Yeti's Overhauling

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
Berichten: 3458
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne »

Interessant! Ik heb nooit verder gekeken naar die systemen omdat ze eigenlijk altijd goed lijken te werken. Op 1 auto na. De Legnum (1999). Die had een tikkende klep als ik de ventilatiestand op voeten zette als ik me goed herinner en ik zag op youtube dat dit vaker voorkomt. Maar steeds en alleen bij RHD galants! Blijkbaar een verschil (per definitie natuurlijk qua bouw) maar toch interessant dat zoiets nooit bij EU modellen gebeurt (zover ik weet). Je verwacht een eenvoudigweg gespiegeld systeem, maar dit (vermeende) feitje dat die RHD units vaker stukgaan geeft te denken dat er meer verschillen zijn. En dan inderdaad: wat en waarom?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

LHD en RHD zijn totaal verschillend.
Stel motoren zijn bijna identiek (draaien andere kant op) maar de heating assy en warmtewisselaar zijn compleet anders. Die radiator zit bij de LHD er van boven af in en de pijpjes zitten op de heater assy nog eens extra vast gezet. Door die andere constructie gaan ook vaker de Pijpjes van de RHD Heater lekken.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Afgelopen weekend een kleine modificatie uitgevoerd.

De Dual Led verlichtingsmodificatie vindt je door op de link te klikken
https://www.galant-fans.nl/forum/viewto ... 160#p42160


Afbeelding


De Deur bekabeling was al gemodificeerd om de nieuwe raambediening te kunnen monteren zodat er nu ook een vergrendel / ontgrendel knop op een LHD mogelijk is. MR252813 (RHD bedieningspaneel) is door de modificatie van de deurgreep (ruimte gemaakt voor de deur vergrendel / ontgrendel knop) makkelijk te plaatsen. Als je deze knop in een RHD wilt hebben (als deze er al niet zit) dan is het nog makkelijker omdat de juist locatie voor het gat al voorbedrukt is in de deurgreep.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
Berichten: 3458
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne »

Wat een chique LHD bediendingspaneel! Ik heb deze alleen zo in RHD met die deurvergrendelingsknop.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

De verlengde winter heeft er toe geleid dat er eigenlijk alleen maar kleine updates en projectjes liepen.

Inmiddels is er een ETACS ECU besteld, in Nieuw Zeeland, en onderweg. Hopelijk is dit de ETACS met het Theft Alarm systeem. Ook wacht ik nog op een definitief antwoord over hoe het Center display te schakelen. Alle aansluitingen zijn gereed maar wil nog een definitief antwoord op de vraag over de data bus voordat ik in het dashboard ga snijden. Als alles beantwoord en binnen is kan de electrische bekabeling voor het dashboard worden aangepast en klaar gemaakt worden voor installatie.

Ook wacht ik nog op een uitlaat van een EA1A met een Exhaust Muffler Control Valve vanuit oost Rusland. De vacuüm leiding heb ik al aangebracht. Eindelijk weet ik waarom de klemmen onder de auto nog een vrije plaats hadden.

Afbeelding

Afbeelding

Zodra de leiding volledig klaar is kan er een beschermende coating gespoten worden en kan de refurbished Benzine tank er weer onder.

Afbeelding

Het uitlaat spruittuk is ook weer gemonteerd. Deze is voorzien van een high heat coating.

Afbeelding

Ik heb geprobeerd de stuurbekrachtiging weer te vullen met vloeistof en te ontluchten. Heel even leek het er op dat het goed ging maar er lijkt nu geen vloeistof meer bij te kunnen. Handboek zegt 0,95l inhoud maar bij mij zit er pas 0,7l in en staat al boven de Full rand.
Iemand enig idee? procedure van het werkplaatshandboek gevolgd maar ipv de starter motor handmatig de pomp gedraaid.

De buitenkant is nu zoveel als mogelijk klaar gemaakt voor de spuiter. Alleen wil het vinden van een betrouwbare spuiter hier in Ierland nog niet zo lukken. 3 Spuiters gebeld en afspraken mee gemaakt om een offerte te laten maken maar niemand laat ook maar iets van zich horen.

