Yeti's Overhauling

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Vandaag was de dag dat de Galant weer heel even buiten mocht spelen.

Remmen testen, Koppeling testen en hand rem getest. Alles werkt naar behoren.
Toch komt er nog steeds een grote hoeveelheid koolstof mee met het water uit de uitlaat. Misschien dat dat tijdens een langere rit minder wordt.
Zo in de zon blijft het nog steeds mijn favoriete kleur, G25 AC11125 Finess Green (Coloured Pearl). Interieur past er, naar mijn mening, erg goed bij.
Helaas nog steeds geen spuiter gevonden die een aantal onderdelen in de juiste kleur kan spuiten. Rijhoogte is erg naar m'n zin en even afwachten hoe de demping is met de Bilstein sport schokbrekers. We hebben alleen maar glad asfalt rond het huis dus hardheid van de schokbrekers nog niet kunnen testen.
DSC_5043 - kopie.JPG
Daarnaast ben ik opzoek naar een goede, of OEM juiste, Lijm om de zwart plastic mat weer onder de pedalen op de vloer te lijmen.
Ook ben ik er nog niet uit of ik de huidige Airbag (2003) of de oude Airbag (1997) weer terug zal plaatsen.
Gaan we de Orange knippers of de witte knippers plaatsen?

Hmmm Keuzes Keuzes..
DSC_5004 - kopie.JPG
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 261
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu »

Ik vind het ‘n prachtig mooie en 'n bijzondere en unieke auto geworden.
Met mijn P78 Cambridge Red lakkleur vormen de oranje knippers ’n passende kleurcombinatie.
Ik denk dat bij jou groene kleur de meer neutrale witte knipperlichtcovers veel meer in harmonie zijn.
Ook niet voor niets dat Mitsu het in 1998 aangepast heeft.
Ben ook benieuwd naar het resultaat van die uitlaatdemperbypass; Komt dat in Ierland door de APK?
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 5 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2365
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door menno3x8g »

Top! En wat een werk om m in deze staat te krijgen :D .
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Qualconu schreef: 10 sep 2022, 18:20 Ben ook benieuwd naar het resultaat van die uitlaatdemperbypass; Komt dat in Ierland door de APK?
Het is natuurlijk een OEM uitlaat die op "een" Galant heeft gezeten. Daarnaast zal (en mag) deze niet meer dan 99dB produceren. We gaan het tzt wel meemaken wat de keuringsinstantie gaat opmerken / bevinden. Anders moeten we een engineerings rapport op laten maken.
Tja alles is OEM behalve de motorkap, voorstoelen en schokbrekers. De stoelen en schokbrekers zijn van gerenommeerde merken die een EU / TÜV etc. goedkeuring hebben. Voor de Motorkap is een ander dingetje, die is hier in Ierland nergens meer OEM te krijgen zelfs tweedehandsjes niet. die had ik natuurlijk van de donor auto moeten halen maar, stom, niet gedaan.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

menno3x8g schreef: 11 sep 2022, 10:03 Top! En wat een werk om m in deze staat te krijgen :D .
En het is nog een puist werk om hem weer helemaal terug op de weg te krijgen. Valt niet mee om een verzekering te krijgen in Ierland voor een gemodificeerde, links gestuurde auto die de leeftijd van 20 jaar is gepasseerd. Ja als je een gods vermogen per jaar betaal (meer dan €1500,- per jaar)
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 261
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu »

Als in Ierland de verzekering al moeilijk doet over dit soort modificaties, dan hoop ik voor je dat de Ierse APK-keuringsinstantie geen voorbeeld neemt aan de Duitse TUV. Daar is nagenoeg elke modificatie aan 'n auto niet toegestaan, tenzij afgedekt met 'n papierwinkel zoals "Teil-gutachten" "ABE-certificaten" en "Eintragungen" die als supplement aan je kentekenbewijs worden toegevoegd. Uiteraard alles voor rekening en kosten van de autobezitter.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 5 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Qualconu schreef: 11 sep 2022, 13:27 Als in Ierland de verzekering al moeilijk doet over dit soort modificaties, dan hoop ik voor je dat de Ierse APK-keuringsinstantie geen voorbeeld neemt aan de Duitse TUV. Daar is nagenoeg elke modificatie aan 'n auto niet toegestaan, tenzij afgedekt met 'n papierwinkel zoals "Teil-gutachten" "ABE-certificaten" en "Eintragungen" die als supplement aan je kentekenbewijs worden toegevoegd. Uiteraard alles voor rekening en kosten van de autobezitter.
Dit is inderdaad in Ierland ook het geval maar er zijn genoeg bedrijven die de papier winkel kunnen regelen. Daarnaast heb ik misschien een ontsnappingsclausule aangezien het betreft auto's die zijn gemodificeerd na t.o.v. de laatste NCT, en dit wordt mijn eerste NCT in Ierland. Maar ik denk niet dat ik het geluk mag hebben dat ze het op die manier interpreteren.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Vandaag is een goodie binnengekomen.

