En dan koop je een wagon...
Re: En dan koop je een wagon...
O het is dus andersom dan ik dacht,dus dat vind ik minder bezwaarlijk..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Wat is die dashboard verlichting een pain in the ass! De kleine draadlampjes vind ik niet eens een probleem (had m'n Accord ook) Maar als je dezelfde lampjes gebruikt, verwacht je ook dat elke knop even fel is.... NIET dus 
De drie knoppen bij de kachelbediening geven bijna geen licht, terwijl de mistlampschakelaars bijna verblindend zijn.... Nogmaals gekeken, gemeten en zelfs omgewisseld... Het zijn écht dezelfde lampjes!
Ook zijn origineele tint hoesjes niet meer te krijgen.... tijd voro wat anders
Kleur zal afwijken van origineel, maar ik vind het wel wat hebben....
Om alles gelijk qua tint en lichtsterkte te krijgen, word op de ene plek gewerkt met hoesjes en op de andere plek met kleurenfilters
Hoop het spul komende week binnen te krijgen, natuurlijk ook foto's!
En gelijk de dim schakeling in gaan bouwen natuurlijk
De drie knoppen bij de kachelbediening geven bijna geen licht, terwijl de mistlampschakelaars bijna verblindend zijn.... Nogmaals gekeken, gemeten en zelfs omgewisseld... Het zijn écht dezelfde lampjes!
Ook zijn origineele tint hoesjes niet meer te krijgen.... tijd voro wat anders
Kleur zal afwijken van origineel, maar ik vind het wel wat hebben....
Om alles gelijk qua tint en lichtsterkte te krijgen, word op de ene plek gewerkt met hoesjes en op de andere plek met kleurenfilters
Hoop het spul komende week binnen te krijgen, natuurlijk ook foto's!
En gelijk de dim schakeling in gaan bouwen natuurlijk
Helaas in iets mindere staat dan ik zocht, maar voor gratis ga ik niet zeuren!

Binnenkort schuren en spuiten...
Iemand tips voor een net resultaat?

