Yeti's Overhauling

Weer een aanpassing gedaan als deel van de totale make-over? Hier posten!
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
Berichten: 3449
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne »

Interessant! Ik heb nooit verder gekeken naar die systemen omdat ze eigenlijk altijd goed lijken te werken. Op 1 auto na. De Legnum (1999). Die had een tikkende klep als ik de ventilatiestand op voeten zette als ik me goed herinner en ik zag op youtube dat dit vaker voorkomt. Maar steeds en alleen bij RHD galants! Blijkbaar een verschil (per definitie natuurlijk qua bouw) maar toch interessant dat zoiets nooit bij EU modellen gebeurt (zover ik weet). Je verwacht een eenvoudigweg gespiegeld systeem, maar dit (vermeende) feitje dat die RHD units vaker stukgaan geeft te denken dat er meer verschillen zijn. En dan inderdaad: wat en waarom?
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 475
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

LHD en RHD zijn totaal verschillend.
Stel motoren zijn bijna identiek (draaien andere kant op) maar de heating assy en warmtewisselaar zijn compleet anders. Die radiator zit bij de LHD er van boven af in en de pijpjes zitten op de heater assy nog eens extra vast gezet. Door die andere constructie gaan ook vaker de Pijpjes van de RHD Heater lekken.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 475
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Afgelopen weekend een kleine modificatie uitgevoerd.

De Dual Led verlichtingsmodificatie vindt je door op de link te klikken
https://www.galant-fans.nl/forum/viewto ... 160#p42160


Afbeelding


De Deur bekabeling was al gemodificeerd om de nieuwe raambediening te kunnen monteren zodat er nu ook een vergrendel / ontgrendel knop op een LHD mogelijk is. MR252813 (RHD bedieningspaneel) is door de modificatie van de deurgreep (ruimte gemaakt voor de deur vergrendel / ontgrendel knop) makkelijk te plaatsen. Als je deze knop in een RHD wilt hebben (als deze er al niet zit) dan is het nog makkelijker omdat de juist locatie voor het gat al voorbedrukt is in de deurgreep.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
Berichten: 3449
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne »

Wat een chique LHD bediendingspaneel! Ik heb deze alleen zo in RHD met die deurvergrendelingsknop.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 475
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

De verlengde winter heeft er toe geleid dat er eigenlijk alleen maar kleine updates en projectjes liepen.

Inmiddels is er een ETACS ECU besteld, in Nieuw Zeeland, en onderweg. Hopelijk is dit de ETACS met het Theft Alarm systeem. Ook wacht ik nog op een definitief antwoord over hoe het Center display te schakelen. Alle aansluitingen zijn gereed maar wil nog een definitief antwoord op de vraag over de data bus voordat ik in het dashboard ga snijden. Als alles beantwoord en binnen is kan de electrische bekabeling voor het dashboard worden aangepast en klaar gemaakt worden voor installatie.

Ook wacht ik nog op een uitlaat van een EA1A met een Exhaust Muffler Control Valve vanuit oost Rusland. De vacuüm leiding heb ik al aangebracht. Eindelijk weet ik waarom de klemmen onder de auto nog een vrije plaats hadden.

Afbeelding

Afbeelding

Zodra de leiding volledig klaar is kan er een beschermende coating gespoten worden en kan de refurbished Benzine tank er weer onder.

Afbeelding

Het uitlaat spruittuk is ook weer gemonteerd. Deze is voorzien van een high heat coating.

Afbeelding

Ik heb geprobeerd de stuurbekrachtiging weer te vullen met vloeistof en te ontluchten. Heel even leek het er op dat het goed ging maar er lijkt nu geen vloeistof meer bij te kunnen. Handboek zegt 0,95l inhoud maar bij mij zit er pas 0,7l in en staat al boven de Full rand.
Iemand enig idee? procedure van het werkplaatshandboek gevolgd maar ipv de starter motor handmatig de pomp gedraaid.

De buitenkant is nu zoveel als mogelijk klaar gemaakt voor de spuiter. Alleen wil het vinden van een betrouwbare spuiter hier in Ierland nog niet zo lukken. 3 Spuiters gebeld en afspraken mee gemaakt om een offerte te laten maken maar niemand laat ook maar iets van zich horen.

