HOW TO: Schokdempers los halen

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

HOW TO: Schokdempers los halen

Bericht door KNOEI 8G »

Originele topic Door MD op: Geplaatst: Vr okt 12, 2007 22:18

Er kunnen zich wel eens problemen voordoen bij de veren of schokdempers. En ook bij het verlagen van een Galant moet je het geheel los halen.

In dit topic wordt uitgelegd welke dingen je los moet maken. De juiste volgorde kan noodzakelijk zijn!

- Je begint met de auto op te krikken en het wiel eraf te halen
- Onder de motorkap zit de schokbreker met 3 schroeven vast haal er 2 los en laat hem rustig aan 1 hangen
- Achter de remschijf zit een 13 cm lang stangetje van onder naar boven.
- Aan de bovenkant zit hij vast met een bout. Maak die bout los.
- Aan 2 kanten moet hij vast gezet worden met een sleutel. Tik hem daarna eruit.
- Aan de onderkant van de schokbreker zit een vork, en die zit vast met 1 bout aan de schokbreker (laat die zitten)
- Door de 2 pinnen van de vork helemaal aan de onderkant zit ook een 10cm lange bout met moer. Die moet er uit/af.

Afbeelding

- Je zou nu de schokbreker met veer er uit kunnen halen.
- Soms heb je nog niet genoeg ruimte (en dat is meestal met de standaard veren) dan moet de arm ook los. Die zit met 2 bouten vast.

Afbeelding

- Deze kant los halen en dan is de gehele arm vrij.
- Nog de bovenste moer los halen (onder de motorkap) en hij valt er zo onder vandaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Schokdempers los halen

Bericht door KNOEI 8G »

Reacties uit het "oude" topic:

Kaneda

BerichtGeplaatst: Ma nov 26, 2007 09:08 Onderwerp: Reageer met quote
Pfff, ik heb het ge probeert maar het lijkt makkelijker dab het is...
Heb de achterkant wel zelf gedaan.
De voorkant heb ik hem net voor weg gebracht...
Naar boven

MD

BerichtGeplaatst: Ma nov 26, 2007 10:39 Onderwerp: Reageer met quote
Kaneda schreef:
Pfff, ik heb het ge probeert maar het lijkt makkelijker dab het is...
Heb de achterkant wel zelf gedaan.
De voorkant heb ik hem net voor weg gebracht...


meen je niet.
de voorkant is het zelfde als de achterkant.
alleen bovenop zitten er 3 ipv 2.
en onderop moet je de bout uit de vork slaan.
wel even de as ondersteunen met een krik ofzo iets.

wat moets er dan gebeuren.
verlagen ??????
Naar boven

Kaneda

BerichtGeplaatst: Ma nov 26, 2007 11:47 Onderwerp: Reageer met quote
Er zit bij mij ook een stabilisatie stang aan die onderste vork.
Die kan ik niet los krijgen, heb er geen gereedschap voor.
Een griptang of zoiets...

Ik had hem bijna helemaal los, alleen die kogel nog.
Maar ja...
Is niet anders.

Ik heb haar vanmiddag weer terug als ik geluk heb
Naar boven

MD

BerichtGeplaatst: Ma nov 26, 2007 11:55 Onderwerp: Reageer met quote
als je de arm een klein beetje op krikt komt dat stabi stangetje horizontaal en druk je hem er zo uit.
Naar boven

sp1046mhs1

BerichtGeplaatst: Ma nov 26, 2007 21:31 Onderwerp: Reageer met quote
En als het nou een beetje vast zit, MD? ;-)

Ik heb je een klein beetje horen brommen...

PS: ben d'r nog steeds blij mee, hoor!
Naar boven

MD

BerichtGeplaatst: Ma nov 26, 2007 21:36 Onderwerp: Reageer met quote
sp1046mhs1 schreef:
En als het nou een beetje vast zit, MD? ;-)

Ik heb je een klein beetje horen brommen...

PS: ben d'r nog steeds blij mee, hoor!


maarja dat is een lancer Twisted Evil Twisted Evil ik had niet anders verwacht.
hahahaha
gekkigheid soms zit het een beetje vast en dan moet je brommen dan lukt het meestal wel.
ik heb mijne van het weekend nu echt rondom op z'n laagst gezet.
hahahahaha
Naar boven

Michel m-rec

BerichtGeplaatst: Ma feb 11, 2008 20:31 Onderwerp: Reageer met quote
Beste MD
Ik heb zojuist (gister) een foto geplaatst, op even voorstellen, mocht niet zag ik achteraf had op showcase gemoeten,sorry Embarassed , maar mijn vraag is:

Ik heb een gastank achterin en ik heb al gelezen dat je dan hulpveren moet hebben. Nou lijkt me dat wel verstandig omdat ik van de zomer ook met de caravan wil gaan rijden. Zou jij me kunnen adviseren wat voor een veren ik nodig heb, en weet je zo ook wat ze kosten per twee?
Ik wil je ook wel even bellen hoor als je dat liever hebt, moet je maar even zeggen.
En ik vind mijn voorkant wat HOOG, hoger als achter, vind ik niet echt mooi, is daar ook wat aan te doen?
Ben jij evt bereid om me te helpen als het nodig is, Graag hoor ik van je
Bij Voorbaat dank Groeten Michel
Naar boven

Galant-GTI-2.0

BerichtGeplaatst: Ma feb 11, 2008 20:34 Onderwerp: Reageer met quote
Michel m-rec schreef:
Beste MD
Ik heb zojuist (gister) een foto geplaatst, op even voorstellen, mocht niet zag ik achteraf had op showcase gemoeten,sorry Embarassed , maar mijn vraag is:

Ik heb een gastank achterin en ik heb al gelezen dat je dan hulpveren moet hebben. Nou lijkt me dat wel verstandig omdat ik van de zomer ook met de caravan wil gaan rijden. Zou jij me kunnen adviseren wat voor een veren ik nodig heb, en weet je zo ook wat ze kosten per twee?
Ik wil je ook wel even bellen hoor als je dat liever hebt, moet je maar even zeggen.
En ik vind mijn voorkant wat HOOG, hoger als achter, vind ik niet echt mooi, is daar ook wat aan te doen?
Ben jij evt bereid om me te helpen als het nodig is, Graag hoor ik van je
Bij Voorbaat dank Groeten Michel


misschien beter, om MD een pb te sturen :wink:
Naar boven

evo driver

BerichtGeplaatst: Ma feb 11, 2008 20:41 Onderwerp: Reageer met quote
Hoi wij monteren alleen maar hulpveren van MAD van mitsubishi
Naar boven

Michel m-rec

BerichtGeplaatst: Ma feb 11, 2008 20:57 Onderwerp: Reageer met quote
Ok bedankt voor jullie reactie, zal MD even persoonlijk vragen.
Thanx,, Michel
Naar boven

Koenen

BerichtGeplaatst: Wo mrt 19, 2008 13:16 Onderwerp: Reageer met quote
Michel m-rec schreef:

Ik heb een gastank achterin en ik heb al gelezen dat je dan hulpveren moet hebben. Nou lijkt me dat wel verstandig omdat ik van de zomer ook met de caravan wil gaan rijden. Zou jij me kunnen adviseren wat voor een veren ik nodig heb, en weet je zo ook wat ze kosten per twee?
Ik wil je ook wel even bellen hoor als je dat liever hebt, moet je maar even zeggen.
En ik vind mijn voorkant wat HOOG, hoger als achter, vind ik niet echt mooi, is daar ook wat aan te doen?
Ben jij evt bereid om me te helpen als het nodig is, Graag hoor ik van je
Bij Voorbaat dank Groeten Michel


Michel, jij hebt precies hetzelfde als mij, ik heb inmiddels al wel hulpveren thuis liggen en kan binnenkort goedkoop aan verlagingsveren voor de voorzijde komen. Echter moet alles er nog onder... Maar ik was wel benieuwd hoe het bij jou was afgelopen, of je het gedaan hebt en hoe het bevalt...
Naar boven

Michel m-rec

BerichtGeplaatst: Wo mrt 19, 2008 20:25 Onderwerp: Reageer met quote
Hoi Koenen,
Helaas heb ik het er nog niet onder zitten allemaal, heb wel toen MD even een pb'tje gestuurd om te vragen wat het kost en wat de mogelijkheden waren, maar moet het sowieso gaan doen voor de vakantie, in Juli ga ik weg, ik had ook jammergenoeg eerst een nieuwe ecu nodig om de juiste overschakeltijd te krijgen voor mijn gasprobleem, was gelukkig niet zo duur als ik had verwacht :o dus hierna zijn de hulpveren aan de beurt,
( helaas kan ik niet alles tegelijk doen vanwege de centjes Sad ) maar nu kan ik op jouw wachten hoe het jouw bevalt Laughing , oh nee dat is wel heel sneu van mij!! Ik hoor het nog wel,( en trouwens MD was ook nog wel bereid om me te helpen mocht het me niet lukken, en ja dat is natuurlijk wel erruuug aardig TOPPIE zelfs Grapje/Razz Grapje/Razz) , ( Sorry MD nou komt natuurlijk iedereen ermee aan Embarassed )
Sucses Koenen en je hoort nog van mij of ik van jou,, Michel
Naar boven

