HOW TO: Rem revisie

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

HOW TO: Rem revisie

Bericht door KNOEI 8G »

Originele topic Door Kenny op: Geplaatst: Za dec 29, 2007 19:01

Sinds ik besloten heb om de Galant toch maar te houden, heb ik eerst maar eens de remmen aangepakt. De remmen zijn een steeds terugkerend probleem bij de 2 liter modellen van 1997 t/m 2000.
Ik heb gekozen voor een algehele revisie van de remmen,dus: Nieuwe schijven + blokken (voor en achter), nieuwe remslangen (Gevlochten RVS leidingen van Goodrigde) voor en achter, 4 revisie setjes voor de klauwen en ankers, nieuwe remvloeistof en nieuwe ankerplaten aan de voorzijde.

De revisiesetjes en ankerplaten zijn bij de dealer besteld.

Onderdeelnummers:

2x revisieset voorzijde : MB699707 € 37,72 ex. BTW p/st.
2x revisieset achterzijde: MB857337 € 21,18 ex. BTW p/st.
1x ankerplaat voorzijde r: MR249257 € 19,04 ex. BTW p/st.
1x ankerplaat voorzijde l: MR249258 € 19,04 ex. BTW p/st.

de revisie setjes.

Afbeelding
Afbeelding

De nieuwe remslangen van Goodridge.

Afbeelding
Afbeelding

De ankerplaten.

Afbeelding

DEMONTAGE
Ik heb eerst de auto op bokjes gezet en vervolgens heb ik de remmen gedemonteerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens moesten de zuigers worden gedemonteerd. Dit kan een lastig karweitje zijn wanneer de zuigers vast zitten door vuil of roest. Bij mij zaten ze gelukkig niet al te vast.
De zuigers zijn er het makkelijks uit te halen met perslucht. De klauwen dienen hiervoor wel volledig los te zijn van de auto,dus even de remslang los draaien(en de olie even opvangen)
Door het blaaspistool op de opening van de remslang te zetten kun je de zuiger er voorzichtig uit persen.

Afbeelding

Om te voorkomen dat de zuiger door de luchtdruk weg schiet, heb ik een stalen plaatje gebruikt om de zuiger tegen te houden (rechtsonder op het plaatje).

Afbeelding

Nu de zuiger eruit is, kun je relatief eenvoudig de stalen ring die de stofhoes op zijn plaats houdt verwijderen. Een kleine platte schroevendraaier is erg handig. Ook de rubberring in de zuiger kun je met behulp van een klein schroevendraaiertje verwijderen. Je hoeft de ring alleen maar even op te lichten zodat je hem met de vingers eruit kunt pulken. (wees wel voorzichtig met de schroevendraaier want een kras in de klauw is zo gemaakt)
Vervolgens blijf je zitten met een hoop vuile en verroeste onderdelen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bedoeling was om de klauwen,ankers en ankerplaten te gritstralen en opnieuw te spuiten. Maar tijdens het stralen van de ankerplaten vielen de gaten erin,de tectyl was het enigste wat ze nog bij elkaar hielden. Dus heb ik daar nieuwe voor moeten bestellen.

Afbeelding
Afbeelding

STRALEN EN SPUITEN
De klauwen en ankers waren uiteraard geen probleem. Maar wat zat er een roest op, en aangezien het gietijzer/staal is zit het vol luchtbelletjes, nog geen uur na het stralen waren de klauwen al weer bruin van de roest.Dus toen heb ik ze nog maar een keer gedaan en meteen ontvet en gespoten.
De klauwen worden eerst behandeld met een 2K epoxy zinkfosfaat primer om het geheel goed af te sluiten waarna het geheel word afgewerkt met een 1K zwarte hoogglans lak (wel bestand tegen thinner).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voordat je gaat spuiten, en ook tijdens het stralen,is het van belang dat je de binnenkant van de klauw(de cilinder) en de bevestigingspunten voor de remslang en nippel,goed afschermd met tape of een doek.
Ik ben, zoals eerder vermeld,begonnen met de epoxy primer. Deze primer is binnen een uur droog (bij kamer temperatuur) zodat je lekker kunt doorwerken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat het gietijzer is wordt het natuurlijk nooit strak, tenzij je alles glad slijpt natuurlijk. Het enige dat voor mij belangrijk is,is dat het functioneel is. En op deze manier is er de eerste paar jaar geen roest meer op mijn remklauwen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MONTAGE
Ik heb de klauwen een 2-tal dagen laten drogen alvorens ik begonnen ben met het monteren van de klauwen. Op de volgende foto is het verschil tussen de voor en achterremmen goed te zien.De zuiger achter is vele malen kleiner dan de zuiger voor. Het is dus ook duidelijk dat een auto voor het grootste gedeelte met de voorremmen wordt afgeremd. Ook zijn de voorste schijven dikker.