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu »

Doet wel pijn aan de ogen daar onder de motorkap ;-)
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant 1997 PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 11 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Daar heb je zonnebrillen voor 😎
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
Berichten: 3458
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne »

Het wordt met de update mooier, completer en nog meer uniek! Wauw...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1475
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door foks »

Zow, kijk eens even!
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu »

Yeti schreef: 29 mei 2021, 12:13 Ik heb geprobeerd de stuurbekrachtiging weer te vullen met vloeistof en te ontluchten. Heel even leek het er op dat het goed ging maar er lijkt nu geen vloeistof meer bij te kunnen. Handboek zegt 0,95l inhoud maar bij mij zit er pas 0,7l in en staat al boven de Full rand.
Iemand enig idee? procedure van het werkplaatshandboek gevolgd maar ipv de starter motor handmatig de pomp gedraaid.
Ik kan me voorstellen dat je door handmatig de pomp rond te draaien, onvoldoende volume/doorstroming genereerd om het hele circuit door te pompen, waardoor er lucht achterblijft op plaatsen in het circuit/stuurhuis.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant 1997 PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 11 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Qualconu schreef: 02 jun 2021, 11:21
Yeti schreef: 29 mei 2021, 12:13 Ik heb geprobeerd de stuurbekrachtiging weer te vullen met vloeistof en te ontluchten. Heel even leek het er op dat het goed ging maar er lijkt nu geen vloeistof meer bij te kunnen. Handboek zegt 0,95l inhoud maar bij mij zit er pas 0,7l in en staat al boven de Full rand.
Iemand enig idee? procedure van het werkplaatshandboek gevolgd maar ipv de starter motor handmatig de pomp gedraaid.
Ik kan me voorstellen dat je door handmatig de pomp rond te draaien, onvoldoende volume/doorstroming genereerd om het hele circuit door te pompen, waardoor er lucht achterblijft op plaatsen in het circuit/stuurhuis.
In plaats van de startmotor te gebruiken heb ik een oude V riem gebruikt en de Stuurbekrachtigingspomp en een Electrische schroevedraaier met elkaar verbonden. Middels de electrische schroeven draaier de snelheid kunnen regelen waarmee de pomp draait. Niet te snel anders krijg je dat er luchtbellen in de vloeistof worden opgenomen. Tijdens het draaien van de pomp het stuur van links naar rechts en weer naar links etc. bewogen. Nu zijn de wielen van de grond. Ik weet niet of de procedure vraagt dat de wielen op de grond moeten staan om meer weeerstand te bieden voor de bekrachtiging.

Misschien dat de schoepen van de pomp inwendig vast zitten door het lange stilstaan en dat ze veel meer toeren nodig hebben om weer los te komen.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Zwarte kolen opslag

Bericht door Yeti »

Via Track and Trace kon ik zien dat de uitlaat in het land is en dat deze waarschijnlijk na het lange weekend bezorgd gaat worden. Dat betekende voor mij om de leiding tot voorbij het het linker achterscherm door te trekken zodat deze straks aansluit op de vacuümslang van het Exhaust Muffler Control systeem. Ik had het graag volgens fabrieksspecificatie gedaan maar helaas is de achterste leiding niet meer te verkrijgen op deze wereld dus zelf de leiding maar weer gemaakt.

Nu de leiding volledig gelegd is heb ik resterende gedeelte van de onderkant in de anti steenslag kunnen spuiten zodat ook die delen weer beschermt zijn tegen invloeden van buiten af. Ik had het liefst alle nieuwe bouten, moeren en klemmetjes netjes schoon en nieuw gelaten maar op deze manier is het gewoon beter beschermt. Het is nu wel alsof je in een kolen opslag zit te kijken zo saai zwart is alles.

Benzine tank is geplaatst en alles aangesloten, handremkabels gemonteerd en ook de oude uitlaat zit er weer onder tot aan de achteras. De achteras en de wielophanging er ook weer onder gezet want die lagen inmiddels hevig in de weg op de hobbiekamer. De camber correctie kit is in een neutrale afstelling geplaatst en als de auto weer de weg op moet zal er eerst een vierwiel uitlijning moeten plaats vinden. Alle onderdelen met nieuwe bouten en moeren, met de voorgeschreven aanhaalmomenten, vast gezet.

Uiteraard wederom een foto impressie van de voortgang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
Berichten: 3458
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne »

Ach... Mooi zwart is niet lelijk wat mij betreft. En vooral goed beschermd!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Geel kastje en een donderbus

Bericht door Yeti »

We zijn weer een stukje verder met de achterweelophanging.

