HOW TO: PFL Legnum spoiler plaatsen

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

HOW TO: PFL Legnum spoiler plaatsen

Bericht door menno3x8g »

Een 8G station zonder achterspoiler vind ik een kaal gezicht. Ik kon aan eentje komen, indirect via MD performance, zo uit Japan. Het monteren is nou niet een klusje dat ik elke dag doe. Het leek me wel handig om de montage procedure vast te leggen, want van de workshop manual werd ik niet veel wijzer (Workshop Manual Supplements 2001 – Exterior (51) pagina 5).

Zo, daar zitten we dan met een hoop vers gespoten onderdelen. Dacht ik in een uurtje klaar te zijn, uiteindelijk werd het een hete middag om het goed voor elkaar te krijgen. Van de vele schroefjes en boutjes die meegeleverd werden bleken uiteindelijk maar een beperkt aantal nodig, aangevuld met ontbrekende 2 M8 moertjes met nylon borging en passende ringen uit de bouwmarkt. Gebruikt gereedschap: mes, passende kruiskopschroevendraaier 2x, pijpsleutel of dop 8mm, metaalboortjes 4 en 6.5mm, dubbelzijdig klevend plakband of ramenkit.

Verwijder de oude kit van de vorige eigenaar van de zijpanelen, zodat het nieuwe plakband/kit goed kan hechten straks. Schroef de beugels op de spoiler (was hier al gedaan). Leg de spoiler op zijn kop. Plaats aan één kant het hoekstuk. Pas vervolgens het bijbehorende zijpaneel. Soms moet de metalen beugel iets gedraaid worden om het geheel beter passend te maken. Er moet bijvoorbeeld een plastic nokje van een zijpaneel in het beugeltje passen. Schroef vervolgens de hele hoek aan elkaar (grote schroef en klein schroefje). Doe hetzelfde aan de andere kant. Open nu de (schone)achterklep van je 8G station halverwege zodat ie niet wipt of daalt. Leg vervolgens de spoiler voorzichtig op zijn plek op de achterklep. Helaas zitten nu 2 schroefjes van de beugels in de weg, waardoor je niet precies weet waar de gaten moeten komen. Truc: met een spiegeltje is te zien hoever naar buiten/binnen de gaten moet komen (we gaan van binnenuit boren straks). Om vast te stellen hoever naar voren/achteren de gaten moeten komen, open je de achterklep helemaal. En dan zie je dat aan de binnenzijde van de achterklep al een soort pons in het metaal gemaakt is waar de schroeven ongeveer moeten komen, iig hoever de gaten naar voren/achteren gemaakt moeten worden. Nu ligt de plek van de gaten definitief vast. Verwijder nu weer de spoiler.

Nu komt het pijnlijkste deel van de operatie: jawel, gaten in je eigen mooie 8G maken! Ik boorde van binnenuit eerst met een 4mm boortje voor, waarna ik met een 6.5mm boortje de gaten vergrootte. Vijl de scherpe randjes bij. Primer het blanke metaal desnoods een paar keer.

De dubbelzijdige tape of kit wordt aangebracht op de zijpanelen, net binnen de buitenste rand. Er is daar een soort van goot. De spoiler wordt nu geplaatst op de achterklep, met de schroeven als eerste in de gaten bovenop. Deze schroeven worden nu aan de binnenzijde van de achterklep met de ringetjes en M8 moertjes vastgezet. De zijpanelen worden nu aangedrukt. Nu is het tijd om de zijpanelen vast te zetten met schroeven, en mocht je die niet hebben dan koop je dikke RVS plaatschroeven in de bouwmarkt (origineel zouden er plastic clips in de achterklep gemonteerd moeten worden, waarin schroeven passen, maar waarschijnlijk zijn die in de donorklep blijven zitten). Per zijpaneel is 1 schroef voldoende, en waar je moet boren kan nu niet meer missen. Tenslotte plaats je de afdekplaatjes (punt tegenover punt). En vervolgens merk je dat het je veel meer moeite kost om de achterklep te openen, dat het sluiten bijzonder gemakkelijk gaat, en dat het geheel er fantastisch uitziet!
01 onderdelen
01 onderdelen
02 gebruikte schroefjes, kapjes
02 gebruikte schroefjes, kapjes
03 hoekstuk plaatsen
03 hoekstuk plaatsen
04 hoekstuk plaatsen
04 hoekstuk plaatsen
05 zijstuk op hoekstuk plaatsen
05 zijstuk op hoekstuk plaatsen
06 spoiler in elkaar gezet
06 spoiler in elkaar gezet
07 plaats van gat bepalen
07 plaats van gat bepalen
08 plaats van gat bepalen met spiegel
08 plaats van gat bepalen met spiegel
09 markering voor gat is al aanwezig aan binnenzijde
09 markering voor gat is al aanwezig aan binnenzijde
10 gat geboord
10 gat geboord
11 eindresultaat
11 eindresultaat
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: PFL Legnum spoiler plaatsen

Bericht door marksanne »

Super HOW-TO Menno! En inderdaad, zonder zo'n spoiler is het een kaal, on-af ding, zo'n station. Mijn mening is dat met een scherpere pricing EN die spoilertje als standaardoptie er een hoop meer Galant Wagons hadden rondgereden!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 440
Lid geworden op: 03 jan 2013, 21:54
Provincie: Overijssel

Re: HOW TO: PFL Legnum spoiler plaatsen

Bericht door richard »

Mooi duidelijk verhaal.
Wat wordt ie er mooi van!
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW TO: PFL Legnum spoiler plaatsen

Bericht door menno3x8g »

Aanvulling: in plaats van werken met dubbelzijdig tape of kit om de zijvleugels van de spoiler op de achterklep te bevestigen is het ook goed mogelijk (en bij TMNB toegepast) om met clips de zijvleugels vast te zetten. Op foto 1 zijn de punten omcirkeld die ik heb gebruikt. Op foto 2 zie je het type standaardclip dat op de betreffende plek in de zijvleugel is te schuiven. Als je nu eerst de hoekstukken van de (in elkaar gezette) spoiler op de klep hebt geschroefd, dan is eenvoudig te zien waar je voor de clips de gaten in de klep moet boren. Weet ff niet meer de maat van de gebruikte boor, maar kan je zelf wel inschatten. Desnoods begin je klein, en al vergrotend merk je wat het beste past. Bij werken zonder tape of kit zal de spoiler een beetje gaan rammelen bij het sluiten van de klep. Ik heb daar, nu een jaar na montage, geen problemen mee. Voordeel is dat je de spoiler weer eenvoudig kunt verwijderen mocht dat nodig zijn.
1 bevestigingspunten voor clips
1 bevestigingspunten voor clips
2 gebruikte standaardclip
2 gebruikte standaardclip
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”