Binnenkort schuren en spuiten...
Iemand tips voor een net resultaat?
Laatst gewijzigd door Integra op 27 jan 2016, 06:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Goed, verder met de verlichting....
Die rheostat... raar ding... Met meten had ik een vermoeden maar wist het niet zeker... Maar volgens de manual zou de dim print dus tussen Pin 3 moeten komen.... (vanuit de dim print kun je ook draden trekken naar klok, radio en display van climat)
Ik ga weer verder prutsen... zien of ik het voorelkaar krijg... Wel jammer dat ik moet wachten tot het donker is voor het beste resultaat.... Maar alles op z'n tijd....
Die rheostat... raar ding... Met meten had ik een vermoeden maar wist het niet zeker... Maar volgens de manual zou de dim print dus tussen Pin 3 moeten komen.... (vanuit de dim print kun je ook draden trekken naar klok, radio en display van climat)
Ik ga weer verder prutsen... zien of ik het voorelkaar krijg... Wel jammer dat ik moet wachten tot het donker is voor het beste resultaat.... Maar alles op z'n tijd....
Goed... eerste test: knudde
Kleinigheid veranderd (één weerstand die in serie zat met de potmeter er tussenuit... Dit geeft een mooier en meer bruikbaar regelbereik
)
Morgen alles netjes inbouwen, maar ik kan in ieder geval zeggen: Het werkt!
Zal eens kijken of ik een manier kan vinden om er een filmpje van te maken
Zoals het nu is:
Ik kan zelf nog een omschakelpunt instellen doormiddel van de potmeter die eerder op de foto te zien was.
Verder heb ik 'm aangesloten op de verlichting.... Het systeem werkt dan dus enkel wanneer licht aan is (geen probleem, overdag is het een keuze en zal de dashverlichting tóch niets doen en als het donker is voer je tóch licht
)
Wanneer het buiten begint te schemeren, springt alle dashboardverlichting aan (is nog steeds dimbaar middels de rheostat) en de klok en radiodisplay dimmen.
Er zit een buffer op van zo'n 20 seconden... dit betekend dat het minimaal 20 seconden aan één stuk "lichter dan" moet zijn voor de dash verlichting weer uit gaar en de klok en radio weer fel licht geven. Dit om te voorkomen dat het een disco show word wanneer je bijvoorbeeld onder een straatlantaarn door rijd....
Enige nadeeltje hieraan: Wanneer je de verlichting inschakeld, gaat éérst 20 seconden de dashverlichting aan en klok en radio op zwak. Daarna, als het buiten licht genoeg is, gaat de dashverlichting gewoon uit en de klok en radio weer fel
In dit systeem is ook eenvoudig de climat control mee te nemen zodat het display ook dimt als de knopverlichting aan gaat samen met de rest van de dashverlichting
Ik sta open voor vragen
Kleinigheid veranderd (één weerstand die in serie zat met de potmeter er tussenuit... Dit geeft een mooier en meer bruikbaar regelbereik
Morgen alles netjes inbouwen, maar ik kan in ieder geval zeggen: Het werkt!
Zal eens kijken of ik een manier kan vinden om er een filmpje van te maken
Zoals het nu is:
Ik kan zelf nog een omschakelpunt instellen doormiddel van de potmeter die eerder op de foto te zien was.
Verder heb ik 'm aangesloten op de verlichting.... Het systeem werkt dan dus enkel wanneer licht aan is (geen probleem, overdag is het een keuze en zal de dashverlichting tóch niets doen en als het donker is voer je tóch licht
Wanneer het buiten begint te schemeren, springt alle dashboardverlichting aan (is nog steeds dimbaar middels de rheostat) en de klok en radiodisplay dimmen.
Er zit een buffer op van zo'n 20 seconden... dit betekend dat het minimaal 20 seconden aan één stuk "lichter dan" moet zijn voor de dash verlichting weer uit gaar en de klok en radio weer fel licht geven. Dit om te voorkomen dat het een disco show word wanneer je bijvoorbeeld onder een straatlantaarn door rijd....
Enige nadeeltje hieraan: Wanneer je de verlichting inschakeld, gaat éérst 20 seconden de dashverlichting aan en klok en radio op zwak. Daarna, als het buiten licht genoeg is, gaat de dashverlichting gewoon uit en de klok en radio weer fel
In dit systeem is ook eenvoudig de climat control mee te nemen zodat het display ook dimt als de knopverlichting aan gaat samen met de rest van de dashverlichting
Ik sta open voor vragen
Laatst gewijzigd door Integra op 25 aug 2015, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
En de dashverlichting is ook redelijk geslaagd...
Deels met LEE kleurenfilter nr. 115 en deels met blauwe hoesjes....
Ik heb in de 3 drukknoppen bij de kachelbediening stukjes kleurenfilter er tussengeschoven (deze branden erg zwak en een hoesje verzwakt het nog meer). De klok heeft ook een stukje filter om op kleur te komen, de tellerbak heb ik ook bewerkt met filter en de overige lampjes hebben een blauw hoesje.
Bij de tellerbak heb ik stukken filter geknipt en tussen het plastic en de cijferschalen gestoken. Eventuele rode delen vrij gelaten zodat deze ook rood blijven met licht aan
)

En in het donker:

(ja, ik weet dat ik de kleur ven de knoppen van de radio nog moet instellen.
Deels met LEE kleurenfilter nr. 115 en deels met blauwe hoesjes....
Ik heb in de 3 drukknoppen bij de kachelbediening stukjes kleurenfilter er tussengeschoven (deze branden erg zwak en een hoesje verzwakt het nog meer). De klok heeft ook een stukje filter om op kleur te komen, de tellerbak heb ik ook bewerkt met filter en de overige lampjes hebben een blauw hoesje.
Bij de tellerbak heb ik stukken filter geknipt en tussen het plastic en de cijferschalen gestoken. Eventuele rode delen vrij gelaten zodat deze ook rood blijven met licht aan

En in het donker:

(ja, ik weet dat ik de kleur ven de knoppen van de radio nog moet instellen.
Laatst gewijzigd door Integra op 27 jan 2016, 06:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Jij bent wel heel precies zeg!
Zijn weinig mensen die dat doen hoor..
Gaaf!!!
En nu de hamvraag... hoe sluit een niet-electronica held zoals ik zoiets aan
Volgens mij is wat jij gemaakt hebt exact wat ik wens:
- verlichting aan bij daglicht: alle instrumenten schijnen 'volle sterkte'
- verlichting aan bij nacht/donker: na 20 sec gaan alle instrumenten op de gedimde stand branden
Toch?
Waar moet ik precies inhaken en hoe kom ik aan zo'n schakeling
Ik heb al een jaartje dit klaarliggen:
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... 65&p=22847" onclick="window.open(this.href);return false;
- verlichting aan bij nacht/donker: na 20 sec gaan alle instrumenten op de gedimde stand branden
Toch?
http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... 65&p=22847" onclick="window.open(this.href);return false;
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
marksanne schreef:Gaaf!!!
Toch?
Weet niet of we hetzelfde bedoelen.....
Bij mij:
Verlichting aan bij daglicht: dashboardverlichting is volledig uit, display van radio/navi en klok zijn fel.
Verlichting aan bij donker: Dashboard verlichting volledig aan (sterkte regelbaar via originele Rheostat) en display van radio/navi en klok zwak/gedimd
De vertraging van 20 seconden is voor terugkeren naar "dag" stand.... Zo heb je geen last van lantaarnpalen
Enige nadeel is dat bij het aanzetten van je verlichting (of het nu dag of nacht is) de dashverlichting eerst 20 seconden brand en de diasplays dus gedimd zijn.... Daarna gaat ie over op de voorkeurstand afhankelijk van licht of donker buiten
Ik zal straks (ga het nu netjes inbouwen) nog effe foto's maken van hoe het is aangesloten.
Zal later effe kijken of er iets te doen is met dat wat je hebt liggen
Goed... alles zit inelkaar en werkt nog helemaal 
Achter de Rheostat zit een kabel waar we kunnen tappen:
De groen/witte draad doorknippen....
Het deel uit het dash word de stroomtoevoer voor de dimschakeling.
Het deel dat nog aan de plug zit komt op de uitgang van de dimschakeling (samen met een draad naar radio/klok/climat)

Bij de klok moet je de groen/zwarte draad doorknippen, de draad van de klok komt op de uitgang van de dimschakeling.
Nu weet ik niet meer zeker welke kleur het bij de radio is, maar volgens mij hetzelfde... anders effe meten op welke draad er spanning komt wanneer je het licht aan doet. (Bij de climat zal dit hetzelfde idee zijn, meten met de rheostat losgekoppeld!))

Het oogje heb ik dus in het kapje van de klok gemonteerd:

En omdat de vorige eigenaar al eens een gaatje in het plaatje geboord had, leek dit mij een prima plek voor de regelaar (gevoeligheid van de lichtsensor)

Gelijk 2 extra knoppen gemonteerd voor een later doel
Maar dat komt nog 
En nog effe kijken voor een mooie zwarte draaiknop (die knop kan trouwens ook ergens verstopt worden hoor.... In principe is éénmaal afstellen voldoende)
Achter de Rheostat zit een kabel waar we kunnen tappen:
De groen/witte draad doorknippen....
Het deel uit het dash word de stroomtoevoer voor de dimschakeling.
Het deel dat nog aan de plug zit komt op de uitgang van de dimschakeling (samen met een draad naar radio/klok/climat)

Bij de klok moet je de groen/zwarte draad doorknippen, de draad van de klok komt op de uitgang van de dimschakeling.
Nu weet ik niet meer zeker welke kleur het bij de radio is, maar volgens mij hetzelfde... anders effe meten op welke draad er spanning komt wanneer je het licht aan doet. (Bij de climat zal dit hetzelfde idee zijn, meten met de rheostat losgekoppeld!))

Het oogje heb ik dus in het kapje van de klok gemonteerd:

En omdat de vorige eigenaar al eens een gaatje in het plaatje geboord had, leek dit mij een prima plek voor de regelaar (gevoeligheid van de lichtsensor)

