tweede leven voor ouwe accu's
tweede leven voor ouwe accu's
ik zag [External Link Removed for Guests] dat je oude accu's soms een beetje kunt herstellen.
Nu had ik toevallig zo'n ding waar je echt niks meer mee kon.
Nou ben ik dol op pseudo-wetenschappelijke experimenten.
En zo met de winter misschien wel handig om een gratis starthulp achter de hand te hebben.
Dus ik heb de bovenkant van de accu af gehakt.
Daarna het ding leeggegoten in een halve jerrycan
Ik had geen "baking soda", dus ik heb zomaar wat zilversoda in een fles geflept
Er gaat iets van 2 liter water in de cellen. Ik heb 2 van die flessen gemaakt.
Dat giet je er dan in en dat gaat hard bubbelen.
Volgens mij had er nog veel meer soda in gekund dan een trechtertje per fles, maarja, de soda was op.
Daarna de accu weer leeggekiept in een emmertje.
Dat sodawater is dan helemaal bruin geworden.
Bij gebrek aan kennis en gebrek aan meetapparatuur heb ik die halve jerrycan maar weer domweg teruggegoten in de cellen.
Behalve het laatste beetje. Dat is alleen maar zooi die onderin de cellen lag.
Hij laadt op . Van de week eens kijken of ik de Galant er op kan starten.
Iemand hier ook eens mee bezig geweest? Ervaringen ?
Nu had ik toevallig zo'n ding waar je echt niks meer mee kon.
Nou ben ik dol op pseudo-wetenschappelijke experimenten.
En zo met de winter misschien wel handig om een gratis starthulp achter de hand te hebben.
Dus ik heb de bovenkant van de accu af gehakt.
Daarna het ding leeggegoten in een halve jerrycan
Ik had geen "baking soda", dus ik heb zomaar wat zilversoda in een fles geflept
Er gaat iets van 2 liter water in de cellen. Ik heb 2 van die flessen gemaakt.
Dat giet je er dan in en dat gaat hard bubbelen.
Volgens mij had er nog veel meer soda in gekund dan een trechtertje per fles, maarja, de soda was op.
Daarna de accu weer leeggekiept in een emmertje.
Dat sodawater is dan helemaal bruin geworden.
Bij gebrek aan kennis en gebrek aan meetapparatuur heb ik die halve jerrycan maar weer domweg teruggegoten in de cellen.
Behalve het laatste beetje. Dat is alleen maar zooi die onderin de cellen lag.
Hij laadt op . Van de week eens kijken of ik de Galant er op kan starten.
Iemand hier ook eens mee bezig geweest? Ervaringen ?
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: tweede leven voor ouwe accu's
op dagen zoals deze ben ik toch een beetje blij dat je niet meer in schiecity woond
Ik heb dit nog nooit gedaan... wel een accu die een negatief voltage gaf zwaar mishandeld met een nogal hoge laadstroom
Ik heb dit nog nooit gedaan... wel een accu die een negatief voltage gaf zwaar mishandeld met een nogal hoge laadstroom
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Ik heb die filmpjes ook met belangstelling bekenen en ik wilde het ook gaan proberen met een oude accu. Toen had ik nog geen baking soda, maar nu wel! En zat ook, dus binnenkort ga ik ook experimenteren + leren van jouw ervaringen Erik!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Dit zal sowieso alleen kunnen met een ouderwetse accu,eentje waar je nog op de vulling met water moet letten..Maar het is wel een gevaarlijke bezigheid,als je accuzuur op je lichaam komt kan dat behoorlijk verbranden!
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: tweede leven voor ouwe accu's
ja, eh. inderdaad. Let op, enzo.
Accuzuur brandt overal gaten in: je schoenen, je broek, je handen, je ogen, ...
Nou, daar gaan we weer met het project van gisteren.
Dit is die meuk met soda die er gisteren uitkwam
Dat heb ik er grotendeels (ongeveer 1.5L, zeg maar 75%) weer ingegoten
Daarna heet water erbij. En bij elkaar genomen nog eens een halve kilo soda er in geflept, samen met het hete water
bubbelBUBBELbubbelBUBBELbubbelBUBBELbubbel
Beetje schudden
Nu is het tijd om koffie te gaan zetten. Een filter in de trechter.
Daarna het originele accuzuur gefilterd.
De accu met sodawater leeggegoten.
Het gefilterde accuzuur weer terug in de accu.
Beetje schoonmaken.
Maar nu de vraag. Kun je er een Galant op starten ?
[External Link Removed for Guests]
Okee, nu mogen jullie allemaal lachen.
Ik ga de accu een nachtje onder spanning zetten, wie weet helpt het iets.
Accuzuur brandt overal gaten in: je schoenen, je broek, je handen, je ogen, ...
Nou, daar gaan we weer met het project van gisteren.
