Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel

Bericht door martijnver13 »

Ohja heb ik het toch beter voor elkaar. Maar de andere foto (terugweg) was minder mooi..
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel

Bericht door SisterOfMercy »

martijnver13 schreef:Helaas toch nu wel weer een probleempje.. Mn vriendin heeft natte voeten.
Dat hoeft niet per se aan de Galant te liggen he :uhu:

Trouwens, gat aan't haringvliet, je zal die rooie colt wel missen he?
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel

Bericht door martijnver13 »

SisterOfMercy schreef:
martijnver13 schreef:Helaas toch nu wel weer een probleempje.. Mn vriendin heeft natte voeten.
Dat hoeft niet per se aan de Galant te liggen he :uhu:

Trouwens, gat aan't haringvliet, je zal die rooie colt wel missen he?

Ohja de Galant is trouwens een goede verhuiswagen. Past lekker veel in, en kan lekker veel meetrekken. Is alweer 2 maandjes geleden :-) (welke rode colt? :? )
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel

Bericht door martijnver13 »

Deze 2 paarden hebben een hele goede smaak.

Afbeelding
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel

Bericht door martijnver13 »

Kilometerstand: 416582 kilometer

De afgelopen 4000 kilometer zijn door mijn vriendin gereden in ongeveer 2 maanden tijd. Was goedkoper dan met haar Peugeot 206 (beter bekend als Franse gehaktbal of peukepot), dus ik reed daarmee. Die had ze ineens ingeruild voor een Opel Astra (volgens sommigen een vooruitgang, maar daar gaan we maar niet over in discussie), dus ik heb mijn geliefde Galant weer terug. Uiteraard als eerste ff gewassen. Voor poetsen had ik geen tijd, aangezien ik druk ben met werk, klussen in huis en het vroeg donker is in deze tijd.

Nu rij ik er een weekje of 2 weer zelf mee. Korte en lange stukjes door elkaar. Was me eerder deze week bij het bijvullen van de olie al opgevallen dat er iets minder koelvloeistof in zat dan normaal. Was niet veel, dus komt van het weekend wel. Vanmiddag zat ie onder de min. Even verder kijken en ja hoor, gele drap in de oliedop. Koppakking. Verklaart ook gelijk de licht witte rook uit de uitlaat. Was nog niet heel veel, en na een stukje rijden ook niet meer te zien, maar het zat er toch.

Auto staat nu een paar straten verderop (ik woon in het centrum van Bergen op Zoom, dus kan niet voor de deur parkeren), en daar blijft ie voorlopig staan. Wil er nu alleen als het echt nodig is mee rijden, zoveel mogelijk de motor sparen. (Hij liep ook niet heel erg hard meer tov toen ik ermee in Duitsland was, zal ook wel door de koppakking komen)

En dan de keuze. Wat ga ik doen. Die keuze kan ik nu nog niet maken. Ik ben dan misschien niet heel actief hier, en de auto is bijna altijd vies. Maar ik ben er wel gek op, heel erg gehecht aan deze auto. Ruwe prijsinschatting die ik heb gekregen is 700-800 euro om hem weer helemaal op te ridderen (koppakking, kop vlakken, distributie + toebehoren, riemen, en ook gelijk de veerpootlagers die verrot zijn). En dan blijft het een auto met een zeer hoge kilometerstand. What's next? Koppeling? Meeste delen van de ophanging zijn ook 416k oud, zal er ook nog wel aankomen allemaal.

Kortom, ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Feit is wel dat ik op dit moment nog even geen geld heb om hem te repareren of te vervangen, dus hij blijft voorlopig lekker staan tot het nieuwe jaar.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel

Bericht door marksanne »

Lastig... en toch... als je voor zo'n (relatief) laag bedrag weer verder kan, wat zou de tegenhanger voor zo'n bedrag dan zijn? Je koopt eigenlijk niets voor dat bedrag dat zich jarenlang probleemloos op de weg weet te houden. Dat er misschien snel andere kosten aankomen bij de Galant na die fix is ten eerste geen zekerheid en kan evengoed (of wellicht zelfs waarschijnlijker) dan een andere auto. Plus... looks (zefs vies) en comfort? No way!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel

Bericht door martijnver13 »

Relatief gezien is het een mooie prijs inderdaad. Zal wel in het nieuwe jaar worden dat ik het kan laten maken (net festivalkaarten gekocht, een compleet nieuwe woonkamer inrichting en een droger), maar dan zal ik dus maar moeten fietsen naar mn werk.