Koenen

BerichtGeplaatst: Do mrt 20, 2008 08:20 Onderwerp: Reageer met quote
Ik kan op het moment toch niet meer rijden met de Galant Crying de rem schuurt nu constant. En zoals ik al aankondigde gaat hij zeer binnenkort de schuur in voor een grote lijst aan werkzaamheden dus die hulp- en verlagingsveren gaan er dan meteen onder. Als alles achter de rug is ben ik weer koning te rijk Mr. Green Zal ook her en der wel fotootjes schieten van alles. Dus je hoort dan ook wel of het mee of tegenvalt om zelf te doen Yellow Wink
Naar boven

ProXar

BerichtGeplaatst: Do mrt 20, 2008 10:17 Onderwerp: Reageer met quote
Bij mij zat het goed vast met het aanbrengen van de nieuwe veren. Maar voor ziet er toch echt heel anders uit dan achter, achter is een stuk makkelijker. Voor is wel te doen hoor, maar heb het bij een vriend gedaan, die heeft een garage Yellow Wink (zie onderschrift).
Naar boven

gertjan-r

BerichtGeplaatst: Za okt 17, 2009 12:10 Onderwerp: Reageer met quote
hoi,
ik heb al een tijdje een stel nieuwe schokdempers voor de achter wielen liggen; hoe kom ik bij de bovenste bevestigingsmoeren? Kennelijk moet ik van de achterbank de zijstukken links en rechts los nemen, maar hoe o hoe?

De dempers die ik kocht waren trouwens van Gabriel. Het type auto is de Galant 1800 GLI E2 van 1995.

alvast dank, Gertjan
Naar boven

Michel m-rec

BerichtGeplaatst: Za okt 17, 2009 12:32 Onderwerp: Reageer met quote
Hoi Gertjan , ik had laatst hetzelfde probleem, je moet inderdaad die 2 stukken optillen en dan maar een beetje wrikken, ti's inderdaad een beetje een pokke werk vooral om ze weer een beetje normaal terug te kijken,,,je kunt ook onder de "TOPIC HOW TO DO" kijken daar heb ik ook die vraag gesteld, het sttat onder het topic "" Achterschokbrekers vervangen"" Sucses
Grt Michel
Naar boven

kenny

BerichtGeplaatst: Za okt 17, 2009 12:44 Onderwerp: Reageer met quote
das een makkie jongens Twisted Evil .......eerst even de zitting van de achterbank loshalen door aan de 2 handeltjes aan de onderkant te trekken.
Vervolgens kun je de bout losdraaien aan de onderkant van de zijstukken.Door het zijstuk nu omhoog te drukken komt ie los,ze zitten vast achter een haak.Nu zie je de afdekdop van de schokbrekers zitten.2 moertjes boven losdraaien en 1 bout onder.Vervolgens even op de naaf gaan staan om deze naar beneden te houden,en nu kun je de veerpoot er tussen uit nemen.
Naar boven

thom3108

BerichtGeplaatst: Za okt 17, 2009 13:09 Onderwerp: Reageer met quote
ik heb zojuist mijn eigen originele schokbreker even uit elkaar gehaald en alle bussen e.d schoongemaakt en opnieuw ingevet, maar hoe jij het zegt MD is het niet perse nodig.

als je gewoon die onderste vork waar die aan de schokbreker vast zit, los haalt (1 bout maat 17) en daarna onder waar die aan de onderste draagarm vast zit ( 1 bout en 1 moer maat 17 ) dan hoef je de bovenste draagarm ( de triangel ) helemaal niet los te halen.

als je de schokbreker weer terug in elkaar zet, goed opletten dat de onderste en bovenste schokbreker schotels weer op de juiste positie ten opzichte van elkaar zitten ( de bovenste schotel zit namelijk schuin)

het makkelijkste is om beide van te voren even te merken, door er een puntje op te zetten met een lakstift o.i.d zodat ze niet verdraait ten opzichte van elkaar zitten.
Naar boven

kenny

BerichtGeplaatst: Za okt 17, 2009 13:22 Onderwerp: Reageer met quote
thom3108 schreef:
ik heb zojuist mijn eigen originele schokbreker even uit elkaar gehaald en alle bussen e.d schoongemaakt en opnieuw ingevet, maar hoe jij het zegt MD is het niet perse nodig.

als je gewoon die onderste vork waar die aan de schokbreker vast zit, los haalt (1 bout maat 17) en daarna onder waar die aan de onderste draagarm vast zit ( 1 bout en 1 moer maat 17 ) dan hoef je de bovenste draagarm ( de triangel ) helemaal niet los te halen.