Dit is die meuk met soda die er gisteren uitkwam
Dat heb ik er grotendeels (ongeveer 1.5L, zeg maar 75%) weer ingegoten
Daarna heet water erbij. En bij elkaar genomen nog eens een halve kilo soda er in geflept, samen met het hete water
bubbelBUBBELbubbelBUBBELbubbelBUBBELbubbel
Beetje schudden
Nu is het tijd om koffie te gaan zetten. Een filter in de trechter.
Daarna het originele accuzuur gefilterd.
De accu met sodawater leeggegoten.
Het gefilterde accuzuur weer terug in de accu.
Beetje schoonmaken.
Maar nu de vraag. Kun je er een Galant op starten ?
[External Link Removed for Guests]
Okee, nu mogen jullie allemaal lachen.
Ik ga de accu een nachtje onder spanning zetten, wie weet helpt het iets.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Dit is het aller-aller spannendste filmpje wat ik ooit heb gezien!!!
Vooral die lantaarnpaal inclusief verlichting heeft een hoofdrol.
Serieus de spanning is merkbaar bij 1:50, maar of dit de accu is?
ps, leuk project!
Vooral die lantaarnpaal inclusief verlichting heeft een hoofdrol.
Serieus de spanning is merkbaar bij 1:50, maar of dit de accu is?
ps, leuk project!
Mitsubishi Galant 7G LPG G3 1994 *Sold*
BMW 520iA 1990
BMW 520iA 1990
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Goh,je hebt geen eens mensen die dit leuk of niet leuk vinden!Hoe kan dat nou toch? Maar het is lekker rustig in je buurt,dat wel...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: tweede leven voor ouwe accu's
En en en?! Wil ie opladen?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Re: tweede leven voor ouwe accu's
het heet hier geen facebook?Lowlands schreef:Goh,je hebt geen eens mensen die dit leuk of niet leuk vinden!Hoe kan dat nou toch?
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: tweede leven voor ouwe accu's
ja, nouja, je hoort een keer klik. En nog een keer klik. De startmotor wilde niet eens rond.Matinno schreef:Dit is het aller-aller spannendste filmpje wat ik ooit heb gezien!!!
Vooral die lantaarnpaal inclusief verlichting heeft een hoofdrol.
nou, ehhh ik ben een heel klein beetje vergeten het ding aan de lader te hangen.marksanne schreef:En en en?! Wil ie opladen?
Daar kwam ik dan dus net achter, morgen weer een kans.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Nou. Ik denk dat ik een manier heb gevonden om jezelf te vermaken voor circa 20 cent per uur
(een zak soda kost 77 cent, en dan nog een paar koffiefilters).
[External Link Removed for Guests] .... na 24 uur laden had ik iets meer verwacht
Dan binnenkort maar aan de "baking soda" met "alum".
De baking soda krijg ik vermoedelijk wel te pakken, ik moet alleen nog ontdekken wat de vertaling is van "alum".
(een zak soda kost 77 cent, en dan nog een paar koffiefilters).
[External Link Removed for Guests] .... na 24 uur laden had ik iets meer verwacht
Dan binnenkort maar aan de "baking soda" met "alum".
De baking soda krijg ik vermoedelijk wel te pakken, ik moet alleen nog ontdekken wat de vertaling is van "alum".
Wat? wat? Dit is serieuze business!Uray25 schreef:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Bedoelde ook het vergeten om dat ding om te laden...
Re: tweede leven voor ouwe accu's
dat is niet zo moeilijk, dat is aluin of aluminiumkaliumsulfaat de betere drogist heeft het om onder je oksels te smerenfoks schreef: Dan binnenkort maar aan de "baking soda" met "alum".
De baking soda krijg ik vermoedelijk wel te pakken, ik moet alleen nog ontdekken wat de vertaling is van "alum".
Wat? wat? Dit is serieuze business!Uray25 schreef:
Awesomeness = Verveling x Talent
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Krijg je dan lekkere warme oksels?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Het is een Youtubefilmpje,daar heb je wel leuk of niet leuk..Twain schreef:het heet hier geen facebook?Lowlands schreef:Goh,je hebt geen eens mensen die dit leuk of niet leuk vinden!Hoe kan dat nou toch?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Ik mis een beetje hoe dit gaat werken... (niet af zeikerig bedoeld, getypte tekst kan soms verkeerd overkomen)
je vangt het oude vervuilde accuzuur op.
gooit soda in de accu -> soda + zuur = zout + water, (er wordt niets schoongemaakt in de accu behalve het neutraliseren van het nog aanwezige zuur )
het zout + water gooi je weg
dan gooi je het oude vervuilde zuur er weer in.
dus uiteindelijk ben je er niets mee opgeschoten, behalve dat je wat zuur geneutraliseerd hebt en je met gevaarlijk zuur aan het werken ben.
Het filmpje snap ik al helemaal niet... ( trechter valt op de grond -> vuil in je accu, vrolijk volt waardes oproepen, maar die zeggen nix over het vermogen van de accu)
Leuk om je een middag mee te vermaken.