Gelijk 2 extra knoppen gemonteerd voor een later doel
En nog effe kijken voor een mooie zwarte draaiknop (die knop kan trouwens ook ergens verstopt worden hoor.... In principe is éénmaal afstellen voldoende)
Laatst gewijzigd door Integra op 27 jan 2016, 06:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ohja, aansluiten op de foto's is nogal quick and dirty in test mode
Natuurlijk zit het nu netter en degelijker inelkaar 
En natuurlijk kom je er dan later achter da de verlichting van het dashboardkastje glashard aan de lampschakelaar hangt... Dus niet mee op de rheostat....
Gevolg, lampen aan, dashkast lampie aan
Dat moet ik dus nog effe aanpassen
Gevolg, lampen aan, dashkast lampie aan
Dat moet ik dus nog effe aanpassen
Zat zwarte draaiknoppen te koop bij Conrad of zo..
Gezocht in de grote doos vol met meuk.... Zwarte knop gevonden 
Zelfde maat als die op de foto, zelfs hetzelfde model, maar dan zwart (en geen opdruk)
Kost niets
Zelfde maat als die op de foto, zelfs hetzelfde model, maar dan zwart (en geen opdruk)
Kost niets
Mooi project!
Sommige G's, zoals van Mark, hebben een HC dash, die je alleen kunt aflezen als de dashverlichting brandt.
Hiervoor zou je nog een dag-nacht stand kunnen hebben: fel overdag, gedimd 's nachts.
Misschien als je overstapt op een HC dash, dat je de schakeling nog kunt aanpassen.
Sommige G's, zoals van Mark, hebben een HC dash, die je alleen kunt aflezen als de dashverlichting brandt.
Hiervoor zou je nog een dag-nacht stand kunnen hebben: fel overdag, gedimd 's nachts.
Misschien als je overstapt op een HC dash, dat je de schakeling nog kunt aanpassen.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Knap gedaan met de lichtjes en dimfunctie.
Blij dat mijn radio zelf een lichtsensor heeft.
BMW e46 328
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Rip: 8g galant v6 http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... f=11&t=379" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat moet relatief simpel zijnmenno3x8g schreef:Mooi project!
Echter, ik denk dat ik niet overstap nu ik een mooi kleurtje in m'n tellerbak heb
Tsja, maar kun je die ook instellen?TPA schreef:Knap gedaan met de lichtjes en dimfunctie.
Ik ga m'n schakeling echter nog verder aanpassen.... de vertraging om te voorkomen dat het een disco word als je onder lantaarnpalen door rijd werkt prima... maar omgekeerd moet dit eigenlijk ook...
Vanmiddag onder een poortje door... Hup, dash verlichting aan, display's zwak... 20 seconden later kon ik de kaart van m'n navigatie eindelijk weer zien....
Zien dat ik een zelfde soort vertraging ook de andere kant op kan maken, zodat ie niet direct reageert op elke "donkere" plekkie waar je langs rijd
Vanmiddag onder een poortje door... Hup, dash verlichting aan, display's zwak... 20 seconden later kon ik de kaart van m'n navigatie eindelijk weer zien....
Zien dat ik een zelfde soort vertraging ook de andere kant op kan maken, zodat ie niet direct reageert op elke "donkere" plekkie waar je langs rijd
tjonge wat een werk allemaal. Knap zeg.
Nou, in ieder geval hoef je dan 's nachts niet meer met een zonnebril in de auto te zitten.
Nou, in ieder geval hoef je dan 's nachts niet meer met een zonnebril in de auto te zitten.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Ja,dat is niet te verslaan..Integra schreef:Gezocht in de grote doos vol met meuk.... Zwarte knop gevonden
Kost niets
Alleen de mate van dimmen is in te stellen in 30 shades of dimmingIntegra schreef:Tsja, maar kun je die ook instellen?TPA schreef:Knap gedaan met de lichtjes en dimfunctie.
BMW e46 328
Op zich handig, maar klok en eventuele Climat doen dan dus niet mee...
Nee, dat klopt. Maar die zijn toch niet echt oogverblindend s'nacht?
Mijn clima zit altijd achter mijn klapscherm en mijn klokje is kapot.
Mijn clima zit altijd achter mijn klapscherm en mijn klokje is kapot.
BMW e46 328
Ja, dan heb je er ook geen last van
En 's nachts zijn ze juist zwak omdat je lampen aan staan... maar als je dus overdag met licht aan rijd, zie je er niets op omdat ze gedimd staan 
Daar is dit printje dus voor
Daar is dit printje dus voor
Integra schreef:Ik ga m'n schakeling echter nog verder aanpassen.... de vertraging om te voorkomen dat het een disco word als je onder lantaarnpalen door rijd werkt prima... maar omgekeerd moet dit eigenlijk ook...
Oplossing waarschijnlijk gevonden
Heel simpel: een elco parallel aan de LDR... Komende dagen eens kijken hoe dit gaat
Enne Marksanne, mocht je er niet uit komen....
Eventueel zou ik nog zo'n print kunnen maken als je huidige niet goed werkt.
Aansluiten is in 30 minuten te doen
Omdat het bruin achtige carbon look me toch niet beviel, heb ik m'n middenconsole maar eens gespoten.... Niet te licht, niet te donker, beetje metallic en ongeveer de tint die verder ook al in de auto te vinden was
En ja, dat gat van de asbak heeft een reden.... Als mijn planning door gaat komt daar nog iets in 

Laatst gewijzigd door Integra op 27 jan 2016, 06:38, 1 keer totaal gewijzigd.
heeel mooi! ik ga ook zo'n tint spuiten. misschien ietsjes donkerder nog.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
Eigenlijk het leukste van het hebben van een "nieuwe" auto.... Helemaal naar je zin maken... Daarna is het weer gewoontjes
(als ie maar lekker rijd
)
Zo, gelukt 