Zo blijft de stoel mooi beschermt tegen invloeden van buitenaf als hij ooit naar de Garage of NCT moet.
DSC_5055 - kopie.JPG
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

just for fun

Bericht door Yeti »

De dagen worden korter en de avonden natter en kouder. Dan blijven we binnen. De auto staat nu onder een hoes zodat ik mij niet meer hoef te storen aan het stof en de vogel poep die, ondanks dat de auto in de garage staat, toch iedere keer weer op de auto komt.

DSC_5560 - kopie.JPG

Daarnaast knutselen we een beetje aan een testopstelling voor de HC instrument clusters zodat de EEPROMS na programmering nu ook getest kunnen worden buiten het voertuig. Ook de meters kunnen nu getest worden. Koelvloeistof temperatuur en brandstof niveau met regelbare weerstanden en de snelheidsmeter met de MUT II. Alleen nog een signal generator maken / ontwikkelen die de toeren tellen aan de gang krijgt.

Grappige ontdekking, als je de snelheidsmeter test met de MUTII in Km/h dan gaat deze tot maximaal 180 Km/h. Test je hem in Mph dan gaat deze over de volle schaal naar 260 Km/h. Eigenlijk nog verder want er zit een fout in van ongeveer 10%. Dus 100Km/h op de MUTII geeft 110Km/h op de teller.

DSC_5556 - kopie.JPG
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Pakkingen achterbumper

Bericht door Yeti »

Wie o wie kan mij opweg helpen.

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor de montage van de achterbumper. De bumper ligt momenteel bij de spuiter. Gisteren verschillende beugels weer netjes gemaakt en heb de verschillende pakkingen al in bezit.

Maar nu komt het; volgens ASA zouden er in totaal 8 + 14 pakkingen moeten worden geïnstalleerd. Ik kan alleen niet ontdekken waar deze precies moeten komen. Komen de grote schuim ringen 8 stuks (MA156028) aan de buitenkant tussen de beugels en de carrosserie? en komen de Klein ringen 14 stuks (MR396855) dan aan de binnenkant onder de moer? zowel ASA als het werkplaats handboek geeft geen uitsluitsel.

De verwarring ontstaat doordat de oude ringen op de buitenste beugel de grote ringen (geen schuim overigens) had, terwijl ASA aangeeft dat hier kleine ringen zouden moeten zitten.

Wie heeft nog de orginele bumper geplaatst en kan hier een antwoord op geven.
DSC_5693.JPG
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 261
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Pakkingen achterbumper

Bericht door Qualconu »

Yeti, Vóór ik mijn bumper voor je ga demonteren,
naar mijn mening kan ik de juiste montageplaats van de pakkingringen in mijn ASA-versie gewoon aflezen.
Maar je bent altijd welkom om het zelf even te komen doen. Originele bumper en montage is gegarandeerd. ;)
ASA-1.png
ASA-2.png
Montage.png
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 5 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Pakkingen achterbumper

Bericht door Yeti »

Hallo Qualconu,

Hoe krijg je die montage volgorde te zien in ASA. Is voor mij nieuw dat het zo omschreven staat.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 261
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Pakkingen achterbumper

Bericht door Qualconu »

Dat montagetabelletje staat uiteraard niet in ASA, maar de montageplaatsen van de gaskets kun je aflezen in de tekening. toch?
Voor de duidelijkheid heb ik het in 'n tabelletje gezet.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 5 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Pakkingen achterbumper

Bericht door Yeti »

Ok. Dacht dat ik wat gemist had in ASA. Neemt niet weg dat als je kijkt naar het aantal gaskets dan zie je bv bij de reinforcement dat daar 8 stuks voor worden gebruikt. Echter heeft de bumper reinforcement maar 4 tap eindes de rest van de retainers en brackets hebben in totaal 10 tap eindes en daar geeft ASA dat er 14 gaskets voor gebruikt moeten worden. De oude gaskets die van de brackets komen hebben dezelfde diameter als die van de reinforcement maar volgens ASA zouden deze de kleine diameter moeten hebben. Dus de aantallen kloppen in mijn ogen niet. Vandaar dat ik het spoor in deze een beetje bijster ben.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 261
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Pakkingen achterbumper

Bericht door Qualconu »

Zonder de bumper te demonteren of ooit gedemonteerd te hebben is het lastig om er verder iets zinnigs over te zeggen.
Zoals we al eerder hebben vastgesteld is de info in ASA niet altijd even duidelijk en betrouwbaar.
Als voorbeeld: PNC 64994 word in ASA aangegeven als "NUT, RR BUMPER", 6mm, Washer assembled, Aantal 14 stuks.
Bij Part Information staat echter PNC 05289 Part Name "NUT, FUEL TANK" 6mm Washer assembled.
PNC 05289 bestaat echter niet en geeft 'n keuze uit PNC 05289B of PNC 05289C met een resp. diameter van 5 en 10 mm.
Ik zou me dan nog kunnen voorstellen dat elk identiek 6mm moertje met assembled washer hetzelfde PNC-nummer 64994 heeft. in totaal 14 stuks.
Zo ook PNC 64026B en PNC 64026C in totaal resp. 8 en 14 stuks.
Bevreemd me ook dat ze het gaskets noemen want in feite zijn het gewoon washers (staal) of spacers (schuim of rubber).