als je de schokbreker weer terug in elkaar zet, goed opletten dat de onderste en bovenste schokbreker schotels weer op de juiste positie ten opzichte van elkaar zitten ( de bovenste schotel zit namelijk schuin)

het makkelijkste is om beide van te voren even te merken, door er een puntje op te zetten met een lakstift o.i.d zodat ze niet verdraait ten opzichte van elkaar zitten.
Wat ik me er van herinner is dat de vork na al die jaren soms muurvast zit op de schacht van de demper.Waardoor het soms noodzakelijk is om meerdere onderdelen te demonteren.
Naar boven

thom3108

BerichtGeplaatst: Za okt 17, 2009 15:45 Onderwerp: Reageer met quote
ik heb ze net los gehad en hij viel er van zn eigen al vanaf bijna. een keer met de veerpoot bewegen en hij komt los
Naar boven

Galant-GTI-2.0

BerichtGeplaatst: Za okt 17, 2009 15:50 Onderwerp: Reageer met quote
thom3108 schreef:
ik heb ze net los gehad en hij viel er van zn eigen al vanaf bijna. een keer met de veerpoot bewegen en hij komt los



Dat dat bij jou zo is wil natuurlijk niet zeggen dat het bij iedereen zo is Yellow Wink
Naar boven

thom3108

BerichtGeplaatst: Za okt 17, 2009 16:28 Onderwerp: Reageer met quote
nee dat klopt ook wel, maar een beetje kruipolie doet voor iedereen wonderen
Naar boven
Afbeelding
Gebruikersavatar
maarten_galant
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 mar 2013, 08:50
Provincie: Utrecht

Re: HOW TO: Schokdempers los halen

Bericht door maarten_galant »

ff oude topic omhoog

- Achter de remschijf zit een 13 cm lang stangetje van onder naar boven.
- Aan de bovenkant zit hij vast met een bout. Maak die bout los.

Makkelijker gezegd dan gedaan die zit bij mij volledig vast en tegen houden aan de achterkant met een steeksleutel 14 hield bij mij al heel snel op, dus de griptang gepakt maar ook hiermee geen geluk. Iemand een idee wat zo'n stangetje nieuw kost en wat het product nummer is, aangezien ik met de griptang ook meteen het rubbere hoesje vernield heb :bump: en hem dan maar af ga slijpen?
Mitsubishi Galant Avance 2.5 V6 zwart (2001) Sold
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 zilver (1998) Sold
Mitsubishi Galant Elegance station 2.5 V6 blauw (2003)
Mitsubishi Galant GLXI 2.0 V4 bordeaux(1997)
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 blauw (2000) Sold
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: HOW TO: Schokdempers los halen

Bericht door KNOEI 8G »

Ik denk dat je het stabilisator stangetje bedoeld. CvW had ze goedkoop uit duitsland maar waar dat weet ik niet meer. Misschien staat het in zijn project topic. Anders heeft mister auto.nl het wss ook wel.

En ja, dat kan een hel zijn om die los te krijgen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: HOW TO: Schokdempers los halen

Bericht door cvw »

Bij mij gaat het om deze stangetjes:
09012013425.jpg
besteld bij [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Stangetjes kosten in 2012 voor de achteras (klein) € 14,61 en vooras (groot) € 13,21 per stuk.
Komt nog wel € 9,90 verzendkosten bij.
Bestelnummers
Bestelnummers
Meer info en tips over verwijderen etc. op http://www.galant-fans.nl/forum/viewtop ... &start=160" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
maarten_galant
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 mar 2013, 08:50
Provincie: Utrecht

Re: HOW TO: Schokdempers los halen

Bericht door maarten_galant »

JA, die ***** zijn het inderdaad! Nu ik lees dat ze ook achter zitten krijg ik nog minder zin om er nogmaals aan te beginnen :bump:
Nu ik jou post lees Cees ga ik eerst maar eens kijken of ik de juiste slijpschijfjes voor de dremel heb :mean:

Zo de prijzen zijn aardig omhoog geschoten voor die stangetjes voor achter betaal je nu gewoon ruim 21,- :shock: en voor die voor voor is prijs hetzelfde gebleven :?

Maak het eigenlijk nog uit van wat voor merk je die stangetjes neemt?
Mitsubishi Galant Avance 2.5 V6 zwart (2001) Sold
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 zilver (1998) Sold
Mitsubishi Galant Elegance station 2.5 V6 blauw (2003)
Mitsubishi Galant GLXI 2.0 V4 bordeaux(1997)
Mitsubishi Galant Elegance 2.5 V6 blauw (2000) Sold
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: HOW TO: Schokdempers los halen

Bericht door KNOEI 8G »

Achter kun je gewoon verwissellen zonder de stabi stangetjes los te halen!
En achter is echt een piece of cake om de schokbrekers te verwisselen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”