Geplaatst: Wo sep 07, 2011 16:05 Onderwerp: Duitse import wagen
Zodra mensen lezen of horen dat mijn auto een Duitse import wagen is willen ze eigenlijk meteen weten hoe dat dan in zijn werk gaat
Daarom heb ik hier een praktijk voorbeeld n.l. mijn galant uit 97
Als eerste heb je natuurlijk een auto nodig, ik had een aantal kandidaten gevonden op www.autoscout.de Mijn auto stond bij een dealer, en na wat algemene vragen via de email ben ik zonder afspraak gaan kijken.
Na de wagen eens goed te hebben bekeken en een proefrit te hebben gemaakt heb ik besloten om hem te kopen.
In Duitsland (ook bij particulieren) is het vrij normaal om een koopcontract op te maken meestal staat daarin dat de verkopende partij garandeert dat de auto geen schade auto is en dat ze garanderen dat de papieren veder juist en compleet zijn. Er staat vaak ook in dat je geen garantie hebt.
Na betaling en ondertekening van het contract, moet de auto natuurlijk mee naar huis.
Hier heb je een aantal opties voor:
1 De auto op een auto ambulance
2 Duitse export platen welke in (bijna) heel Europa een aantal dagen geldig zijn.
3 Nederlandse kentekenplaaten op de auto schroeven van het zelfde model en kleur (ondanks dat dit natuurlijk illegaal is zal ik zo uitleggen waarom het toch een optie is om te overwegen.
1 De auto op een auto ambulance is natuurlijk vanzelfsprekend, helaas heeft niet iedereen zoon ding in de achtertuin staan en met de kleintjes mag je i.v.m. het gewicht geen galant mee nemen. Hierdoor wordt de spoeling al veel dunner en vooral duurder.
2 Het duitse export kenteken (Kurzzeitkennzeichen) is 5 dagen geldig in (bijna) heel europa.
Je kunt met dit kenteken dus 5 dagen rijden in europa, maar nederland zal nederland niet zijn als het niet zou dwars liggen.
De RDW zegt het volgende
Nadat je in duitsland (of via het web) een verzekering hebt afgesloten en je kenteken hebt opgehaald mag je ermee naar huis rijden
Maaaaaaaaaaaaarrr De duane zegt iets heel anders
Je mag met de auto tot de Nederlandse grens rijden en niet veder!
Je hebt namelijk geen belasting betaald en omdat je als Nederlander in een Duitse auto rijdt doe je dus aan belasting ontduiking...
Dus bij de grens moet hij op een trailer of er moet een nederlands eendagskenteken op.., ok geen probleem zou je denken. Maar je mag een eendagskenteken alleen maar gebruiken van je huis adres naar de rdw op de dag van een afspraak voor de tenaamstelling. AAARGGGG
Omdat ik het vooral erg leuk vindt om dit soort idioterie tot op de bodem uit te zoeken heb ik zelfs het voorstel gedaan om voor 1 dag een verrekening te maken voor de verschuldigde belasting zodat ik gewoon naar huis mocht rijden.
Ik wacht overigens nog steeds op antwoord.
Het gevaar is dus als je met je auto over de grens komt je door een motormuis wordt gesommeerd te volgen waarna een heel welkoms comité je staat op te wachten.
Er komt een a4tje te voorschijn wat je moet lezen en waarop staat waarom die platen niet mogen in Nederland daarna krijg je een formulier waarop vrij vertaald staat dat je vrijwillig afstand doet van je platen.
Wanneer je niet op hun voorstel ingaat nemen ze de platen in beslag en krijg je een proces-verbaal
En zo laten ze je dan met auto zonder kenteken achter op een parkeerplaats (openbare weg)naast de snelweg, iets wat natuurlijk strafbaar is dus voor je het weet staat er een agent om te vragen waarom je een auto hebt zonder kenteken platen.
Toen een vriend van mij tegen de duane zei ..” Dus.. ik had er gewoon Nederlandse platen op moeten schroeven dan hadden jullie me nooit aangehouden. Kon de beste man alleen maar bevestigend knikken en zuchten.
Op de vervolg vraag waarom hij toch platen in beslag nam als hij het er zelf ook niet eens mee was gaf hij natuurlijk geen antwoord.
Vandaar dus optie 3
Ik heb gekozen voor optie 2 omdat ik erg graag legaal wilde laagvliegen in Duitsland.
Dus een verzekering afgesloten via internet ik heb dat gedaan op http://www.deckungskarten.eu/ groene kaart zelf uitprinten kosten 47 euro (10 minuten)
Daarna laat je bij een Kfz Zulassungsstelle je kenteken laten maken. Kosten 25,20 (1 uur)
Toen de auto opgehaald en lekker richting Nederland gereden. In een klein dorp vlak voor de grens lekker gegeten en rustig gewacht tot het ging schemeren. De meeste Duane is dan weer naar huis en degenen die er nog wel zijn kunnen veel moeilijker de nummerborden lezen
Ik had uit redelijk betrouwbare bron dat de Duane alleen maar dicht op de grens op de hoofdwegen en op de ring Rotterdam rond rijdt.