Laatst gewijzigd door Integra op 27 jan 2016, 06:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Sow, flink bezig geweest. Als ik ooit tijd over ga hebben dan wil ik die mod ook toe gaan passen!
En, nette kleur heb je uitgekozen voor je middenconsole.
En, nette kleur heb je uitgekozen voor je middenconsole.
Thanks
De kleur is eigenlijk gelijk aan het onderste deel van het dashboard en de deuren, maar dan metallic.... Het is dus iets lichter bij zonlicht, maar staat wel mooi vind ik
Ondertussen alweer bezig met andere dingen voor de auto
En de dimschakeling is deels in herontwerp....
De kleur is eigenlijk gelijk aan het onderste deel van het dashboard en de deuren, maar dan metallic.... Het is dus iets lichter bij zonlicht, maar staat wel mooi vind ik
Ondertussen alweer bezig met andere dingen voor de auto
En de dimschakeling is deels in herontwerp....
En weer wat meters kabel en soldeerwerk verder:
Kopsteunen met schermen:

Bedieningspaneel/display van CD wisselaar

CD wisselaar onder de stoel gemonteerd

12V achterin en AV aansluiting in asbak

en de knoppen:

(links naar rechts)
Camera voor of achter (wanneer de auto in z'n achteruit staat krijgt camera achter sowieso voorrang)
CD Wisselaar of AV ingang
Koplamphoogte
Gevoeligheid voor schemerschakeling Dashboardverlichting. Klok en Radio
Verder is ook de kofferbak nu voorzien van een 12V aansluiting, maar geen foto van
Kopsteunen met schermen:

Bedieningspaneel/display van CD wisselaar

CD wisselaar onder de stoel gemonteerd

12V achterin en AV aansluiting in asbak

en de knoppen:

(links naar rechts)
Camera voor of achter (wanneer de auto in z'n achteruit staat krijgt camera achter sowieso voorrang)
CD Wisselaar of AV ingang
Koplamphoogte
Gevoeligheid voor schemerschakeling Dashboardverlichting. Klok en Radio
Verder is ook de kofferbak nu voorzien van een 12V aansluiting, maar geen foto van
Laatst gewijzigd door Integra op 27 jan 2016, 06:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ben nu eenmaal van de fysieke media
En ben zwáár allergisch voor MP3 en consorten
Handige hiervan is dat ik zo het magazijntje kan wisselen met die van de oldtimer
De oldtimer heeft zelfs cassette en Minidisc

Handige hiervan is dat ik zo het magazijntje kan wisselen met die van de oldtimer
De oldtimer heeft zelfs cassette en Minidisc
Ja,dat gaat zo langzamerhand ook helemaal uit.Een stickie kan honderden bevatten..Maar zo te zien heeft hij geen usbingang op zijn radio...
Kan ook in mijn radio, toch zal ik het niet gebruiken....Lowlands schreef:Ja,dat gaat zo langzamerhand ook helemaal uit.Een stickie kan honderden bevatten..
Een RIP van een CD klinkt al slecht.
En ook al kun je dat in de auto eigenlijk niet horen, heb ik er een nasmaak bij.... Dus principe kwestie
minidisc <3, wat een wereld uitvinding was dat toch
Awesomeness = Verveling x Talent
- SisterOfMercy
- Provincie: Zuid-Holland
Ik ben helemaal voor die mp3 dingen in de wagen. Ik heb dan een nieuwe CD/mp3-dinges gekocht, maar ik weet niet of ik zo snel weer een CD-speler zou kopen. Ik gebruik het vrij weinig, en heb ook meegemaakt in slechte gevallen dat je CD's lekker bekrast er uit komen. Besides, een LP in de wagen draaien lukt toch niet, dus ja.Integra schreef:Ik ben nu eenmaal van de fysieke media![]()
Een zelfgeripte CD met Exact Audio Copy en dan goed gecodeerd met Lame, ik vraag me af of je er veel verschil tussen zit. Zeker met die slechte akoestiek in een wagen, en al die restgeluiden. Ik snap trouwens niet dat een mainstreamfabrikant zoals Alpine niet een FLAC mogelijkheid in die dingen stopt. Zoveel moeilijk zal dat niet zijn, en je hoeft er ook geen rechten over te betalen.
Ik kan thuis ook geen plaatjes meer draaien sinds ik een poes heb, ik moet eerst de voeding van de platenspelervoorversterker een behuizing geven!
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
je moet gewoon wat vaker stofzuigen... of ik bedoel eigenlijk.. je moet gewoon een keer stofzuigen. 
Awesomeness = Verveling x Talent