Natuurlijk droom ik altijd wel een beetje van een V6, of zelfs een VR4. Maarja, ik droom wel van meer dingen. Zoals een hele nette Ford Escort XR3i cabrio (mijn andere liefde). Of een camper om een roadtrip mee te doen tot boven de poolcirkel in de winter, want noorderlicht (al zou dat wel eens op een nachtmerrie uit kunnen lopen, maar dat terzijde).

Waar ik vooral mee zit, is wat voor kosten er nog meer aan gaan komen. Mijn eerste zorg is het merendeel van de ophanging, met nadruk op de schokdempers die waarschijnlijk nog nooit zijn vervangen. Dan is er nog de koppeling die rond de 300.000 is vervangen. Ik heb geen idee hoe goed die nu nog is, al heb ik er nu geen klachten van. Verder weet ik ook niet goed wat de staat van de rest van de motor is. Ik heb een keer op tv iets gezien dat ze motorolie konden testen om zo de staat van de motor te zien. Ik kan hier niets vinden (behalve voor scheepsmotoren). Weet iemand misschien of er hier ook zoiets in Nederland is?

Wat voor onderhoud zou er nog meer aan komen? En zijn er nog dingen die ik zou kunnen combineren met de koppakking? Denk aan onderdelen in de cilinderkop die er dan toch af moet.

Ik neig overigens naar repareren.
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door martijnver13 »

Nou zojuist bericht gehad over de auto. Technisch ben ik er wat minder ervaren mee, maar via vrienden die ik via de Ford Escort scene heb leren kennen, kan ik voor weinig mijn auto's laten onderhouden. Hij heeft de Mitsubishi nagekeken. Eerst koelsysteem getest, en hier bleek een lek te zitten in een slang naar de radiateur. Slangenklem weggeroest. Koppakking was in orde. Wel stond hij aardig olie te lekken daar op het terrein, iets wat mij niet eerder op was gevallen. Na een paar uur zoeken conclusie. Zo ongeveer iedere keerring in het blok is slecht. Zweet overal olie. Van de krukaskeering tot de nokkenaskeering. Dat wordt dus wel wat duurder dan die eerder aangegeven 700-800 euro. Daarnaast viel het hem op dat ie moeilijk in zn 1 en in zn achteruit ging, wat volgens hem zou kunnen wijzen op de koppeling. (al zou dat schijnbaar ook gebrek aan bakolie kunnen zijn).

Conclusie.. Ik was van plan hem te laten maken, maar nu wordt het wel heel veel geld in 1 keer. Hier moet ik heel goed over na gaan denken, ook omdat ik hem niet heel vaak meer gebruik.
Galant-gti-2.0
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 apr 2012, 15:34
Provincie: Limburg

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door Galant-gti-2.0 »

martijnver13 schreef:Nou zojuist bericht gehad over de auto. Technisch ben ik er wat minder ervaren mee, maar via vrienden die ik via de Ford Escort scene heb leren kennen, kan ik voor weinig mijn auto's laten onderhouden. Hij heeft de Mitsubishi nagekeken. Eerst koelsysteem getest, en hier bleek een lek te zitten in een slang naar de radiateur. Slangenklem weggeroest. Koppakking was in orde. Wel stond hij aardig olie te lekken daar op het terrein, iets wat mij niet eerder op was gevallen. Na een paar uur zoeken conclusie. Zo ongeveer iedere keerring in het blok is slecht. Zweet overal olie. Van de krukaskeering tot de nokkenaskeering. Dat wordt dus wel wat duurder dan die eerder aangegeven 700-800 euro. Daarnaast viel het hem op dat ie moeilijk in zn 1 en in zn achteruit ging, wat volgens hem zou kunnen wijzen op de koppeling. (al zou dat schijnbaar ook gebrek aan bakolie kunnen zijn).