Afbeelding

Ik heb de onderdelen even naast elkaar gelegd voordat ik begon met monteren. Zorg ervoor dat de onderdelen goed schoon en controleer de zuiger en cilinderwand op beschadigingen en roest. Ik heb de binnen kant van de zuiger(deze is hol) ook helemaal roestvrij gemaakt en behandeld met epoxy primer. (dus NIET de binnenkant van de cilinder)
Allereerst begin ik met de linker ring, deze zit in een groef in de cilinderwand. Smeer deze goed in met het bijgeleverde vet uit de revisiesetjes. Er is geen gereedschap nodig om deze ring te monteren.

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens heb ik de cilinderwand goed ingesmeerd met het zelfde vet.

Afbeelding

Nu kan alvast de 2e ring van links om de zuiger worden gemonteerd.Let daarbij wel op dat de buitenrand van deze ring omhoog staat. Hier komt straks namelijk de stalen ring in. Ook de zuiger kan worden ingesmeerd met het vet.

Afbeelding

Nu kan de zuiger terug in de cilinder worden geplaatst. Door de zuiger een beetje heen en weer te wiebelen en tegelijkertijd op de kop van de zuiger te drukken, gaat de zuiger langzaam in de cilinder. (het gaat relatief zwaar omdat de rubberring in de cilinderwand het geheel nu afklemt)

Afbeelding

Hierna kan de buitenkant van de rubberring in de uitsparing van de cilinder gedrukt worden (dit hoort redelijk soepel te gaan). Nu is het tijd voor de stalen ring.Het beste begin je door 1 uiteinde alvast in de uitsparing van de cilinderwand te leggen (de ring valt nu in het rubber en drukt de rand van de rubberring strak in de uitsparing van de cilinderwand) Vervolgens kan de stalen ring eenvoudig met de hand volledig in de uitsparing geschoven worden.

Afbeelding

Let er bij het monteren van de nieuwe schijven op dat ze goed aanliggen op de naaf. Het viel mij namelijk op dat er een vreemde slinger in de nieuwe schijf zat. Ik had de schijf gemonteerd en even vast gedraaid met de wielmoeren om zo de klauw goed te kunnen monteren.Ik kon eerst niet vinden waar het nou aan lag, totdat ik zag dat de spiebanen van 1 van de tap/draad einden iets te ver naar buiten stak. Hierdoor kon de schijf niet volledig tegen de naaf gedraaid worden.
Ik heb toen het betreffende gat in de nieuwe schijf, verzonken met een iets grote boor. Nu ligt de schijf perfect aan.
2 jaar terug heb ik het zelfde probleem gehad met dezelfde schijven, en heb er toen weinig aandacht aan geschonken en heb dus waarschijnlijk 2 jaar met onbalans in de achterwielen rondgereden. Dit zou ook meteen de vreemde uitlijning en de bandenslijtage kunnen verklaren.

Afbeelding
Afbeelding

Nu eerst maar eens passen of ze goed aan liggen. Ze passen perfect.
De schijf dient met het gatenpatroon op de volgende manier gemonteerd te worden (tenzij anders op de schijf vermeldt).

Afbeelding
Afbeelding

Om de roest wat tegen te gaan, heb ik het hart maar even gespoten. Wel eerst even het remvlak afplakken natuurlijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles past en lijkt weer netjes.Nu is het tijd om het geheel af te monteren. Ik begin met het plaatsen van de nieuwe ankerplaat .Ik maak ook meteen de naaf schoon met een staal/messing borstel en remreiniger. Dit om onbalans door roest/rotzooi te voorkomen.

Afbeelding

De schijf kan er ook meteen op worden gezet. Ik zet ze even vast met 2 wielmoeren. Dit om de schijf mooi gecentreerd te houden.

Afbeelding

Vervolgens kan het anker geplaatst worden. Het beste is om eerst even de nieuwe stofhoesjes voor de geleidepennen te monteren en even goed in te vetten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens vet ik de veerclipjes in en plaats deze in het anker.

Afbeelding

Nu kunnen ook de remblokjes worden geplaatst. De binnenste blokken hebben een slijtageindicator (een metalen beugeltje dat tegen de schijf komt wanneer het blokje versleten is) Op het buitenste blokje wordt een shim gemonteerd(een dun metalen plaatje bekleed met rubber, deze gaat het piepen van de remmen tegen).