Alle bouten en moeren zijn onder neutrale nullast getorqued en de achterremmerij geplaats. De Remblokken gaan pas op het allerlaast geplaats worden want ik laat de schijven in het laagje vet staan ter voorkoming van roest vorming op de schijven. Het lager heb ik wel weer moeten verwijderen om de handremkabel aan te kunnen sluiten, je kan er ook net niet bij als het lager (Hub) geinstalleerd is.

Zo fijn dat Mitsubishi rekening gehouden heeft met de upgrade mogelijkheden. De standaard beschermplaat biedt net genoeg ruimte om de 15 inch geventileerde schijven te huisvesten. Upgraded remmerij kan uiteraard niet zonder stalen flex slangen. Benieuwd hoe straks deze "licht gewicht" 2.0L gaat stoppen en hopelijk is hiermee het kromme schijven verhaal ook verleden tijd.

Afbeelding

Eindelijk na veel onderhandelen, zeuren en internationaal emailen is dan eindelijk mijn quest beloond. Vandaag kwam de lang verwachte ETACS ECU vanuit Nieuw Zeeland binnen. Nu onderzoeken welke functies dit kasje biedt en ik hoop alles + Theft Alarm. Alleen nog een 12 polige passende stekker zien te vinden. Dit is één van de stekkers waarvan ik de fabrikant niet van kan achterhalen. Inmiddels heb ik en lijst gemaakt van de diverse fabrikanten van de Galant stekkers zodat een stekker straks makkelijker te googlen en te bestellen is.

Afbeelding

Vanuit het verre oosten van Rusland kwam eergisteren ook nog een hoop metaal binnen in de vorm van een uitlaat. Ik heb vaker met deze verkoper zaken gedaan en ondanks dat het een maand of 2 duurt voordat de onderdelen binnen komen is alles goed verpakt en is alles keurig op orde. Ik had alleen even de angst dat deze uitlaat nooit meer aan zou komen toen ik middels de track and trace zag dat hij in wit Rusland was. Ik was zeer verrast met de goede staat van deze uitlaat. Een heel klein beetje oppervlakte roest bij de lasnaden en een paar kleine deukjes, niet slecht als je bedenkt welke afstand deze heeft afgelegd en de prijs van €80,- inclusief verzending. Het enige wat moest gebeuren was de bypass klep weer gangbaar maken want die zat muur vast. Met heel veel WD40 kwam de klep beetje bij beetje weer los en is nu weer volledig gangbaar. Deze klep is in geen mogelijkheid te verwijderen. Ik heb het natuurlijk wel geprobeerd maar het is een hels karwei om de veer weer met de goede voorspanning op zijn plaats te krijgen. Een nieuw beschermplaatje en een likje VHT (very High Temperture) paint en het ziet er weer keurig uit. Nu nog even het sier uitlaat stukje opzoeken in de stapel dozen en ook deze kan weer onder de auto. Ook nog even goed om te vermelden dat de voorste ophangbeugel van de uitlaat (diegene die op de carrosorie wordt bevestigd) een bevestigingspunt voor de vacuum leiding heeft. Deze beugel is dus anders dan die standaard onder de Galant zit. Ik doe geen beloftes maar zou eventueel in de nabije toekomst, als ik tijd heb, en als het allemaal werkt wel een how to kunnen schijven voor de Exhaust Muffler Control systeem.

Afbeelding

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
Berichten: 3458
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne »

Je hebt Galants als luxe V6 met flink wat opties, VR4's, VR4 met opties en tenslotte is er de 2L YETI FULL OPTIONS editie :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Ik heb nog genoeg opties te wensen.

Heated en ventilated seats. (mijn Recaro's hebben onderin een rooster waar het lijkt alsof er een ventilator geplaatst kan worden)
4 wiel aandrijving met AYC (project voor over 20 jaar)
Sunroof (gaat er nooit komen want ik ga niet in mijn dak snijden)
4g63t motor (niet in dit land want dan is de auto niet te verzekeren)
Carbon interieur (niet te vinden)
Tja welke opties hou je dan nog over?

Een ander lijstje waar ik aan werk is de optie code lijst (die van mij was S86) daar zie ik ook een boel voorbij komen maar het ontcijferen ervan is nog een lastige klus.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu »

Die Galant "2L YETI FULL OPTIONS editie" is bovendien 'n uniek collectors item, want er is maar één exemplaar van gebouwd.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant 1997 PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 11 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Terug bij af!

