Polyurethane motorsteunrubbers

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Polyurethane motorsteunrubbers

Bericht door marksanne »

Regelmatig krijg ik vragen over de kunststof (polyurethaan) vervangers voor de originele motorsteunrubbers. De meer dan 10 jaar oude rubbers beginnen dikwijls in te zakken of zijn zelfs al compleet gescheurd, waardoor de motor veel sterker beweegt dan wenselijk, met als resultaat vergrote schokken die je kunt voelen tijdens optrekken en remmen. De originele Mitsubishi steunen zijn niet als losse rubbers te koop, dus je moet complete motorsteunen vervangen. Duur geintje. En polyurethaan is een goedkope vervanger waarbij de originele motorsteunen gewoon herbruikt kunnen worden.

Vooral veel VR4's hebben intussen deze vervanging gedaan. Ik heb het ook gedaan in de legnum een jaar of 3 terug. Twee motorsteunen waren totaal ingezakt / gescheurd en eentje was toevallig al eerder vervangen (door een originele overigens).

Gevoel
Is er verschil tussen origineel en polyurethaan? Ja. Origineel is soepeler, geeft minder trillingen door naar de chassis. Is een beetje extra trilling (vooral bij lage toeren zoals stationairloop) niet zo'n punt of wil je per se juist een iets strakkere ophanging van de motor (minder gewiebel van de motor zelf in bochten) dan is het helemaal top, zeker voor de zeeeeer bescheiden prijs van een complete set (onder de 100 dollar).

Te verkrijgen via
Complete pakket vervangend 'rubber' (Polyurethaan / Polyurethane / Prothane / poly) voor alle 4 de motorsteunen van een VR4:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Losse delen:
Voorste motorsteun (ook geschikt voor alle gewone 8G's (2L/2.5L V6/GDI/Eclipse 90-94), nummer 13-505:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Rechter steun (alleen geschikt voor 8G VR4 en Eclipse V6 2000-2005), nummer 13-503:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Linker steun (alleen geschikt voor 8G VR4 en Eclipse V6 2000-2005), nummer 13-509:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Achterste steun (alleen geschikt voor 8G VR4 en Eclipse V6 2000-2005), nummer 13-508:
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook met deze partnummers te vinden bij andere leveranciers (vooral in de VS), zoals [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;, ik heb persoonlijk een paar keer bij 'EnergySuspensionParts.com' besteld wat probleemloos ging.

How-to/installeren
Een how-to over het installeren/vervangen van deze 'rubbers' kun je hier lezen (mijn engelse how-to, de nederlandse is verloren gegaan op GF 1.0 helaas):
[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Polyurethane motorsteunrubbers

Bericht door Twain »

nuttig mark. weet jij toevallig ook of er nog meer te krijgen is voor de normale v6?
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Polyurethane motorsteunrubbers

Bericht door marksanne »

Nope, geen idee. Ik heb ooit eens alle partnummers vergeleken van de motorsteunen van de 4cyl/V6/VR4 en GDI's maar er is bar weinig gelijk. De enige die steevast gelijk is, is dat voorste onderste steuntje. Nu zegt dit setje feiten natuurlijk bar weinig over of de rubbers (waar het om gaat tenslotte) wellicht WEL vergelijkbaar zijn...

Zou leuk zijn als iemand(-en) de diameters van de rubbers van de 2L/V6 en GDI op zou meten zodat we daarmee kunnen zien of/welke polyurethane rubbers er te krijgen zijn.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: Polyurethane motorsteunrubbers

Bericht door MarkDuffy »

Ik durf het intussen niet meer met 100% zekerheid te zeggen aangezien het al een hele tijd geleden is.
Volgens mij heb ik namelijk intussen overal gewone N/A V6 motorsteunen op de achterste van de vr4 na.
En dat zit bij mij prima :) Dus dat zou betekenen dat 3 vd 4 zouden passen
METARIPLEY
Berichten: 295
Lid geworden op: 13 mar 2012, 18:08
Provincie: Limburg (B)

Re: Polyurethane motorsteunrubbers

Bericht door METARIPLEY »

De orginele rubbers zijn wel te vervangen.
Je hebt alleen een goede pers nodig.
Been there done that.
Gebruikersavatar
MarkDuffy
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 mar 2012, 18:28
Provincie: Limburg

Re: Polyurethane motorsteunrubbers

Bericht door MarkDuffy »

Goede pers is niet nodig, 2 steunen bestaan uit 2 delen, daar heb je geen pers voor nodig.
De voorste en achterste kan je met een bankschroef er prima inkrijgen
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”