HOW TO: APK zelf-controle - pre-APK check

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

HOW TO: APK zelf-controle - pre-APK check

Bericht door marksanne »

In navolging van het APK controle lijst-topic, is het wellicht ook handig om op die punten die iets meer technische kennis vereisen een setje "how-to's" hier te bundelen, zodat je eigenlijk voor iedere APK al zelf alles gecontroleerd kunt hebben en al bij voorbaat zult weten of je Galant erdoorheen gaan komen.

Hoe kan ik mijn koplampen van mijn auto zelf afstellen?
* Zet je auto op een vlakke (liefst waterpas) ondergrond een meter of 4 tot 5 voor een haakse muur.
* Meet de hoogte van het hart van de lamp (het H1/H4/H7 lampje zelf dus!) tot aan de vloer.
* Zet een puntje/dun lijntje op de muur op de gemeten hoogte.
* Zet dan een beter zichtbare lijn op de muur, zichtbaar vanaf de plek waar je werkt, maar deze moet elke meter dat de auto van de muur staat èèn centimeter lager aangebracht zijn.
* Stel je koplamphoogte hierop af (stelschroeven zitten op je koplampen)
* Je komt dan automatisch uit op een daling van die lijn van 1% uit.
* Voorbeeld: je auto staat 4 meter vanaf de muur, de hoogte van vloer tot lampje is 50cm. Het streepje op de muur waarop de donker/lichtscheiding van je lichtbundel moet komen zit op 46cm.

Fuseekogel speling testen (max 1 mm)
Alle Galants (in ieder geval vanaf de 6G) hebben McPherson wielophanging. Hierbij is als volgt te werk te gaan:
* Zorg dat het wiel dat je wil controleren vrijhangt (op een krik of 2/4 puntsbrug).
* Pak de band met twee handen op de stand 10 over 8 stevig vast voor de onderste fuseekogel.
* Pak de band met twee handen op de stand 15 voor 5 stevig vast voor de bovenste fuseekogel.
* Probeer het geheel te kantelen waarbij het kantelpunt in de eerste situatie (de onderste fuseekogelcheck) niet in het midden ligt, maar veel meer naar de hand die op de "10 over" zit. Een wat lastiger kantelpunt dus. Bij de 2e situatie (check van bovenste fusee) zit het kantelpunt wel in het denkbeeldige midden tussen je handen.
* Als er duidelijke speling is waar te nemen in een of beide fusees, dan is er een klusje op komst.

Stuurkogel speling testen (max 1mm)
Alle Galants (in ieder geval vanaf de 6G) hebben McPherson wielophanging. Hierbij is als volgt te werk te gaan:
* Zorg dat het wiel dat je wil controleren vrijhangt (op een krik of 2/4 puntsbrug)
* Pak de band met twee handen op de stand 15 over 9 stevig vast
* Probeer het wiel te laten kantelen op de denkbeeldige middenlijn tussen je handen in
* Als er duidelijke speling is waar te nemen dan is er een klusje op komst.

Wiellager speling testen
* Zorg dat het wiel dat je wil controleren vrijhangt (op een krik of 2/4 puntsbrug)
* Pak de band met twee handen op de stand 30 over 12 stevig vast
* Probeer het wiel te laten kantelen op de denkbeeldige middenlijn tussen je handen in
* Als er duidelijke speling is waar te nemen dan is er een klusje op komst.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”