Conclusie.. Ik was van plan hem te laten maken, maar nu wordt het wel heel veel geld in 1 keer. Hier moet ik heel goed over na gaan denken, ook omdat ik hem niet heel vaak meer gebruik.

Gewoon mooi laten maken. Uit je verhaal proef ik gewoon dat je er spijt van krijgt als je het niet doet. En met de gedane reparaties kun je wel weer een lange tijd de weg op. Onderaan de streep is het allemaal toch slijtage, ook keerringen/pakkingen en je koppeling.

Hoe dan ook; zorg dat het een weloverwogen beslissing is, dan kan de beslissing eigenlijk nooit verkeerd zijn.
1989 Galant GTi-16v White 145hp
1992 Galant GTi-16v Black 144hp RIP
1978 Buick Skyhawk 3.8 V6 110hp RIP
1997 Galant GLXi 136hp Green RIP
2000 Opel Omega 2.5 V6 Irmscher 208hp RWD
1991 Galant GTi-16v Dynamic 4 4g63T
2005 BMW M5 (E60) 5.0 V10
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1519
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door foks »

meh, ik snap de overweging wel.
Wat krijg je nou als volgende, stop je al je geld in een ouwe bak en daarna gaat er weer wat anders kapot.
Of nog erger, je krijgt die vastgeroeste rommel niet los en de hele t#ringzooi breekt af.

Maar ik denk soms ook de andere kant op: als je een andere tweedehands auto koopt mankeert er ook wat aan, anders hadden ze 'm niet weggedaan. Ik rij zelf in een nog oudere Galant maar ik vind de luxe van de zachte stoelen en het overig comfort ook wat waard, ... voor wat het elk jaar meer kost dan een goedkoper autootje met kutstoelen en andere problemen.

Maar met zo'n kilometerstand ... pfff... moeilijke keuze, volgens mij koop je voor 1000 euro onderhand een redelijke Galant met de helft van de kilometers erop. Waar dan ook weer wat anders aan mankeert.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door martijnver13 »

Hele moeilijke keuze, maar als ik een reële afweging maak, neig ik naar niet repareren. Mijn redenen:

Ten eerste heb ik nog een andere hobby auto staan, een Ford Escort XR3i cabrio welke ook aan vervanging toe is. (deze heeft onzichtbare schade van een ongeval, alsmede een slecht krukaslager. De ongevalschade is reden om niet voor een motorwissel te gaan). Ik hecht meer waarde aan het rijden met open dak (ik vind dit echt heerlijk namelijk, vooral in combinatie met het fijne geluidje dat deze auto maakt) dan het rijden in deze galant. Er gaan nog meer kosten aan de galant komen, daar ben ik zeker van. En dat zal in de weg staan voor de escort.

Daarnaast, laten we eerlijk zijn, is dit geen mooie galant meer. Er is natuurlijk het kromme voorfront waardoor de voorkant net niet lekker meer aansluit. Het beetje roest op de achterspatborden (dit is overigens de enige roest die eraan zit, verder is ie helemaal roestvrij). En dan nog de vele deukjes van mensen die te lomp zijn om fatsoenlijk een deur vast te houden tijdens het uitstappen. Voorbumper is kapot omdat iemand er tegenaan zat met parkeren, en niets heeft gemeld. Achterbumper kapot doordat iemand spullen niet heeft opgetild bij het uitladen. Dat soort dingen. Om hem helemaal mooi te krijgen, moet ie eigenlijk naar een professional, wat me weer te duur is, omdat...

Dat brengt bij mijn derde en laatste punt; het is "maar"een 2L. Ik heb niet het gevoel dat een 2L het waard is om zoveel geld in te investeren. Daarmee voelt het ook niet goed om zo'n onwijze bak geld in die motor te gaan steken. Was het nou een V6, of nog beter, een VR4 (vooral blijven dromen), was het weer een ander verhaal.