Bericht door Yeti »

:x

Ik dacht dat ik deze, van werk vrije, week weer een redelijke slag te kunnen slaan door de uitlaat te monteren en de dashboard bekabeling af te kunnen maken. Helaas gooit de toenmalige (omstreeks 1993 denk ik) Mitsubishi ontwerp studio mijn plannen in duigen.

Als je een geel kastje ziet waar een extra connector op zit t.o.v andere ETACS ECU's dan betekent dit dus niet automatisch dat die connector ook aangesloten zit. De Connector die op mijn Theft alarm ETACS ECU (diegene die helemaal vanuit Nieuw Zeeland een reis naar Ierland heeft afgelegd, ja die ja) zit wel goed vast gesoldeerd op de print maar de componenten in het verlengde van die aansluitingen zijn dus niet aanwezig op de print. Twaalf van de 13 ontbrekende componentjes kan ik wel reverse engineeren maar ééntje (IC3) is voor mij onmogelijk. Daar gaat mijn plannetje. Ongetwijfeld is er ergens op deze wereld een ETACS ECU met Theft Alarm die compleet is maar het partnummer is onbekend voor mij. Al had ik maar een foto van de printplaat dan zou ik ook verder kunnen maar helaas dit is schijnbaar toch te bijzonder. Of is er misschien een reden waarom het Theft Alarm systeem nooit echt op de 8g Galant is uitgebracht.

Afbeelding

De fabrikant van de 12 polige stekker en bijbehorende partnummer is door puur toeval achterhaald. Nu hopen dat ze reageren op mijn verzoek voor het opsturen van een fabrieks sample. Een leverancier vinden van deze connector zou ook geweldig zijn zodat we ook de 16 polige stekker en de bijbehorende terminals in voorraad kunnen nemen. Deze stekkers zijn redelijk veel gebruikt in Mitsubishi's van de jaren 90 en begin 2000 maar nergens te vinden om in kleine getallen te kopen. Inmiddels staat de teller van de lijst van stekkers + bijbehorend terminals en retainers etc. op 70 en weet ik van 75% waar ik ze los kan kopen.

De uitlaat laat zich ook nog niet monteren. De achterste ophangbeugel is bij een Exhaust muffler control uitlaat net iets anders doordat de achterste ophang beugel van deze uitlaat een 10 tal centimeters verder naar achteren is geplaats dan die van een standaard (BY1998 EA2A) uitlaat. Dus misschien heeft iemand nog een beugel liggen liefst met partnummer MR323191 maar MR323192 zou ook misschien een passende beugel zijn, dat laatste nummer kan ook op latere versies van de standaard Galant zitten. Als iemand een foto heeft dan kunnen we bepalen welke we nodig hebben. bvd.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Terug naar Groep 2

Bericht door Yeti »

Eindelijk kwamen de temperaturen in Ierland weer eens boven de 16 graden C. Dat betekende dat ik het werk kon doen waar ik in de kleuterklas (Groep 2 voor de jongeren onder ons) zo in uit blonk. Tijd om de Auto gereed te maken voor het betere knip en plak werk. Nagenoeg het hele interieur uit de auto halen en documenteren waar alle gaten en bevestigingen in de carrosorie zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Na een grondige schoonmaak beurt en het behandelen van kleine roest plekjes kan het feest beginnen en gaan we de binnenkant beplakken met 2 millimeter Sound Deadening matten. Ik had nog de keuze om voor de 3mm of 4 mm matten te gaan maar dan komt er wel heel veel extra gewicht in de auto (tot 7kg/m²). Met de 2mm matten beperken we ons to 3,5kg/m². Deze 2mm matten zijn ook makkelijker de knippen met een gewone huishoudschaar en beter in vorm te drukken.

We gaan de hele binnenkant beplakken tot in de kleinste hoekjes. Daarna komt er nog een 10mm vilt laag overheen geplakt. Die 16⁰C is de minimale temperatuur voor de verwerking van de matten. Bij een lagere temperatuur worden de matten minder flexibel en plakt het minder goed. Het zware werk gaat zitten in het goed aandrukken van de matten met een roller en voor de kleinere hoeken gebruik ik een plastic trim clip removal tool. Zo wordt voorkomen dat er luchtbellen onder de matten komen. Het voorkomen van luchtbellen is belangrijk want dat zijn de plaatsen waar zich later condens gaat vormen.

Afbeelding

Afbeelding

Tussen neus en lippen door nog even het vacuum systeem van de Exhaust Muffler Control geplaats. Het zit met 2 moertjes bevestig op het plaatwerkdeel die er voor de electrische antenne al zit ingebouwd. Inmiddels, voor dit systeem, ook een gedeelte van de Japanse VR-4 Manual vertaald (in het engels) en in een PDF gegoten. Bij intresse is er dan iemand die het even kan uploaden naar de werkplaatshandboekensectie?

Afbeelding

Tot de volgende Update.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Terug naar Groep 2

Bericht door Qualconu »

Yeti schreef: 27 jun 2021, 11:29 Inmiddels, voor dit systeem, ook een gedeelte van de Japanse VR-4 Manual vertaald (in het engels) en in een PDF gegoten. Bij intresse is er dan iemand die het even kan uploaden naar de werkplaatshandboekensectie?
Ik wil het graag voor je doen Yeti.
Ik vraag me overigens nog steeds af waarom je wel gewoon .JPG en .PNG bestanden kunt uploaden maar geen PDF's.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant 1997 PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 11 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Inmiddels de link gevonden en bij de 8G VR-4 handboeken geplaatst.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Nieuwe goodies

Bericht door Yeti »

Van de week zijn de extra onderdelen voor het Exhaust muffler control systeem binnen gekomen.

Respectievelijk de schakelaar, het filter en de gespiegelde beugel.

Nadat de uitlaat gemonteerd is blijkt deze toch net een slagje korter te zijn en eigenlijk de lengte heeft voor de PFL bumper.

Als alles na behoren werkt ga ik kijken of ik niet een einddemper kan bemachtigen voor en FL achterbumper of misschien dat ik het sierstuk van een facelift demper kan modificeren. Eerst maar even de nummers vergelijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Waarom zijn alle HC Dashes bijna niet standaard?

Bericht door Yeti »

De meeste van ons weten inmiddels wel hoe verschillend de verschillende instrument clusters zijn. Wel HC / Geen HC, V6, Automaat, GDI , de 2 liter of toch de fancy VR4.
Met de verschillende uitvoeringen zijn er even zo veel wijzigingen in de zogenaamde Tell Tales of waarschuwingslampjes. Zo kan je wel of geen;

• Cruise main lampje.
• Security lampje
• Automaat lampjes
• GDI eco lampje
• Verlichting aan lampje
• TCL lampjes
• AYC lampjes

Te veel variaties om ze allemaal op te noemen. Daarnaast wil ik ook nog een indicatie toevoegen voor wanneer de uitlaat in de stand bypass staat of te wel een SPORT indicatie. Ik had gehoopt om het volgende te realiseren.
HC Dash Yeti Custom 2.0L Manual Version3.jpg
Maar helaas kwam ik er vandaag achter dat ik de witte kast van de Miles cluster niet uitwisselbaar is met de Km/h cluster. De lampjes voor de Automaat zitten gespiegeld. Daardoor is het niet mogelijk om de SPORT indicatie op de locatie te hebben zoals op de foto. Nu zijn we op onderzoek uit of we misschien de locatie van het GDI Eco lampje kunnen gebruiken. Daarvoor hebben we wel het inwendige van de GDI teller / GDI Eco lampje nodig en de bijbehorende schroeven. dus als iemand een foto heeft graag een posting.

Inmiddels hebben we de laatste paar weken, autodidactisch, een cursus EEPROM programmeren doorlopen. Middels YouTube en het internet meer te weten gekomen hoe de EEPROM van de Galant in elkaar steekt en hoe het wijzigen van de km stand toch redelijk makkelijk kan, als je maar weet wat je doet. Nu is solderen van het één en ander een koud kunstje voor mij en dat heeft mij dan ook niet weerhouden om het gewoon te gaan doen. Een tiental nieuwe EEPROMS op de kop getikt, een USB programmer gekocht en na wat Soldeer en uitzoek werk het volgende in elkaar kunnen fröbelen.
DSC_4338.JPG
De 10 extra EEPROMS waren achter af niet nodig aangezien alles in één keer goed in elkaar stak. Wel even de schrik dat het allemaal niet juist werkte maar na herinstallatie van de juiste drivers kwam de Programmer tot leven.
Het programmeren van de chip is echt maar 1 minuut werk, de rest van het uur heb je nodig om de HC dash te demonteren en de EEPROM te desolderen. Om het in de toekomst makkelijker te maken heb ik een IC voetje geplaatst zodat de EEPROM nu makkelijk te verwijderen is.
En zo heb je dan 2 HC dash omgeprogrammeerd.

