Dashboardklokje repareren.

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Dashboardklokje repareren.

Bericht door martijn »

Aangezien ik hier al meerdere tegen ben gekomen met de veel voorkomende kwaal van de 8g's Het dasboardklokje.

Die van mij leid ook nog steeds een eigen leven en dusheb ik hem maar eens even uit elkaar gehaald.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit welke puntjes er gesoldeerd moeten worden ....

Ik heb gelijk even een paar foto's gemaakt .

Misschien kan degenedie weet welke puntjes er opnieuw gesoldeerd moeten worden deze aangeven op foto?

Ik zal dan vervolgens zo duidelijk mogelijk laten zien hoe en wat ..
IMG_0458.JPG
IMG_0459.JPG
IMG_0460.JPG
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

Meestal zijn het de soldeerverbindingen bij de stekker verbindingen.. maar ik heb ze gewoon allemaal even aangestipt met een beetje nieuwe soldeer op de punt..
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Xenon »

Goed bezig!
Het betreft de vier soldeerpuntjes van de 4-pins connector. Op de eerste foto de vier eilandjes op rij tussen de twee bruinige kunstof pinnen in.
Is een mooi topic om "Sticky" te maken. Wachten we even af, schonen we op (zoals mijn reactie hier) en dan Sticky ;)
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door KNOEI 8G »

Ik heb ook alleen die van de connector gedaan. Eerste keer alleen met de bout weer proberen te laten vloeien. Dit werkte 1 weekje. Daarna nogmaals verwarmd en een beetje tin bij gedaan en nu doet ie het al weer een jaar probleemloos!
Afbeelding
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door martijn »

Kijk daar kan ik wat mee jongens ! Thanks ! Word vervolgd !!
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door menno3x8g »

KNOEI 8G schreef:Ik heb ook alleen die van de connector gedaan. Eerste keer alleen met de bout weer proberen te laten vloeien. Dit werkte 1 weekje. Daarna nogmaals verwarmd en een beetje tin bij gedaan en nu doet ie het al weer een jaar probleemloos!
:yes:
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
gorch
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 jul 2013, 21:36
Provincie: Utrecht

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door gorch »

Ik krijg de kap er niet eens af :P
kan daar geen handleiding van komen, ben bang dat ik hem anders breek.
Mitsubishi Galant 2.0 GLXI
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door menno3x8g »

Idd kan alles stuk.
Toch zit die kap wel stevig inelkaar en gaat niet zomaar stuk.
Met de duimen flink omhoog drukken.
Soms helpt het om voorzichtig met een platte schroevendraaier in de spleet aan de zijkanten te proberen hem omhoog te krikken.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Kennelijk wordt er te veel kracht gebruikt om die steker er in te duwen waar door er microscheurtjes in de soldeer komen en daar door kan er dan oxidatie beginnen en zo heb je dan een slecht kontakt van binnen uit..En alleen bij de 8G,de mijne draait al van af 1996 gewoon door..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door menno3x8g »

Hier een foto van de onderkant van het klokje. Het dak is al verwijderd. Je kan nu goed de 2 klemmen zien waarmee klokje + dakje in het dash geklemd zit. Verder zit de klok niet vast. Met een beetje lef druk je de zaak wel los.
170720131525.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

Lowlands schreef:Kennelijk wordt er te veel kracht gebruikt om die steker er in te duwen waar door er microscheurtjes in de soldeer komen en daar door kan er dan oxidatie beginnen en zo heb je dan een slecht kontakt van binnen uit..En alleen bij de 8G,de mijne draait al van af 1996 gewoon door..
als je iets vaker soldeerverbindingen hebt gezien in je leven is het een duidelijk geval van zeer slechte soldeertin.. spul ziet er niet uit.. misschien een toeleverancier die iets te vroeg is gaan werken met loodvrije soldeer ofzo. :bump:
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
gorch
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 jul 2013, 21:36
Provincie: Utrecht

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door gorch »

Zojuist het klokje weer in ere hersteld, mag ik echter nog wat toevoegen.