De accu gaat achteruit omdat de gevormde kristallen op de lood platen te groot worden bij het lang stilstaan van de accu, of doordat er deeltjes van de loodplaat afkomen en kortsluiting veroorzaken.
beide kan je niet oplossen met wat voor soda dan ook.
gewoon je accu aan een druppel lader hangen als je hem lang niet gebruikt, of een nieuwe kopen.
In de accu zit rond de 40% zuur.. geen prettig spul.
je vangt het oude vervuilde accuzuur op.
gooit soda in de accu -> soda + zuur = zout + water, (er wordt niets schoongemaakt in de accu behalve het neutraliseren van het nog aanwezige zuur )
het zout + water gooi je weg
dan gooi je het oude vervuilde zuur er weer in.
dus uiteindelijk ben je er niets mee opgeschoten, behalve dat je wat zuur geneutraliseerd hebt en je met gevaarlijk zuur aan het werken ben.
Het filmpje snap ik al helemaal niet... ( trechter valt op de grond -> vuil in je accu, vrolijk volt waardes oproepen, maar die zeggen nix over het vermogen van de accu)
Leuk om je een middag mee te vermaken.
De accu gaat achteruit omdat de gevormde kristallen op de lood platen te groot worden bij het lang stilstaan van de accu, of doordat er deeltjes van de loodplaat afkomen en kortsluiting veroorzaken.
beide kan je niet oplossen met wat voor soda dan ook.
gewoon je accu aan een druppel lader hangen als je hem lang niet gebruikt, of een nieuwe kopen.
In de accu zit rond de 40% zuur.. geen prettig spul.
Re: tweede leven voor ouwe accu's
nee, dat het op deze manier niet werkt had ik in de gaten Toch bedankt voor je inzicht.
ik zag op forums vergelijkbare discussies van mensen met wisselende resultaten.
Ik kreeg inderdaad het idee dat dat soda die kristallen (en overige zooi) een beetje zou losweken van de platen.
Dat filmpje was zo maar een voorbeeld.
Ik heb totaal de ballen verstand van scheikunde.
Vroeger op school snapte ik er ook al niks van
Ik heb me voorgenomen om het nog eens te proberen met ander zuur, tja en anders gaat alles gewoon richting het gemeentelijk afvalpunt.
Met dit topic heb ik geprobeerd om het onderwerp eens onder de aandacht te brengen, in die zin is dat wel gelukt.
Het vinden van de nederlandse vertalingen is het meeste werk, maar ik zie nu tot mijn verbazing dat Twain ineens een antwoord voor me had, thx.
ik zag op forums vergelijkbare discussies van mensen met wisselende resultaten.
Ik kreeg inderdaad het idee dat dat soda die kristallen (en overige zooi) een beetje zou losweken van de platen.
Dat filmpje was zo maar een voorbeeld.
Ik heb totaal de ballen verstand van scheikunde.
Vroeger op school snapte ik er ook al niks van
Ik heb me voorgenomen om het nog eens te proberen met ander zuur, tja en anders gaat alles gewoon richting het gemeentelijk afvalpunt.
Met dit topic heb ik geprobeerd om het onderwerp eens onder de aandacht te brengen, in die zin is dat wel gelukt.
Het vinden van de nederlandse vertalingen is het meeste werk, maar ik zie nu tot mijn verbazing dat Twain ineens een antwoord voor me had, thx.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
- SisterOfMercy
- Berichten: 653
- Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
- Provincie: Zuid-Holland
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Aluin? Da's dat spul dat ik heb om op m'n bakkes te smeren als ik weer te nuchter was bij het scheren. Onder je oksels lijkt me niet zo handig.Twain schreef:dat is niet zo moeilijk, dat is aluin of aluminiumkaliumsulfaat de betere drogist heeft het om onder je oksels te smeren
Voor de rest is dit een beetje zinloze reactie na ruim een half jaar. Sinterklaas denkt dat al die zooi van de loodplaten af moet zijn, dat je dan de accu moet vullen met alcohol^H^H^H^H^H^Hgedestilleerd water en dan op moet laden, of zo? Je moet die krengen toch ook bijvullen met gedestilleerd water als je zo'n ding hebt waar je het niveau van moet controleren?
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Re: tweede leven voor ouwe accu's
dat zou kunnen,ik weet niet wat jij op je bakkes smeert.
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Awesomeness = Verveling x Talent
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
- Provincie: Limburg
Re: tweede leven voor ouwe accu's
Lol
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Re: tweede leven voor ouwe accu's
mja, de baking soda heb ik inmiddels.
Dat andere spul 'alum' moet ik nog steeds ergens vandaan halen.
Dat andere spul 'alum' moet ik nog steeds ergens vandaan halen.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Re: tweede leven voor ouwe accu's
kennelijk bij die slome in de badkamer
Awesomeness = Verveling x Talent