Eentje in Miles en eentje in Kilometers.
DSC_4027.JPG
Van 143305 naar 76720 miles
DSC_4341.JPG
DSC_4333.JPG
en van 84699km naar 122749km
DSC_4344.JPG
Zo geven beide standen de huidige km stand van de auto weer. (Voor het oplettende oog en kenner, er is een klein verschil door de omrekening in HEX/DEC)

Wat me ook opviel is dat wanneer je de Orginele Kabelboom gebruikt, met de rheostat met 2 stekkers, dat de helderheid( bij dimlicht uit) veel beter is dan wanneer je de modificatie toe past met de rheostat met een enkele stekker.

Verder onderzoek is nodig om te kijken of ik in de toekomst EEPROMS kan leveren met de gewenste km stand of dat ik de oude eerst moet uitlezen. Als je het soldeer werk zelf aan durft dan kan ik de EEPROM en een IC voetje leveren en dan kan je zelf de nieuwe EEPROM met gewenste km stand in de HC dash prikken. Hoe we het e.e.a dan legaal kunnen doen is ook nog een uitzoek klus aangezien ik niet van plan ben om een illegale tellerterugdraaier te worden.

op naar de volgende uitdaging.
Laatst gewijzigd door Yeti op 21 aug 2021, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Uray25
Berichten: 926
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Uray25 »

:agree:
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Look what the cat draged in.

Bericht door Yeti »

Nee letterlijk de kat kwam met de envelope aanlopen welke hij van de deurmat had opgepikt.

Iemand bij Yazaki Europa was zo vriendelijk een volledige connector op te sturen als sample. Super aardig van ze en nu kunnen we weer verder met het modificeren van de "C" kabelboom zodat we in de toekomst misschien als nog het anti theft systeem kunnen inbouwen (mits de andere onderdelen ook gevonden kunnen worden)

Deze connectoren zijn moeilijk te vinden laat staan dat je ze ergens, in kleine aantallen, nieuw kunt kopen. Mocht iemand een (internet)zaak weten waar je ze kan kopen dan houd ik mij aanbevolen.
Yazaki_7123-8828.JPG
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Lekkere Luchten

Bericht door Yeti »

ook in de winter wordt er hard door gewerkt.

Gisteren belde de bekleder dat de achterbank klaar was. Nu heb ik even getwijfeld of ik de bank wel zou gaan ophalen. Met code rood ivm storm Barra dacht ik, dat risico ga ik niet lopen, maar ik kon het niet laten. Dus de stoute schoenen aangetrokken en in de auto gestapt. De mannen stonden al verkleumd op me te wachten. Nagenoeg het halve land zit zonder stroom en er was weinig verwarming in de werkplaats. De boel gecontroleerd en een volgende opdracht mee gegeven voor het bekleden ( in dezelfde kleur leer) van de armsteun en de hoes van de versnellingspook. Tijdens de thuisrit kwamen de lekkere luchten al naar boven. Thuis gekomen de boel weer in elkaar gezet om er zeker van te zijn dat het geheel past. Er moet later nog een kleine aanpassing gedaan worden aan de OEM geluids dempings mat aangezien het nu net te dik is om de zitting met dempings mat te plaatsen. Zonder past het nu prima.

Ik weet dat jullie liever plaatjes dan tesks hebben dus een kleine foto impressie.

Charcoal leather met Ivory Alcantara stiksels in Ivory/gray
Design is gespiegeld aan de Recaro voorstoelen.
DSC_4480.JPG
DSC_4481.JPG
De Deurbekleding is ook al aangepast maar ik heb nog geen tijd gehad om die te installeren. Daar zit nog een beetje meer werk aan.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu »

Van de oorspronkelijke GLX is intussen weinig meer over.
Het wordt met elke restauratiestap steeds meer 'n eenmalige unieke Galant in een uitmuntende staat.
Eigenaar van de enige in NL geregistreerde 8G Galant 1997 PFL die nog in bezit is van de eerste eigenaar.
Eigenaar van 1 van de 11 in NL geregistreerde 8G Galants die nog in bezit zijn van de eerste eigenaar.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”