De Pekelbak

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: De Pekelbak

Bericht door marksanne »

Een paar koi karpers erin en klaar!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: De Pekelbak

Bericht door menno3x8g »

Een rotonde is makkelijk met 50km/h te nemen ...
Rechtsvoor, was toch al aan vervanging toe.
Morgen maar ff nieuwe bandjes halen.
band.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
mitsu-galant
Berichten: 1000
Lid geworden op: 09 jul 2012, 13:12
Provincie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: De Pekelbak

Bericht door mitsu-galant »

Menno dit is gevaarlijk ⚠️
Huidige Galantpark

Keilder green 7G V6 GTi V6 '96 #weekend
Bordeaux red 7G Galant 1.8 GLi #track
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: De Pekelbak

Bericht door menno3x8g »

mitsu-galant schreef: 13 dec 2022, 18:32 Menno dit is gevaarlijk ⚠️
Ik heb het weer overleefd!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
maarten_galant
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 mar 2013, 08:50
Provincie: Utrecht

Re: De Pekelbak

Bericht door maarten_galant »

menno3x8g schreef: 14 dec 2022, 18:22
mitsu-galant schreef: 13 dec 2022, 18:32 Menno dit is gevaarlijk ⚠️
Ik heb het weer overleefd!
:wha:
Mitsubishi Galant Avance 2.5 V6 zwart (2001) Sold
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 zilver (1998) Sold
Mitsubishi Galant Elegance station 2.5 V6 blauw (2003)
Mitsubishi Galant GLXI 2.0 V4 bordeaux(1997)
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 blauw (2000) Sold
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: De Pekelbak

Bericht door marksanne »

Jeeeetje. En met deze gladheid ook nog!!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: De Pekelbak

Bericht door foks »

Misschien de band omdraaien en nog eens op de velg monteren, dan kan de andere kant ook gelijkmatig afslijten :hypo:
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Lager, voor of achter?

Bericht door menno3x8g »

Zo, de Pekelbak heeft al ruim 4 ton op de teller staan en is still going strong!
Totdat er een klein brommend geluidje hoorbaar was dat er niet hoorde te zijn.
Dat werd sterker en sterker.
Begon al op lage snelheid.
Was weg in de bochten naar rechts.
Dan weet je het wel: een wiellager.
Maar welke?

Auto op de krik en gezocht naar speling en geluid tijdens het draaien aan het wiel. Maar niks gevonden.
Toen de achterste (de gemakkelijke) maar eens vervangen voor een sloop exemplaar: maakte niets uit.
Misschien was het sloopexemplaar (ook) niet in orde.

Dusss, wat nu? Wachten tot het wiel eraf vliegt? Of heeft iemand nog een suggestie hoe ik erachter kom of het voor of achter is?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: De Pekelbak

Bericht door Qualconu »

Bocht naar rechts ontlast het rechter achterwiel, dat zou daarom mijn eerste verdachte zijn.
Wellicht is het geluid hoorbaar op 'n rollenbank (remmentestbank).
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: De Pekelbak

Bericht door Yeti »

Tja lager maakt meer lawaai naar mate het zwaarder belast wordt. Hoeft volgens mij ook niet altijd speling op te zitten. Handboek geeft duidelijk aan hoeveel kracht een onbelaste lager maximaal mag hebben om het rond te draaien (iig voor de achterste wiel naven max 18N). in alle gevallen is de maximale axiale speling maar 0,05mm, indien meer in zijn geheel vervangen.
Indien nodig heb ik hier nog nieuw en gebruikte complete voor naven en gebruikte complete achter naven liggen.

Voel eens aan het loopvlak van de banden. Zit er een zaagtand op één van de banden die het zoemend geluid veroorzaakt. Vaak kan men na het bestuderen van het loopvlak van de banden zien wat er aan de hand is met het onderstel te denken aan schokbreker slijtage, verkeerde wiel vlucht, onder- en overdruk van de banden etc.

Zijn de homkineten in orde?
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: De Pekelbak

Bericht door menno3x8g »

Dank voor de reacties, altijd welkom.

Op advies van verschillende kanten heb ik nog de volgende testjes uitgevoerd:
- loshangend wiel ronddraaien en voelen aan de fusee of schokdemperpoot of er trillingen te voelen waren: niet dus,
- andere set wielen eronder: lager rechtsvoor blijkt de boosdoener.