De pennen van de printplaat die de connector ingaan, kun je het beste weer schoonmaken met een glasvezel stift.
er zit een vies laagje op, wat op den door ontstaat op connectoren.
ze gaan dan weer mooi glimmen.

tevens de connector inspuiten met contactspray is ook geen overbodige luxe.
deze worden ook altijd wat smudzich van binnen.
Mitsubishi Galant 2.0 GLXI
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door martijn »

Moet deze topic binnenkort maar eens verder aanvullen met foto's ..

Heb je ook de twee soldeerpuntjes op de printplaat even weer vloiebaar gemaakt ?

Ik had in eerste instantie hetzelfde gedaan met de pinnetjes maar na een tijdje zal je zien dat dit toch niet de oplossing is
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door m4v3r1ck »

Ik ben ook bang dat ik hem breekt, maar zo te horen kan het best wat geweld hebben. Ik zal het vanmiddag nog een keer proberen.
Gebruikersavatar
Royalty
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 mar 2012, 15:29

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Royalty »

Via een linkje van menno3x8g in een andere topic, kwam ik [External Link Removed for Guests] tegen.

Misschien heb je er wat aan. Wel even curcus Duits nemen of anders een vertaalproggie erop gooien.
Afbeelding
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door m4v3r1ck »

Yes!!! Mijn dashboard klokje werkt weer!! Dank voor de tips guys! Heb geen schuurpapier dus contacten schoongemaakt met schroevendraaier en alle vier contactpunten op de PCB opnieuw gesoldeerd en een extra tin erbij.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door menno3x8g »

:agree:
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door m4v3r1ck »

menno3x8g schreef::agree:
:lol: :agree:
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door SisterOfMercy »

Lowlands schreef:Kennelijk wordt er te veel kracht gebruikt om die steker er in te duwen waar door er microscheurtjes in de soldeer komen en daar door kan er dan oxidatie beginnen en zo heb je dan een slecht kontakt van binnen uit..En alleen bij de 8G,de mijne draait al van af 1996 gewoon door..
:o Weer wat nieuws geleerd, snel, vertel méér! :mean: :P
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Het was alleen maar een constatering dat in de productie van de 8 g iets niet goed ging met de installatie van het klokje.De monteurs moeten te veel kracht zetten om hem er in te drukken waar door dus die scheurtjes er in komen.. :hypo:
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

Wel toevallig, dat alle stekertjes bij alle 8g's door alle verschillende monteurs tehard is aangedrukt.... Of nee, wacht!!! ..... it must be godzilla....Onoesss !!!!
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Twain schreef:Wel toevallig, dat alle stekertjes bij alle 8g's door alle verschillende monteurs tehard is aangedrukt.... Of nee, wacht!!! ..... it must be godzilla....Onoesss !!!!
Ze kunnen best een bepaald gereedschap hebben die de stekkers aan drukt en die staat dan te sterk afgesteld..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

en gek genoeg is Godzilla plausibeler...

De oorzaak is volgens mij loodvrije soldeertin en helemaal niets anders.. geen aandruk gereedschapjes of te sterke jappen.. de industrie in Japan moest rond die tijd overschakelen op loodvrije soldeertin.. en het klokjes probleem is 1 van de gevolgen van het nog niet goed onder de knie hebben van de loodvrije soldeertechniek. (wij hebben die in europa trouwens nog altijd niet goed onder de knie) het grootste probleem van loodvrijsolderen is kwaliteitscontrole .. die is namelijk zeeeeeeeeeeeeeeeer moeilijk toepasbaar, vroeger was het zo glimt het... dan is het goed.. is de verbinding dof.... dan is het foute boel.. met loodvrije soldeer kan een doffe verbindingen zowel goed als fout zijn.. een simpele optische controle is dus uitgesloten. en daardoor ontsnappen erg veel foutieve verbindingen de kwaliteitscontrole Daarnaast waren de eerste loodvrije legeringen veel minder flexibel en dus breken ze eerder af door trilling, de soldeer krijgt last van metaalmoeheid en het is gedaan met de verbinding.. Je kan het dus een ontwerpfout noemen ofwel teveel vertrouwen gehad in de nieuwe soldeertechniek (dit terwijl er nog niet duidelijk was hoeveel zoon verbinding nu eigenlijk aan kan) je ziet tegenwoordig nog maar zelde het type verbinding wat in het klokje zit. Ze lossen het nu met andere stekkers/contrastekkers op die veel minder belasting geven op de soldeerpunten. En de legeringen zijn een stukje beter geworden, maar we zijn nog een heel eind van de zelfde kwaliteit/verwerkbaarheid vandaan. het is dus net als verf... zonder lood is het eigenlijk gewoon troep..

meer over dit interessante en zwaar onderschatte probleem lezen kan hierooo

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Awesomeness = Verveling x Talent
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door m4v3r1ck »

Goede en leuke uitleg :)
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Loodvrije soldeertin..Nooit van gehoord dat het verandert was.Volgens mij kan je soldeertin MET lood nog steeds kopen als amateur..Snap ook niet waarom dat moest,ik heb met de oude soldeertin zo'n 30 jaar mee gewerkt,en ik dacht toch niet dat mijn problemen door de lood in de soldeertin komen..Alhoewel ik wel steeds hebt geklaagd dat ik een apparaat moest hebben die de soldeerdampen weg zoog en filterde.Maar nooit gekregen,dus kun je na gaan,dertig jaar in de lood/tin dampen..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

naast de problemen van de giftige dampen gaat het vooral om de vaste elementen.

lood valt onder de zware metalen en die zijn eigenlijk per definitie slecht voor het milieu. ze komen vrij makkelijk in het oppervlakte water en daarmee vergiftigen ze vissen en plantjes enzo en die op hun beurt weer de mensen.. lood is 1 van die stoffen waar het eigenlijk beter was geweest als we het nooit hadden gevonden. ideaal voor alle moeilijke hoekjes op het dak (rond de schoorsteen enzo) super als toevoeging in verf.. en lekker handig om mee te solderen, alleen een beetje jammer dat we er allemaal dood aan gaan. vandaar dat er in de bouw gebruik wordt gemaakt van loodvervangers waar dat kan, het verboden is om het nog in verf te stoppen.. en profesioneel waterleiding en electronica solderen gebeurd ook zonder lood. zoals ik al aangaf, is het in japan al jaren verboden, de eu volgt nu (te) langzaam. en china??? tsja china

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

En daar ga je in de fout!Electronica in de fabriek wordt met lood en tin gesoldeerd,en wel met lood wat zo oud mogelijk is.Dat lood is heel kostbaar,maar het voorkomt allerlei storingen omdat het geen of weinig straling af geeft.
Laatst nog gezien in Treasure Quist,waar ze in een oud wrak een hele hoop lood hadden gevonden.Een normale baar lood brengt misschien 10 euro op,een heel oud bar lood brengt wel 10.000 euro op!En als je er dan 400 ton van vind in zo'n wrak is DAT wel een schat!
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

jij zit 30 jaar met je hoofd boven de looddampen, maar ik ga in de fout... kwestie van perceptie zullen we maar zeggen,.

ik geef je nog een bron en ik zie het verkeerd, moet niet gekker worden hier, maar goed "oud" lood.. is een leuk onderwerp, dus daar gaan we...:D

Jij bedoeld low alpha lead, wat niet zo zeer door zijn leeftijd kostbaar is maar door het feit dat het is afgeschermd geweest tijdens de atoombom testen de rampen met kerncentrales en het laten vallen van de atoombommen op jappan.. lang verhaal kort.. wij hebben met onze domme kop het grootste deel van het lood op de wereld zo danig vervuild met straling dat we er last van kunnen hebben in ZEER gevoelige elektronische elementen.. oud lood wordt dus gebruikt omdat nieuw lood teveel straling bevat, extra oud lood heeft ook nog eens het voordeel dat de natuurlijke straling lager is omdat er al een paar keer een halveringstijd overheen is gegaan. iets wat voor de troep die jij en ik in ons huis hebben staan natuurlijk erg weinig zal uitmaken. De electronicabordjes in je tv gaan echt gewoon in een badje zonder lood (nu) of in een badje met normaal (nieuw) lood althans, in japan en sinds kort ook in de eu.. Er zullen vast legale uitzonderingen zijn ivm het ontbreken van een goed alternatief (misschien medische spullen of meetaperatuur o.i.d) wat andere landen doen daar heb ik geen uitspraak over gedaan.. en daarmee ga ik dus ook niet in de fout. En natuurlijk zullen er bedrijven zijn die werken met de verkeerde spullen.. dat is altijd zo geweest en zal altijd zo zijn. Toen in het begin de waterbasis verf nog van zeer slecht kwaliteit was stond de schilder het toch ook over te gieten in een blik met het juiste etiket voordat hij gewoon met terpetinebasis verf aan het werk ging!! Dat zelfde geld voor gebruik van zoutzuur met extra makkelijk afscheurbaar etiket en onherkenbare kan en zo kan ik er nog wel 20 opnoemen en nu dus ook voor soldeerbaden, dat wil nog niet zeggen dat het ook mag!!! low alpha lood en loodvrij solderen heeft misschien wel de zelfde voordelen.. namelijk je hebt geen last van de straling die in nieuw lood wel zit aangezien je helemaal GEEN lood gebruikt. pech voor de Amerikaanse ratten van Treasure Quest. ze stelen trouwens toch gewoon van jou en mij.. een scheepswrak blijft eigendom van het land waar het onder zeilde (en ivm de rustplaats van de slachtoffers mag je er al helemaal niet aan zitten) daar komt nog bij dat de meeste oude boten met dat soort ladingen van ons (west europa) zijn (geweest). Gelukkig heeft de spaanse regering de moeite genomen om ze voor het gerecht te slepen, na het leeg roven van een gezonken spaans goud transport, iets wat mijn inziens de eu zou moeten doen. Of liever nog door middel van het inzetten van zoon mooi fergat zelf naar davy jones locker schieten, mogen ze dat low alpha lood lekker van dichtbij gaan bekijken, maar dat is weer een heel ander verhaal.

(ik twijfel zelfs of low alpha lood wel voornamelijk in soldeerbaden word/werd gebruikt om printplaten mee te maken (ik denk namelijk dat het eerder wordt gebruikt voor componenten fabricage) maar het is te warm om dat op te zoeken.. en eigenlijk ben ik gewoon heel erg lui)

Kortom!! Ik geloof dat je een beetje verleden en heden door elkaar aan het halen bent, omdat iets 10 jaar geleden normaal was wil niet zeggen dat het morgen nog mag... er zijn genoeg voorbeelden van stoffen die in de afgelopen 30 jaar aan banden zijn gelegd, lood bij gebrek aan goede alternatieve (en minder direct zichtbare gevolgen) doet er iets langer over dan bv asbest.

Ik weet niet hoelang geleden jij boven de soldeerdampen zat , maar als het nog een beetje recent was denk ik dat jij had mogen stoppen met je werk, o.a. de arbowet (en zijn voorganger) schrijft echt al tientallen jaren voor dat tijdens werken met looddampen een dampafzuiging dan wel adembescherming verplicht is. Het beste was dan geweest als je baas je er om had ontslagen, dan had je ook nog een leuk zakcentje overgehouden aan de rechtzaak. dus als je ooit weer in die situatie zit: LEES eens een keer iets en stop met kijken naar discovery... het merendeel daar is echt onzin, prima als tijdverdrijf, maar in de meeste gevallen gewoon feitelijk fout!!
misschien is dit een goed moment om te beginnen met lezen!!

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door SisterOfMercy »

Lowlands schreef:En daar ga je in de fout!Electronica in de fabriek wordt met lood en tin gesoldeerd,en wel met lood wat zo oud mogelijk is.Dat lood is heel kostbaar,maar het voorkomt allerlei storingen omdat het geen of weinig straling af geeft.
Laatst nog gezien in Treasure Quist,waar ze in een oud wrak een hele hoop lood hadden gevonden.Een normale baar lood brengt misschien 10 euro op,een heel oud bar lood brengt wel 10.000 euro op!En als je er dan 400 ton van vind in zo'n wrak is DAT wel een schat!
Dude.... ben je nou echt zo fucking debiel of doe je maar alsof?
Als je iets weet op het gebied van electronica dan zou ik maar snel ophouden met uit je anus te praten. :puke:

Normaal gesproken zou ik nogal sarcastisch gereageerd hebben, zodat het weldenkend deel van dit forum lekker kan gniffelen, en jij vrijelijk zou kunnen denken dat je helemaal de bom bent, maar nee... Nu moet mijn sarcasmegenerator opnieuw worden opgestart! :evil:
(En dáár krijg je wel credits voor, dat gebeurt maar zeer zelden)
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Ik heb het niet van mezelf,ik heb dat daar gehoord en gezien.Dus het is een feit wat mij betreft.Ik wist dat ook niet hoor...Het was een wrak van 1920,en dus was het lood veel meer waard dan het een wrak was geweest van 2013..Met het commentaar dat het voor de electronicaindustrie meer geschikt was,en dan bedoelen we dus denk ik de aansluitingen van chips naar de de pennen.Maar dat denk ik alleen maar,daar heb ik inderdaad geen verstand van.. Nou is zo'n serie op Discoverychannel nooit van 2013,dus ja,misschien geld dat nu niet meer.Maar dan is het wel heel snel verandert.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Ok,in 2004 werd de WEEE en de RoHS directive ingesteld,waar door er niet meer met lood gesoldeerd mocht worden in de autoindustrie,maar alleen nog met zilversoldeer.
Dat is is duidelijk na mijn electronicatijd als werk,dus vandaar dat ik dat niet weet.Maar dat is misschien ook de oorzaak van het slechte solderen van de klok,ze waren er misschien nog niet aan gewend of het zilversoldeer is zwakker dan het loodtinsoldeer...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

Bijna goed....dat is een europeese richtlijn/wet.. en het is een japanse auto, welke is gebouwd in 1996.. en die wet ging trouwens niet in 2004 maar in 2006 in werking (2002 aangeboden 2003 aangenomen toen nog onder zijn echte naam) Nu is Japans niet mijn sterkste kant, maar ik weet wel dat bv sony reeds sinds 1998 eigenlijk alleen nog maar geheel loodvrije producten maken. De loodvrij revolutie is dankzij de enorme invloed van de japanse overheid in (deels haar eigen) bedrijven ergens rond 1992 begonnen ... de octrooien voor de japanse formules lopen nu dan ook af, wat een geluk is voor ons... want hun formule is uiteraard beterderster dan die van ons.. je kan er dus veilig vanuitgaan dat ergens tussen 1992 en 1994 het verplicht is geworden om alle nieuw te maken elektronica door een badje loodvrije soldeer moet (een slordige 12 jaar eerder dan hier, eigenlijk zijn wij dus een stelletje kansloze rukkers)
gezien de tijdlijn 1994 ->1996 zit het klokje van de 8g dus midden in de overgangs/ontwikkelings- fase. vandaar dat er nog een foutieve gedachtegang was over het type stekker wat gebruikt moest worden. De kans is dus aanwezig dat de print is ontworpen voor een loodbadje en uiteindelijk in een loodvrij badje is geproduceerd. Over die opstart problemen geef ik je dus wel gelijk... daar gaat de pdf die ik (ter vergeefs) 2 dagen geleden onder je aandacht bracht over. (wellicht ga je hem nu alsnog lezen ;) ) En dit alles wist ik door niet in de elektronica branche te werken en niet naar discovery te kijken. (van dat laatste sterven namelijk je hersencellen af als je geen ingebouwde BS filter hebt, van dat eerste trouwens ook als je geen dampafzuiging/filter hebt)

wist je trouwens dat Zilverhoudendsoldeer zowel loodvrij als loodhoudend bestaat en dus is eigenlijk zilversoldeer niet echt de juiste benaming voor het spul.. agh ja, details...

Leuke achtergrond info:
alleen de US of A heeft trouwens de moeite genomen om zoon 40 jaar geleden een doelstelling in een wet op te nemen in 1970 besloten ze dat het aantal looddeeltjes in de lucht met bijna 100% moest afnemen. in die wet was electronica echter nog vrijgesteld ivm gebrek aan alternatieven.
Awesomeness = Verveling x Talent
m4v3r1ck
Berichten: 529
Lid geworden op: 12 mar 2013, 13:41
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door m4v3r1ck »

Jeetje ... wat een discussie hier zeg. Mijn klokje heeft dezelfde kuren en auto komt van 2000. Maar goed, dat zegt niks. Klokje (printplaat) kan natuurlijk ook uit de magazijn komen vanuit productie jaar 1994-1996.
Weer wat geleerd over lood
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Nou ja,ik moet toe geven dat ik van af de tijd dat ik als electromonteur ben gaan werken,ik me volledig daar op heb gericht en niet zo erg meer naar nieuws van de electronicawereld heb gekeken.Maar ja,als ze zo iets beweren bij Discovery,waar ik overigens bij een zoektocht in Google ook niks over heb gelezen,moet ik inderdaad constateren dat je wel eens gelijk kan hebben.. Ok,mijn BS filter even wat strakker aan halen! :)
Vraag ik me toch dan af waarom ze zo veel geld voor die oude loodstaven kregen..Nou ja,zullen we wel nooit meer te horen krijgen..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

Als je op low alpha lead zoekt kan je er wel iets over vinden op google, opzicht is dat verhaal ook niet voor 100% BS want je hebt natuurlijk ook gewoon een markt voor meetapparatuur, feit is wel dat discovery de neiging heeft om opzoek te gaan naar drama, en vergeet daar bij vaak de waarheid wat uit het oog. Maar dat low alpha lead word zeker niet gebruikt voor een klokje in de galant. Daar is het echt te kostbaar voor. We hebben er namelijk maar heel weinig van en moeten dat delen met 6 miljard wereld bewoners.. dus nee klokjes of andere zooi heeft echt geen low alpha lood op de printplaat. :uhu:
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Neee!Dat heb ik ook helemaal niet beweerd...Als ze het toch gebruiken zou het alleen maar voor geavanceerde dingen gebruikt worden.En een autoklokje is nou niet echt geavanceerd...
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Twain »

jawel, wellicht bedoelde je iets anders, maar het staat er echt....
Lowlands schreef:En daar ga je in de fout!Electronica in de fabriek wordt met lood en tin gesoldeerd,en wel met lood wat zo oud mogelijk is.
volgens mij is een klokje elektronica... en ik weet vrij zeker dat het uit een fabriek komt..... :lol: :P
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Oja,toch..Sorry,helemaal verkeerd eigenlijk... :oops: Ik bedoelde dus geavanceerde electronica,maar ook daar over is er nou twijfel,dus laat maar..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door SisterOfMercy »

Loodhoudend soldeer kan je gewoon nog kopen, en het zal voor sommige industrieën ook nog wel gebruikt worden. Ik denk aan lucht- en ruimtevaart, misschien ook wel medische (life support) apparatuur. Daar zal wel een speciale regeling voor zijn.
Als je TV uit elkaar sodemietert vanwege een falende soldeerverbinding, heeft dat toch wat minder impact als dat er een vliegtuig naar beneden komt zetten.

Misschien vergelijkbaar is het gebruik van loodhoudende benzine voor zuigermotoren in de luchtvaart. Als ze op 100LL (low lead) lopen zit daar vaak nog meer lood in dan er destijds in de autobenzine ging.

En dat het klokje in de G stuk is gegaan kan door allerlei factoren komen, verkeerd soldeer, verkeerde temperatuur, trillingen, etc. Een hard aangeduwde stekker hoort daar echter niet bij.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Dashboardklokje repareren.

Bericht door Lowlands »

Waarom hebben de galants dan voor de 8 g helemaal geen last van rottige solderingen.?.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Plaats reactie

Terug naar “How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”