(politie kan het dus niets schelen, zolang je maar verzekerd bent)
We hebben er dus voor gekozen om ongeveer 30 km door gehuchten en polders te rijden om vervolgens via de snelweg naar Schiedam te rijden.
Nu staat het beestje dus thuis voor de deur, en ben je klaar wanneer het een donor auto betreft.
de vervolg stappen voor een auto die de Nederlandse weg opgaat zijn makkelijker, en vooral duidelijker in de wetgeving.
Een afspraak maken bij de rdw en meteen een eendags kenteken aanvragen
Op een stuk wit karton een eendags kenteken tekenen/schilderen
nu kan je ook de auto verzekeren
naar de RDW met al je auto papieren en je origineel hauptuntersuchung ( dat is dus je Duits apk formulier) als de Duitse apk (TUV) nog geldig is kan deze overgezet worden, maar alleen maar als je je originele hauptuntersuchung nog hebt.
Let ook op dat in Duitsland spoilers en alu velgen vaak een apart formuliertje (type goedkeuring) hebben.
Na de tenaamstelling en het overzetten van de apk moet je nog BPM betalen, op internet zijn er veel bedrijven die zich specialiseren in het invullen van de bpm formuliertjes, omdat hier veel geld mee te besparen is kan het een goed idee zijn hun in te schakelen. Omdat ik meer tijd heb dan geld heb ik besloten het zelf uit te zoeken en zelf in te vullen.
Daarna is het even wachten tot de postbode de papieren komt brengen en dus platen mag laten maken en eindelijk mag rond rijden
In aanvulling op het kentekenplaat-verhaal, heb je 1 optie niet genoemd en dat is het echte Duitse export kenteken, dat zijn de platen met aan de rechterkant het rode balkje met datum erin, daarmee mag je wel naar en legaal in NL rijden !
Is alleen een stuk duurder in de aanschaf, maar wel langer geldig.
De door jou genoemde Kurzzeit kentekenplaten met het gele balkje aan de rechterkant en die 5 dagen geldig zijn, zijn GEEN exportplaten, deze zijn alleen voor transport binnen Duitsland bedoeld en inderdaad officieel niet geldig in het buitenland, alhoewel het door veel andere landen wel gedoogd wordt.
Omdat ze een stuk goedkoper in de aanschaf zijn, zie je deze Kurzzeit platen (met het gele balkje) veel meer rondrijden dan de echte export platen (met het rode balkje).
In aanvulling op het kentekenplaat-verhaal, heb je 1 optie niet genoemd en dat is het echte Duitse export kenteken, dat zijn de platen met aan de rechterkant het rode balkje met datum erin, daarmee mag je wel naar en legaal in NL rijden !
Is alleen een stuk duurder in de aanschaf, maar wel langer geldig.
De door jou genoemde Kurzzeit kentekenplaten met het gele balkje aan de rechterkant en die 5 dagen geldig zijn, zijn GEEN exportplaten, deze zijn alleen voor transport binnen Duitsland bedoeld en inderdaad officieel niet geldig in het buitenland, alhoewel het door veel andere landen wel gedoogd wordt.
Omdat ze een stuk goedkoper in de aanschaf zijn, zie je deze Kurzzeit platen (met het gele balkje) veel meer rondrijden dan de echte export platen (met het rode balkje).
dat is niet helemaal waar, er is een europees verdraag waarin staat dat landen hem moeten acepteren het zijn alleen nederland en belgie die er beide problemen van maken
Het zit zo raar in elkaar dat een duitser in een auto met het 5 dagen kenteken wel hier mag rijden , een nederlander niet , maar een belg wel weer in nederland, maar niet in belgie
Met het rode balkje loop je tegen een andere problemen aan, of noem het een logistieke uitdaging het voertuig heeft geen platen en je moet het voertuig laten zien anders krijg je geen platen. uhmmm ja juist..
Tevens neemt de Duane ook rode balk platen in beslag wat ook onterecht is volgens de ene wet, maar terecht is volgens de andere , ook hier ontduik je namelijk belasting mee en er zijn Duitse plaatsen waar je het rode kenteken alleen krijgt als je een kvk nummer kan overleggen
Ik heb ook overwogen om het zelf te doen, maar tussentijds een andere (reeds geimporteerde) gevonden.
Je beschijft alles inderdaad zeer goed, en valt opzich reuze mee als je eenmaal weet welke stappen je moet volgen!
Wat ook een aanrader is, even een aankoopkeuring doen in Duitsland bij de mitsu dealer. Heb ik toen ook gedaan en kostte me 30 euro's. Heeft met uiteindelijk 3000 euro bespaard!!
En ik heb toen de belastingdienst gebeld. De vrouw aan de lijn vertelde mij dat als je die export kentekens hebt en je wordt aangehouden door de douane/politie. Als je dan aangeeft van ik ben van aankooppunt A naar huis B onderweg dat ze je eigenlijk altijd wel laten doorrijden.