Dus ik zal aan de bak moeten bij een van mijn niet-favoriete klussen. Omdat het mijn daily is wil ik het lager zsm vervangen en maak ik geen gebruik van je aanbod Yeti.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 671
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: De Pekelbak

Bericht door Yeti »

Ik weet niet welk partnummer je gebruikt maar die van mij is MR369518 en SKF vervanger is VKBA 7592 om je zoeken op internet te vergemakkelijken.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: De Pekelbak

Bericht door menno3x8g »

Lager vervangen, rijdt weer lekker stil.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: De Pekelbak

Bericht door menno3x8g »

De Pekelbak #zoveel rijdt nog steeds! In 2017 aangeschaft voor 600 euro. Rijdt op LPG. De auto heeft nu bijna 440dkm op de teller. Kosten: 24 cent de kilometer alles inclusief (op een paar snelheidsboetes na). De grootste problemen die er zijn geweest: kop vervangen nadat een multiriem geknapt was en de distributie verstoorde, en aanrijding met een ree. Beide problemen opgelost met eigen sloopmaterialen. Onlangs weer door de APK waarbij alleen de koplamp links en bumper voor beter vastgezet moesten worden (afgebroken steunpunten). En voila: mag weer een jaartje rijden.

Nu was de mecanicien vergeten om de brandstoffilter te vervangen na de keuring. Had ik zelf natuurlijk kunnen doen, maar bij zo'n oudje is het toch ff oppassen. En inderdaad: de vastzet bouten knapten bij het losmaken. Gerepareerd. Maar bij het wegrijden ging het mis: de remdruk ging verloren. Terug naar de garage op de handrem. De mecanicien stond al klaar want had het 'remspoor' al gespot. Einde van het liedje was dat een paar remleidingen achter vervangen werden vanwege roestvorming bij de clips. Gelukkig ging het toen mis en niet op de snelweg ...

Controleer ze! Je moet er echt naar zoeken want de clips verbergen de roest.
20230825_085721.jpg
Laatst gewijzigd door menno3x8g op 25 aug 2023, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: De Pekelbak

Bericht door Qualconu »

APK-keuring geeft dan dus ook geen enkele veiligheidsgarantie. (garantie tot de voordeur).
Of de keurmeester had zijn dag niet. ;)
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: De Pekelbak

Bericht door menno3x8g »

Kofferbaksores

Pekelbak #zoveel heeft verschillende problemen. Naast een lekke band (oplosbaar), lekkage via de voorruit waardoor een natte voetenbak (met het huidige klimaat niet oplosbaar), een stotterende AT heuvelop (nieuw filter? Flushen?), een haperende LPG installatie bij lage toeren (vermoedelijk corrosie van een stekker), een nieuwe striping aan bestuurderszijde na een kort tukje op de snelweg waarbij de vangrail links me woest wekte, is er nog iets anders dat me stoort: ik krijg de kofferbak niet meer open. Corrosie van het slot. Maar dan open je hem toch via dat hendeltje bij de bestuurderstoel? Nee, want het koordje is gebroken. Dan kruip je toch via de achterbank in het achteronder en schroef je de zaak los van de carrosserie? Nee, want de LPG tank verhindert de doorgang in deze sedan, bovendien is de achterbank vanuit de kofferruimte vastgeschroefd. Nou, dan een sloot kruipolie erin + een hoop geduld bij het morrelen aan het slot? Gedaan, uren en dagen in de weer met de sleutel en reservesleutel met als gevolg dat nu ook het startslot een probleem heeft en pas bij de 100ste of zoveelste poging toegeeft.

Kent iemand nog een truc?
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 320
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: De Pekelbak

Bericht door Qualconu »

Geen truc maar wel 'n mogelijke oorzaak:
Mogelijk is de "FREE - LOCK" kofferbak-beveiligingsswitch onbedoeld en onbewust wat verschoven waardoor die nu ergens halverwege staat, en daarmee de boel blokkeert waardoor het openen van de kofferklep met de hendel en de sleutel niet meer functioneert.
20240103_124925.png
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de 1e eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 6 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de 1e eigenaar.
Aantal Galants met een geldige APK op 01-01-2024: 404
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”