Ik zou me vasthouden aan de ASA-tekening voor het monteren van PNC 64026B en PNC 64026C en verder daarbij je verstandelijke logica en demontage-geheugen laten prevaleren.
Sta eerlijk gezegd midden in de winter ook nog niet te popelen om mijn bumper er af te gaan schroeven om het met eigen ogen te kunnen onderzoeken en vaststellen.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 5 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Thanks Qualconu dat dit draadje nu op de goede plaats staat.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 626
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Eindelijk in Kleur

Bericht door Yeti »

We zijn weer stappen verder en het einde van het project komt in zicht. Ik denk dat je eigenlijk nooit volledig klaar zal zijn met een dergelijk project en er zullen altijd wensen blijven maar voor mij heb ik de doelstelling om dit project deze zomer af te hebben. Dat betekend dat de auto in een dusdanige staat is dat deze legaal de openbare weg op mag.

Wat hebben we de laatste maanden gedaan:

De kleine plekjes op de kofferbak deksel zijn bijgewerkt. Nieuwe seal op de plastic "Garnish"' Waar de Galant letters op staan en de kenteken plaat verlichting grondig schoon gemaakt. Ook hier weer een bewijs dat de enginering departement van Mitsubishi geen rekening houdt met de werkplaats. Want wat is het lastig om het plastic kapje, welke tussen de twee kentekenplaat verlichtings units zit, los te krijgen zonder de plastic lipjes te breken.
DSC_5670.JPG

Extra OEM connectors gemaakt voor o.a. het Alarm systeem (kofferbak vergrendeling schakelaar) en het derde remlicht in de spoiler. Automatische ontgrendel solenoid weg gehaald (functie van het oude aftermarkt alarmsysteem) en dat bespaard een hoop gewicht zodat ik geen Super VR-4 kofferbak veren hoef te plaatsen.

Inmiddels is ook, de vers in kleur gespoten, achter bumper geplaats. Tijdens het installeren werd me in eens heel duidelijk waar nu de genoemde pakkingen diende te komen. Ik had n.l. alleen de draadeindes geteld maar er zitten een boel paspennen en daarbij even zo veel gaten in de carrossorie in totaal zeven aan elke kant. Het klopt dus allemaal prima wat in ASA vermeld staat het is alleen niet erg duidelijk.
DSC_5713.JPG
DSC_5715.JPG

Al een hele tijd was ik opzoek naar een uitlaat sierstuk. De huidige uitlaat is van het ovale type (kleine versie) deze is eigenlijk te kort voor de Facelift bumper. Echter zijn er maar heel weinig aftermark fabrikanten die een uitlaatsierstuk produceren die over een 77mm ovale pijp passen. In Italie een fabrikant gevonden die er eentje op voorraad had. Deze is van Simoni Racing (TRX/36) en smoelt net wat lekkerder dan het OEM pijpje.
DSC_5712.JPG

Bij het plaatsen van de in kleur gespoten voorbumper werd ik toch wel verrast. De bumper past perfect alleen ik wil ik weer een speciale Galant. Dus niet de de standaard mistlamp units maar de Vestatec units zoals die van de Galant Motion (of Avance). Daarnaast heb ik besloten om Koplampsproeiers te plaatsen. Dat vindt Mitsubishi geen goede combinatie. Voor de koplampsproeiers dient men de Grote Ruitewisser resevoir te plaatsen en laat deze nou net in de weg zitten om de verstraler van de Vestatec unit te plaatsen. Scheelt een milimeter of 10 maar zonder modificaties gaat je dat niet lukken. Dus als er hier iemand is die de FL bumper heeft met de Vestatec verlchtings set en koplampsproeiers gaarne even contact op nemem met mij want ik ben heel benieuwd hoe deze combinatie gemaakt kan worden.
DSC_5741.JPG
Daarnaast hebben de Engineers weer eens moeilijk gedaan. De beugeltjes voor het bevestigen van de "over fender extensions" op de bumper hebben een RH of LH indicatie. Blijken de onderste beugeltjes nu net de verkeerde indicaties te hebben dus houdt daar rekening mee als U ze besteld (als er al voorraad is).
MR462943.jpg
Deze is dus voor de linker kant!!
DSC_5729.JPG

Genoeg voor vandaag. Op naar de volgende klus.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”