Stotterende motor

Voor algemene (niet specifiek voor een type Galant) info en vragen over techniek.
Plaats reactie
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Stotterende motor

Bericht door Marcel »

Dag allen,

Het volgende probleem, als ik rustig rij met een toerental van rond de 1500 rpm en ik geef iets gas zodat dus gasklep iets open gaat dan begint hij te stotteren.
Draait de motor 2000 rpm en ik geef gas dan doet hij het niet.
Hij doet het dus naar mijn idee alleen als gasklep geopend wordt vanuit zijn ruststand zeg maar.
Heb rondom de klep het huis schoongemaakt.
Als ik ipv rustig gas geef veel gas geef is er niks aan de hand.
Wie weet wat het kan zijn en wat de oplossing is ,groet marcel
Galant-gti-2.0
Berichten: 346
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Stotterende motor

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Hoe kom je erbij dat dit met je gasklep te maken heeft? Is dit een aanname of onderbouwd? Ik kan hele andere oorzaken bedenken namelijk.
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

Ik denk dat het daar aan ligt , maar als u meerdere oorzaken weet waar het aan kan liggen hoor ik het graag
Galant-gti-2.0
Berichten: 346
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Stotterende motor

Bericht door Galant-gti-2.0 »

Ik heb vergelijkbare klachten al eens opgelost met een maf, temperatuur sensor en ook al eens met een set bougies.

Heb je een uitgebreidere klachtomschrijving? Zijn er nog andere factoren van invloed op hoe erg hij stottert?
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

Hoe warmer het weer hoe meer hij stotterd , misschien moet ik dan de bougies maar.vervangen

Gisteren 27/8 was drama gereden rond 14 uur , veel meer stotteren
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

Dag

Kan een vuile egr klep ook de dader zijn? stotteren doet hij als de motor warm is.
En kan het zijn dat deze sneller vuil wordt door korte afstanden rijden en weinig km per jaar 8000-10000
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Stotterende motor

Bericht door Yeti »

EGR kan van invloed zijn maar alleen als hij open blijft staan. In dichte toestand is het juist beter voor de motor. (minder interne vervuiling)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

Dan gaan we dat eens onderzoeken
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Stotterende motor

Bericht door Yeti »

Wat voor motor?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

2.5 v6 uit 1999
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Stotterende motor

Bericht door foks »

als dat 'n OBD2 auto is zou je een goedkoop OBD2-scannertje kunnen kopen! En alle sensoren eens bekijken, zoals Galant-gti-2.0 noemde. Heb je onder de 50 euro voor 'n laptop of mob.tel. of zo. Die verdien je gelijk terug bij het eerste de beste onderdeel dat niet kapot is. :idea:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

foks schreef: 22 dec 2020, 10:40 als dat 'n OBD2 auto is zou je een goedkoop OBD2-scannertje kunnen kopen! En alle sensoren eens bekijken, zoals Galant-gti-2.0 noemde. Heb je onder de 50 euro voor 'n laptop of mob.tel. of zo. Die verdien je gelijk terug bij het eerste de beste onderdeel dat niet kapot is. :idea:

Heb er al diverse geprobeerd tot op heden werkte er geen
Uray25
Berichten: 910
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Stotterende motor

Bericht door Uray25 »

Van welk jaar is de Auto ? OBD werkt op europese modellen vanaf 2002/2003 ?
Op Amerikaanse modellen sinds 2000.
Anders heb je een MUT nodig.

Als ik het me goed herinner, correct me if i'm wrong.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Stotterende motor

Bericht door Yeti »

Die EGR klep zit maar met 2 boutjes vast dus die is zo los. Controleer, of deze goed in en uit gaat. (vacuum doosje)
Indien EGR klep goed is check de EGR solenoid. Indien deze open blijft staan zal tijdens vacuum automatisch de EGR klep open gehouden worden.

Maar het kan in zoveel dingen zitten denk aan:

Ontstekingsvervroeging
Niet genoeg brandstof (filter verstopt)
Gasklep positie sensor
Lambda sensor die verkeerde waarde doorgeeft of niet verwarmt.