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu »

Doet wel pijn aan de ogen daar onder de motorkap ;-)
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 475
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Daar heb je zonnebrillen voor 😎
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
Berichten: 3449
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne »

Het wordt met de update mooier, completer en nog meer uniek! Wauw...
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1464
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door foks »

Zow, kijk eens even!
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu »

Yeti schreef: 29 mei 2021, 12:13 Ik heb geprobeerd de stuurbekrachtiging weer te vullen met vloeistof en te ontluchten. Heel even leek het er op dat het goed ging maar er lijkt nu geen vloeistof meer bij te kunnen. Handboek zegt 0,95l inhoud maar bij mij zit er pas 0,7l in en staat al boven de Full rand.
Iemand enig idee? procedure van het werkplaatshandboek gevolgd maar ipv de starter motor handmatig de pomp gedraaid.
Ik kan me voorstellen dat je door handmatig de pomp rond te draaien, onvoldoende volume/doorstroming genereerd om het hele circuit door te pompen, waardoor er lucht achterblijft op plaatsen in het circuit/stuurhuis.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 475
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Qualconu schreef: 02 jun 2021, 11:21
Yeti schreef: 29 mei 2021, 12:13 Ik heb geprobeerd de stuurbekrachtiging weer te vullen met vloeistof en te ontluchten. Heel even leek het er op dat het goed ging maar er lijkt nu geen vloeistof meer bij te kunnen. Handboek zegt 0,95l inhoud maar bij mij zit er pas 0,7l in en staat al boven de Full rand.
Iemand enig idee? procedure van het werkplaatshandboek gevolgd maar ipv de starter motor handmatig de pomp gedraaid.
Ik kan me voorstellen dat je door handmatig de pomp rond te draaien, onvoldoende volume/doorstroming genereerd om het hele circuit door te pompen, waardoor er lucht achterblijft op plaatsen in het circuit/stuurhuis.
In plaats van de startmotor te gebruiken heb ik een oude V riem gebruikt en de Stuurbekrachtigingspomp en een Electrische schroevedraaier met elkaar verbonden. Middels de electrische schroeven draaier de snelheid kunnen regelen waarmee de pomp draait. Niet te snel anders krijg je dat er luchtbellen in de vloeistof worden opgenomen. Tijdens het draaien van de pomp het stuur van links naar rechts en weer naar links etc. bewogen. Nu zijn de wielen van de grond. Ik weet niet of de procedure vraagt dat de wielen op de grond moeten staan om meer weeerstand te bieden voor de bekrachtiging.

Misschien dat de schoepen van de pomp inwendig vast zitten door het lange stilstaan en dat ze veel meer toeren nodig hebben om weer los te komen.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 475
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Zwarte kolen opslag

Bericht door Yeti »

Via Track and Trace kon ik zien dat de uitlaat in het land is en dat deze waarschijnlijk na het lange weekend bezorgd gaat worden. Dat betekende voor mij om de leiding tot voorbij het het linker achterscherm door te trekken zodat deze straks aansluit op de vacuümslang van het Exhaust Muffler Control systeem. Ik had het graag volgens fabrieksspecificatie gedaan maar helaas is de achterste leiding niet meer te verkrijgen op deze wereld dus zelf de leiding maar weer gemaakt.

Nu de leiding volledig gelegd is heb ik resterende gedeelte van de onderkant in de anti steenslag kunnen spuiten zodat ook die delen weer beschermt zijn tegen invloeden van buiten af. Ik had het liefst alle nieuwe bouten, moeren en klemmetjes netjes schoon en nieuw gelaten maar op deze manier is het gewoon beter beschermt. Het is nu wel alsof je in een kolen opslag zit te kijken zo saai zwart is alles.

Benzine tank is geplaatst en alles aangesloten, handremkabels gemonteerd en ook de oude uitlaat zit er weer onder tot aan de achteras. De achteras en de wielophanging er ook weer onder gezet want die lagen inmiddels hevig in de weg op de hobbiekamer. De camber correctie kit is in een neutrale afstelling geplaatst en als de auto weer de weg op moet zal er eerst een vierwiel uitlijning moeten plaats vinden. Alle onderdelen met nieuwe bouten en moeren, met de voorgeschreven aanhaalmomenten, vast gezet.

Uiteraard wederom een foto impressie van de voortgang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
Berichten: 3449
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne »

Ach... Mooi zwart is niet lelijk wat mij betreft. En vooral goed beschermd!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 475
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Geel kastje en een donderbus

Bericht door Yeti »

We zijn weer een stukje verder met de achterweelophanging.

Alle bouten en moeren zijn onder neutrale nullast getorqued en de achterremmerij geplaats. De Remblokken gaan pas op het allerlaast geplaats worden want ik laat de schijven in het laagje vet staan ter voorkoming van roest vorming op de schijven. Het lager heb ik wel weer moeten verwijderen om de handremkabel aan te kunnen sluiten, je kan er ook net niet bij als het lager (Hub) geinstalleerd is.