Afbeelding

op de onderste 4 foto's is te zien hoe de blokken gemonteerd dienen te worden. De shim aan de buitenkant en het blokje met de indicator aan de binnenkant (met het beugeltje aan de bovenkant naar achteren wijzend.)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu kan, na het invetten van de zuigerkop en de 2 vingers, ook de klauw zelf geplaatst worden.

Afbeelding
Afbeelding

De klauw wordt vast gezet met een zogenaamde Lockpin en een Guidepin. Op de kop,van de bout,wordt dat aangeduid met "L" en een "G". Op het schroefdraad gedeelte van de klauw staan ook deze 2 letters. De pin met de letter "L" komt boven in de klauw en bevat ook het rubberbusje.

Afbeelding
Afbeelding

Als laatste kan de RVS remleiding gemonteerd worden en zijn de remmen klaar om ontlucht te worden.

Afbeelding
Afbeelding

Bij de achterremmen gaat het op de zelfde manier.(handrem is achterwege gelaten omdat de schoentjes nog goed waren)
Via gat 1 is het mogelijk om de remschoenen met behulp van een schroevendraaier op of af te stellen.Mocht de schijf/trommel dus blijven haken tijdens demontage, dan is het via dit gat mogelijk om het tandwieletje van het handremmechanisme los te draaien.
Met de gaten 2 is het mogelijk om de schijf er met behulp van 2 M8 boutjes af te drukken.Het zelfde principe als met een poulie trekker.Gewoon de boutjes er gelijkmatig in draaien en doorgaan totdat de schijf/trommel los komt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatst aangepast door kenny op Zo aug 08, 2010 11:33, in totaal 12 keer bewerkt
Afbeelding
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Rem revisie

Bericht door KNOEI 8G »

Geniale How-To Kenny!!!!!!

Nog 2 alternatieven.
1: Om de zuiger uit de klauw te krijgen kun je natuurlijk ook gebruik maken van de remdruk. Persoon 1 drukt voorzichtig het rempedaal in en persoon 2 kijkt hoever de zuiger eruit komt. LET OP: zorg wel dat je het niveau van het vloeistof in de gaten houd zodat er geen luchtbellen in de remcilinder komen!!

2: IPV stralen en spuiten kun je ook flink borstelen met een staal borstel en daarna direct hieroverheen enkele lagen Hammerite ijzerverf.
Werkt ook zeer goed en is makkelijk verwerkbaar. Kijk wel op de verpakking mbt het aanbrengen van meerdere lagen!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: HOW TO: Rem revisie

Bericht door galantrijder »

Vergeleken bij het originele topic is mijn vraag misschien wel erg simpel, maar goed...

Gaat het vervangen v/d voorste remblokken hetzelfde als in deze video?
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Ziet er nl erg simpel uit.
Heb ik nog speciaal gereedschap nodig om de voorste blokken te vervangen bij mijn G?
Ik heb weinig sleutelervaring... ;-)
En ik las net dat er 3 remtypes zijn bij de Galant enkele zuiger, dubbel, etc.
Ik heb een 8G Elegance V6 uit 2000, handgeschakelt.

Thanks.

P.s. Ik heb hier blokken gevonden voor een goede prijs:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: HOW TO: Rem revisie

Bericht door cvw »

Ja, het vervangen van de blokken gaat net als in het filmpje en is inderdaad simpel. ALS je weet waar je mee bezig bent EN je heel goed let op zaken zoals Kenny die beschreven heeft. Je hebt maar 1 set remmen en als daar iets niet goed mee is.............

Let goed op waar welke bouten moeten zitten en werk heel zorgvuldig. Welke klauwen op jou Galant zitten is niet zomaar op basis van bouwjaar etc. te bepalen. Je zult er naar moeten kijken op de auto. Kenny heeft een enkel-zuiger op de vooras, onderstaand een foto van een dubbel-zuiger klauw. Je ziet dat die klauw groter is en 2 inkepingen heeft (of 3 tanden).