Je hebt geen check engine lampje toch? Indien wel dan kan je middels de paperclip methode de Engine ECU uitlezen en de knipper code omzetten naar een foutcode. Daar heb je geen OBD scanner voor nodig
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

Yeti schreef: 22 dec 2020, 17:49 Die EGR klep zit maar met 2 boutjes vast dus die is zo los. Controleer, of deze goed in en uit gaat. (vacuum doosje)
Indien EGR klep goed is check de EGR solenoid. Indien deze open blijft staan zal tijdens vacuum automatisch de EGR klep open gehouden worden.

Maar het kan in zoveel dingen zitten denk aan:

Ontstekingsvervroeging
Niet genoeg brandstof (filter verstopt)
Gasklep positie sensor
Lambda sensor die verkeerde waarde doorgeeft of niet verwarmt.

Je hebt geen check engine lampje toch? Indien wel dan kan je middels de paperclip methode de Engine ECU uitlezen en de knipper code omzetten naar een foutcode. Daar heb je geen OBD scanner voor nodig

Egr is afgedopt (lijkt nu iets beter), zit er een slangetje aan voor de ontsteking vervroeging? Hoe kun je gasklep sensor controleren? En welke waardes zou een lamdasonde moeten hebben?
Laatst gewijzigd door Marcel op 26 dec 2020, 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

Uray25 schreef: 22 dec 2020, 14:09 Van welk jaar is de Auto ? OBD werkt op europese modellen vanaf 2002/2003 ?
Op Amerikaanse modellen sinds 2000.
Anders heb je een MUT nodig.

Als ik het me goed herinner, correct me if i'm wrong.

Heb een mutt2 scanner gekocht die het doet , geen foutcodes , misschien proberen met warme motor?
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Stotterende motor

Bericht door Yeti »

MUT II gekocht.. Waar heb je die gevonden?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

Yeti schreef: 26 dec 2020, 12:00 MUT II gekocht.. Waar heb je die gevonden?
Nou , nog niet helemaal tevreden over , ben nog met de leverancier bezig ,
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

Inmiddels weer een tijd verder en vanavond heb ik het 1 en ander kunnen doormeten voor zover als ik het goed gedaan heb.
De sensor voor de koelvloeistof geeft bij ongeveer 60 graden 0.10 ohm aan dit is te laag aldus het handboek dus deze zou stuk kunnen zijn is mijn oordeel ,maar de spanning die op de draad staat als hij aan staat is 10 volt en dat is dan weer veel te hoog ( of ik heb verkeerd gemeten)
Marcel
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 aug 2019, 19:59
Provincie: Gelderland

Re: Stotterende motor

Bericht door Marcel »

Yeti schreef: 22 dec 2020, 17:49 Die EGR klep zit maar met 2 boutjes vast dus die is zo los. Controleer, of deze goed in en uit gaat. (vacuum doosje)
Indien EGR klep goed is check de EGR solenoid. Indien deze open blijft staan zal tijdens vacuum automatisch de EGR klep open gehouden worden.

Maar het kan in zoveel dingen zitten denk aan:

Ontstekingsvervroeging
Niet genoeg brandstof (filter verstopt)
Gasklep positie sensor
Lambda sensor die verkeerde waarde doorgeeft of niet verwarmt.

Je hebt geen check engine lampje toch? Indien wel dan kan je middels de paperclip methode de Engine ECU uitlezen en de knipper code omzetten naar een foutcode. Daar heb je geen OBD scanner voor nodig
En hoe werkt deze methode?
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Stotterende motor

Bericht door Yeti »

Marcel schreef: 11 jun 2021, 21:31
En hoe werkt deze methode?
Staat volgens mij ergens in het werkplaatshandboek. Ik zal het even opzoeken. Grappig verhaal: toen ik met mijn 2G Eclipse GS-T (import vanuit VS zo'n 25 jaar geleden) bij de officiele dealer kwam voor onderhoud vertelde men mij dood leuk dit onderhoud niet te kunnen uitvoeren omdat ze niet de module hadden voor de MUTII. Gelukkig had ik vanuit Amerika het officiële werkplaatshandboek meegenomen en vroeg ze om naar een bepaalde pagina te gaan in het Nederlandse handboek en vertelde dat ze daar de "paper clip methode" konden vinden en zo de computer kunnen uitlezen. Dus zelfs de dealers weten vaak niet dat deze methode bestaat.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek”