HOW TO: schemerschakeling voor dimmen instrumentarium
Geplaatst: 21 jan 2014, 19:41
Eindelijk... al jaren denk ik eraan, al een paar keer naar gezocht, maar eindelijk per toeval gevonden:
Een schakeling (van 15 euro) die bij schemering (gevoeligheid instelbaar) de controle kan overnemen van de 'lompe' aan/uit situatie die Mitsubishi bedacht heeft om alle interieur-lampjes en bedieningspanelen, instrumentariumverlichting enz zwaar te dimmen als je je stads- of dimlicht aanzet.
Natuurlijk, in 1997 was het nog niet zo gewoon dat men, ook overdag' met licht aan reed, maar kom op, ook (of zelfs juist!) in het land van de rijzende zon zie je elkaar gewoon veel beter als je met licht aan rijdt, ook overdag en zeker bij lage zonstanden! Maargoed, als zij het toen niet verzonnen, betekent niet dat het niet alsnog toegevoegd kan worden.
Voor de duidelijkheid: ik wil dus altijd met m'n licht aan kunnen rijden, zonder dat alle instrumenten en knopjes gedimd worden als er nog voldoende daglicht is! En dat is precies wat deze schakeling gaat doen. Het kantelpunt van licht/donker kun je handmatig inregelen. Nice!
Dus ik heb besteld:
Een schemerschakeling! Eentje die werkt bij een voedingsspanning tussen de 12-15V. Komt dan even mooi uit, da's precies wat een auto aanbiedt
Deze kit koop ik bij Conrad (bestelnummer 191302) en dankzij een van de reviews van iemand op een [External Link Removed for Guests] met zeer duidelijke text, plaatjes en uitleg wist ik dat dit 'm moest gaan worden (de schakeling dus he, niet een Twingo!).
Ik zal zelf foto's maken die uiteindelijk hier op neerkomen (even schaamteloos geleend, alle eer aan de oorspronkelijke maker ervan 'Twingo Corgi').
Nu heeft een Twingo schijnbaar maar 1 display dat door de 'lompe' aan/uit stand overdag slecht leesbaar wordt, maar in onze Galants hebben we natuurlijk een heel arsenaal aan verlichte onderdelen, knopjes, tellerunit, enz, maar ook de radio (en zeker die 2DIN schermpjes) profiteren heftig van een JUISTE aansturing van licht/donker. Ik verwacht dus echt optimaal comfort dankzij een inverstering van 15 euro
En waarschijnlijk een middag gepruts, solderen, hier en daar een paar grote vraagtekens boven mijn hoofd, een verbrand stukje huid dankzij een druppel soldeer en meer van dat soort pret.
Mijn grootste uitdaging is te bepalen waar'tussen' ik nu precies deze schakeling moet plaatsen. Waar begint die 'ellende' en moet ik dat met een apart relais laten schakelen of kan dit circuit het wel aan? Misschien dat de meer onderlegden op electronicagebied hier hun licht op kunnen laten schijnen
Een schakeling (van 15 euro) die bij schemering (gevoeligheid instelbaar) de controle kan overnemen van de 'lompe' aan/uit situatie die Mitsubishi bedacht heeft om alle interieur-lampjes en bedieningspanelen, instrumentariumverlichting enz zwaar te dimmen als je je stads- of dimlicht aanzet.
Natuurlijk, in 1997 was het nog niet zo gewoon dat men, ook overdag' met licht aan reed, maar kom op, ook (of zelfs juist!) in het land van de rijzende zon zie je elkaar gewoon veel beter als je met licht aan rijdt, ook overdag en zeker bij lage zonstanden! Maargoed, als zij het toen niet verzonnen, betekent niet dat het niet alsnog toegevoegd kan worden.
Voor de duidelijkheid: ik wil dus altijd met m'n licht aan kunnen rijden, zonder dat alle instrumenten en knopjes gedimd worden als er nog voldoende daglicht is! En dat is precies wat deze schakeling gaat doen. Het kantelpunt van licht/donker kun je handmatig inregelen. Nice!
Dus ik heb besteld:
Een schemerschakeling! Eentje die werkt bij een voedingsspanning tussen de 12-15V. Komt dan even mooi uit, da's precies wat een auto aanbiedt
Deze kit koop ik bij Conrad (bestelnummer 191302) en dankzij een van de reviews van iemand op een [External Link Removed for Guests] met zeer duidelijke text, plaatjes en uitleg wist ik dat dit 'm moest gaan worden (de schakeling dus he, niet een Twingo!).
Ik zal zelf foto's maken die uiteindelijk hier op neerkomen (even schaamteloos geleend, alle eer aan de oorspronkelijke maker ervan 'Twingo Corgi').
Nu heeft een Twingo schijnbaar maar 1 display dat door de 'lompe' aan/uit stand overdag slecht leesbaar wordt, maar in onze Galants hebben we natuurlijk een heel arsenaal aan verlichte onderdelen, knopjes, tellerunit, enz, maar ook de radio (en zeker die 2DIN schermpjes) profiteren heftig van een JUISTE aansturing van licht/donker. Ik verwacht dus echt optimaal comfort dankzij een inverstering van 15 euro
En waarschijnlijk een middag gepruts, solderen, hier en daar een paar grote vraagtekens boven mijn hoofd, een verbrand stukje huid dankzij een druppel soldeer en meer van dat soort pret.
Mijn grootste uitdaging is te bepalen waar'tussen' ik nu precies deze schakeling moet plaatsen. Waar begint die 'ellende' en moet ik dat met een apart relais laten schakelen of kan dit circuit het wel aan? Misschien dat de meer onderlegden op electronicagebied hier hun licht op kunnen laten schijnen