant van het element warm wordt gewoon in een bakje water hangen is er dus niet bij eventueel in de zijkant van het bakje bouwen en dus van de wand van het bakje het koelelement maken kan dus wel prima!
stikstof koeling (eigenlijk gewoon een bakje met stikstof, alles waar je dat bakje in of opzet zal gekoeld worden) nadeel is uiteraard dat je het steeds opnieuw moet vullen :lol:

ik gok dat je eigenlijk aleen maar met een peltier element iets bruikbaars kan maken. omdat deze elementen veel in de cumputter wereld zijn gebruikt voor o.a. overklokken is er op de internetz enorm veel info over te vinden :)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: koelelement 12v

Bericht door Lowlands »

Ja,en die kunnen verdomd heet worden!
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”