Waar ik dan wel naar op zoek wil gaan? Iets waar ik de komende jaren geen hoge kosten aan ga hebben. Tuurlijk ga je op een zeker punt een distributie krijgen, en de reguliere beurtjes. Maar het moet over een periode van meerdere jaren geen grote problemen gaan geven. Kan ik lekker sparen, spelen met mn Escortje, en dan heb ik ineens een VR4 erbij. Op dit moment zit ik naar een redelijk recente Ford Fietstas te kijken. Bouwjaar 2010+ onder de 50k. Niets bijzonders, maar er komt dan ook niets geks aan.
Gebruikersavatar
mitsu-galant
Berichten: 1000
Lid geworden op: 09 jul 2012, 13:12
Provincie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door mitsu-galant »

Moeilijk maar ik snap je beslissing.. Ik heb trouwens nog een leuke Carisma 1.6 uit 2003 te koop? Is dat misschien iets voor je? Technisch een top wagentje pas de koppeling vervangen vloeistoffen en filters etc.
Huidige Galantpark

Keilder green 7G V6 GTi V6 '96 #weekend
Bordeaux red 7G Galant 1.8 GLi #track
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door martijnver13 »

Als ik ooit nog eens roep dat ik een Ford Fietstas ga kopen, sla me ff voor mn kop ajb.


Net de Galant opgehaald bij vriend van me die de diagnose had gesteld. Stond daar nog steeds omdat mijn vriendin en ik allebei best ziek zijn geweest (net als de rest van de familie). Na een ruime 2 weken met die stomme slopel gereden te hebben, was de Galant een verademing. Heerlijke stoelen, goed rijcomfort, lekkere stereo (al is die niet meer origineel), en ondanks de slechte motor toch nog lekker pit.

Nu nog even afwachten wat er gaat gebeuren. Of een V6 met alle opties (vooral climate control en cruise control ben ik erg in geïnteresseerd), of een nieuwe motor in deze. Hangt er een beetje van af of ik een mooie V6 kan vinden voor een goede, eerlijke prijs.
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door martijnver13 »

Toch nog een poging gedaan om de auto te redden door de stuurpomp te vervangen, die was overleden. Stuurpomp vervangen, testritje, retourleiding stuurbekrachtiging gesprongen. Was dus al aan het roesten onder een beugeltje (dus niet zichtbaar). Ik ben er klaar mee, dit kost me klauwen met geld iedere keer, dan rij ik er een paar weken mee en dan kost ie me wéér een bak geld. Stereo gaat eruit, velgen eraf en die mistlampen nog ff eraf, en dan gaat ie zaterdag naar de sloop. Dit wordt me nu teveel een bodemloze put.
Batsgeit
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 jul 2014, 13:53
Provincie: Groningen

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door Batsgeit »

Erg jammer, maar snap het wel. Het houdt een keertje op. Aan de andere kant heb je ook erg veel lol gehad aan de auto, jammer dat ie dan zo weg gaat. Mocht je nog een adresje voor je velgen zoeken, hou ik me aanbevolen :)
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door martijnver13 »

Batsgeit schreef:Erg jammer, maar snap het wel. Het houdt een keertje op. Aan de andere kant heb je ook erg veel lol gehad aan de auto, jammer dat ie dan zo weg gaat. Mocht je nog een adresje voor je velgen zoeken, hou ik me aanbevolen :)
Velgen (zowel 15" als 17") gaan sowieso weg aangezien er een Ford Mondeo voor in de plaats gaat komen. Alleen de banden ben ik nog niet uit, die kan ik ook om een ander setje velgen laten leggen
Batsgeit
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 jul 2014, 13:53
Provincie: Groningen

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door Batsgeit »

Ook een leuke auto! Welk model, en weer een station? Heb een 2002 Mondeo 2.0 TDCI als vakantieauto gehad, best een prima ding :) Ik vond hem alleen zo emotieloos, dat ik daarna maar weer een Galant heb gekocht :P
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Van barrel naar uhmm.. iets minder barrel - aaii

Bericht door martijnver13 »

Zal een mk2 worden, 2006 ofzo. Ga ik voor kijken als het vakantiegeld er is. Tot die tijd lekker fietsen naar werk
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”