[External Link Removed for Guests]

De winkel die jij noemt kun je de opdracht gunnen. Hou er rekening mee dat ze niet altijd hun genoemde levertijden nakomen, meestal duurt het langer. Daar is de prijs mede op gebaseerd; weinig voorraad. Je kunt ook hier [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false; terecht. Ik heb goede ervaringen met hun. Jouw keus. ;)
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: HOW TO: Rem revisie

Bericht door galantrijder »

Thanks Cees!
Toevallig heb ik onlangs mijn auto verhoogt (ja dat is de nieuwe mode :uhu:) en heb ik toen wat foto's gemaakt met gedemonteerd wiel :yes:
Dus mijn type rem was eenvoudig te achterhalen :D ik heb een remklauw met dubbele zuiger.
Ik zie alleen nergens bij de remblokken staan of het een blok is voor een enkele- of voor een dubbele zuiger...
Of hebben de termen 'sumitomo' en 'akebono' hier iets mee te maken?

Ik heb het er ook nog met een collega over gehad, hij zei dat ik de motorkap open moest zetten en de dop v/d remvloeistof af moest halen zodat het te veel aan remvloeistof naar buiten kan, maar in het filmpje gebeurd dit niet. Aan de ene kant lijkt het mij wel handig om te doen, omdat ik denk dat er anders veel te veel druk op de zuigers staat en daardoor de nieuwe remblokken niet tussen de remklauw gaan passen.
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: HOW TO: Rem revisie

Bericht door cvw »

Weet je zeker dat je deze klus zelf wilt gaan doen? Als je dat advies van je collega namelijk klakkeloos overneemt ben ik er niet van overtuigd dat je (exact) weet waar je aan begint. Onderhoud uitvoeren aan het remsysteem is een zeer serieuze klus. Ga anders eerst eens met andere, minder riskante, sleutelklussen aan de gang en verdiep je daarna eens goed in het remsysteem, de werking en de kenmerken van de materialen waarmee je gaat werken. ;)
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: HOW TO: Rem revisie

Bericht door galantrijder »

haha ja, meestal zeggen ze 'door fouten te maken leer je', maar die remmen moeten wel in 1x goed zijn idd! ;)

Mjah remvloeistof is volgens mij niet zo goed voor je lak enzo dus dat zou je wel enigszins moeten opvangen.
Ik heb er een keer bijgestaan dat de remblokken van mijn 7G werden vervangen door een buurman...
Dat leek makkelijk te gaan, totdat die nieuwe blokken er tussen moesten, wat een hel was dat... vandaar dat het mij wel handig leek om de dop v/d remvloeistof los te draaien.

Ik kan mij namelijk voorstellen dat de remblokken steeds dunner worden en dat de druk v/d vloeistof daardoor minder wordt en elk jaar op een iets lager niveau staat, wat tijdens de beurt wordt ververst en gecompenseerd. Als je dan de remblokken weer voor nieuwe dikke blokken vervangt zit er te veel remvloeistof in het systeem...

Maar dat is slechts een beredenering die ik maak, waarvan ik niet weet of dat ook zo werkt. Op de video zag het er allemaal zo simpel uit dat ik er wel vertrouwen in kreeg om het te gaan doen. Ik heb er niet heel veel tijd voor, want ik heb volgende week apk keuring.
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: HOW TO: Rem revisie

Bericht door menno3x8g »

Welgemeend advies na het lezen van je posts, en niet bedoeld om lullig te zijn: laat het doen door een vakman en ga erbij staan. Dat is voor het remsysteem een goede start om er later zelf in alle rust aan te gaan sleutelen. We willen je absoluut niet kwijt op het forum!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: HOW TO: Rem revisie

Bericht door galantrijder »

Okay duidelijk, thanks mannen!
Ik heb liever een eerlijk en oprecht antwoord dan dat ik het toch ga proberen en in de problemen kom tijdens het rijden.
Volgende week gaat ie naar de dealer voor een hele waslijst... En dit moet er dan ook maar bij, het is niet anders.
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
SIB
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jul 2014, 11:43

Re: HOW TO: Rem revisie

Bericht door SIB »

Bedankt voor deze how to! Heeft mij enorm geholpen! Voor het eerst dat ik het heb gedaan. Moet wel zeggen dat wat veel lui zeggen, dat het zo gepiept is misleidend is. Wil je de klauwen echt goed schoon en in een mooie kleur spuiten en dit allemaal met de hand gaan doen? Ik ben dik 5 dagen bezig geweest.. Maar dan heb je wel een eind resultaatje!

Toevoegingen vanuit mijn zijde : Zuiger uit de cilinder persen gaat heel goed met een fietspomp. Die van mij gaat tot 11 bar en koste 15 euro. Bij ongeveer 4 bar is het plop..

Volgende keer ga ik de klauwen helemaal glad maken en met een nano coating vereeuwigen.. daar is volgens mij nog veel meer mee te beschermen!

Greets
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”