Zo fijn dat Mitsubishi rekening gehouden heeft met de upgrade mogelijkheden. De standaard beschermplaat biedt net genoeg ruimte om de 15 inch geventileerde schijven te huisvesten. Upgraded remmerij kan uiteraard niet zonder stalen flex slangen. Benieuwd hoe straks deze "licht gewicht" 2.0L gaat stoppen en hopelijk is hiermee het kromme schijven verhaal ook verleden tijd.

Afbeelding

Eindelijk na veel onderhandelen, zeuren en internationaal emailen is dan eindelijk mijn quest beloond. Vandaag kwam de lang verwachte ETACS ECU vanuit Nieuw Zeeland binnen. Nu onderzoeken welke functies dit kasje biedt en ik hoop alles + Theft Alarm. Alleen nog een 12 polige passende stekker zien te vinden. Dit is één van de stekkers waarvan ik de fabrikant niet van kan achterhalen. Inmiddels heb ik en lijst gemaakt van de diverse fabrikanten van de Galant stekkers zodat een stekker straks makkelijker te googlen en te bestellen is.

Afbeelding

Vanuit het verre oosten van Rusland kwam eergisteren ook nog een hoop metaal binnen in de vorm van een uitlaat. Ik heb vaker met deze verkoper zaken gedaan en ondanks dat het een maand of 2 duurt voordat de onderdelen binnen komen is alles goed verpakt en is alles keurig op orde. Ik had alleen even de angst dat deze uitlaat nooit meer aan zou komen toen ik middels de track and trace zag dat hij in wit Rusland was. Ik was zeer verrast met de goede staat van deze uitlaat. Een heel klein beetje oppervlakte roest bij de lasnaden en een paar kleine deukjes, niet slecht als je bedenkt welke afstand deze heeft afgelegd en de prijs van €80,- inclusief verzending. Het enige wat moest gebeuren was de bypass klep weer gangbaar maken want die zat muur vast. Met heel veel WD40 kwam de klep beetje bij beetje weer los en is nu weer volledig gangbaar. Deze klep is in geen mogelijkheid te verwijderen. Ik heb het natuurlijk wel geprobeerd maar het is een hels karwei om de veer weer met de goede voorspanning op zijn plaats te krijgen. Een nieuw beschermplaatje en een likje VHT (very High Temperture) paint en het ziet er weer keurig uit. Nu nog even het sier uitlaat stukje opzoeken in de stapel dozen en ook deze kan weer onder de auto. Ook nog even goed om te vermelden dat de voorste ophangbeugel van de uitlaat (diegene die op de carrosorie wordt bevestigd) een bevestigingspunt voor de vacuum leiding heeft. Deze beugel is dus anders dan die standaard onder de Galant zit. Ik doe geen beloftes maar zou eventueel in de nabije toekomst, als ik tijd heb, en als het allemaal werkt wel een how to kunnen schijven voor de Exhaust Muffler Control systeem.

Afbeelding

Afbeelding
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
marksanne
GF Team Member
Berichten: 3449
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door marksanne »

Je hebt Galants als luxe V6 met flink wat opties, VR4's, VR4 met opties en tenslotte is er de 2L YETI FULL OPTIONS editie :)
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Yeti
Berichten: 475
Lid geworden op: 24 nov 2012, 11:48
Provincie: Connacht (IRL)
Contacteer:

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Yeti »

Ik heb nog genoeg opties te wensen.

Heated en ventilated seats. (mijn Recaro's hebben onderin een rooster waar het lijkt alsof er een ventilator geplaatst kan worden)
4 wiel aandrijving met AYC (project voor over 20 jaar)
Sunroof (gaat er nooit komen want ik ga niet in mijn dak snijden)
4g63t motor (niet in dit land want dan is de auto niet te verzekeren)
Carbon interieur (niet te vinden)
Tja welke opties hou je dan nog over?

Een ander lijstje waar ik aan werk is de optie code lijst (die van mij was S86) daar zie ik ook een boel voorbij komen maar het ontcijferen ervan is nog een lastige klus.
1999 2.0L GLX Limited edition Adding,
VR-4 OEM strut Brace, VR-4 OEM Brakes, EVO 6 OEM OZ racing Rims, Recaro Sport Trendline seats, OEM CC, OEM AUTO A/C, OEM HL Washers, OEM Folding Mirrors, OEM Muffler Control.
Rest complete new bolt over and Paint.
Gebruikersavatar
Qualconu
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 mar 2020, 17:33
Provincie: Noord-Brabant

Re: Yeti's Overhauling

Bericht door Qualconu »

Die Galant "2L YETI FULL OPTIONS editie" is bovendien 'n uniek collectors item, want er is maar één exemplaar van gebouwd.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Projecten”