Als ze zich nu eens zouden focussen of de auto (met welke platen erop dan ook) eigenlijk wel is verzekerd of niet, ipv zich druk te maken of de staat wel mogelijk vijf hele dagen belasting misloopt. Whoeii, wat crimineel!
Als ze zich nu eens zouden focussen of de auto (met welke platen erop dan ook) eigenlijk wel is verzekerd of niet, ipv zich druk te maken of de staat wel mogelijk vijf hele dagen belasting misloopt. Whoeii, wat crimineel!
Gelukkig heeft de politie het licht gezien , en doen ze ook niet zo moeilijk..
Maar de Duane.....
Overigens snap ik hun uitgangspunt ook , er waren echt heel veel mensen die gewoon een export kenteken kochten in Duitsland met maximale geldigheidsduur omdat dit veel goedkoper is/was dan BPM betalen in nederland.
En waarom zouden bepaalde bevolkingsgroepen (die met een ster op hun moterkap) geen belasting betalen en ikke wel..
en ik heb zelfs gehoord dat het mogelijk was/is om zoon kenteken te verlengen, maar ik weet niet of dat ook echt waar is
Al met al wel lastig voor de persoon die gewoon die wagen naar Nederland wil brengen en er netjes Nederlandse platen op wil schroeven.
Probleem met de douane is dat je feitelijk belasting (BPM) aan het ontduiken bent. Er zijn voor dat laatste stukje in NL van dat ene ritje vanaf Duitsland nog twee oplossingen (naast het gewoon proberen en er meestal gewoon doorheen rollen): Alleen het laatste stukje op de ambulance en... Laat iemand (een goede bekende) met een buitenlands paspoort het laatste stukje rijden want die ontduikt feitelijk niet de Nederlandse belasting wat jij als echte hollander wel doet.
Geplaatst: Zo sep 11, 2011 02:49 Onderwerp: Re: Duitse import wagen
twain schreef:
Na de tenaamstelling en het overzetten van de apk moet je nog BPM betalen, op internet zijn er veel bedrijven die zich specialiseren in het invullen van de bpm formuliertjes, omdat hier veel geld mee te besparen is kan het een goed idee zijn hun in te schakelen. Omdat ik meer tijd heb dan geld heb ik besloten het zelf uit te zoeken en zelf in te vullen.
Hier even een aanvulling op: Mijn rij-instructeur zei laatst inderdaad dat vele bedrijven claimen hier veel mee te besparen, de reden daarvoor is dat er blijkbaar meer dan vijf verschillende manieren zijn om het BPM-bedrag te bepalen, afhankelijk van het voertuig zijn er dus bedrijven die van deze verschillende manieren de goedkoopste uitzoeken. Zodoende zou je hier inderdaad veel mee kunnen besparen.
Een voorbeeld van het op een lager BPM-bedrag uitkomen is om een aantal extra opties die op de auto zitten niet mee te rekenen, (ik weet niet zeker of de auto's ook gecontroleerd worden, maar als dit gebeurd dan plakken ze bijvoorbeeld simpelweg de parkeersensoren af) zodat de catalogusprijs en dus ook het BPM-bedrag lager uitvallen. Blijkbaar geen haan die erom kraait.
uitgaande van de dag dat je je papieren afgeeft bij de belasting:
Dan krijg je na een dag of 2/3 de rekening voor de bpm. ongeveer 2/3 dagen na het betalen van de rekening krijg je je nieuwe kentekenpapieren thuis gestuurd, de nummerplaten kunnen meteen gemaakt worden bij een nummerplaat boer. wat dan nog rest is verzekeren en gas geven
edit: bpm aangifte invullen en uitprinten gaan heel erg makkelijk via autotelex.nl (nee ik heb geen aandelen) kost maar 16 euro.. en de site doet alles voor je
Laatst aangepast door twain op Wo feb 15, 2012 22:13, in totaal 1 keer bewerkt
Maar...??? Als je de auto in duitsland overschrijft op je eigen naam, ben je dan verplicht om hem te laten keuren?? Of kun je hem dan zonder gezeik van rdw/belastingsdienst gebruiken voor onderdelen?
Maar...??? Als je de auto in duitsland overschrijft op je eigen naam, ben je dan verplicht om hem te laten keuren?? Of kun je hem dan zonder gezeik van rdw/belastingsdienst gebruiken voor onderdelen?
nee dat ben je niet en in duitsland wordt er ook niet geregisteerd wie de auto heeft gekocht.
En als je een auto wilt gaan gebruiken voor onderdelen.
Moet je dat dan nog ergens aangeven? Bij de Duitse of de Nederlandse autoriteit?
Die rode op autoscout is misschien nog wel goed genoeg om gewoon mee te gaan rijden.
Ben ook getipt voor een witte. Maar die zou ik alleen willen gaan gebruiken voor onderdelen.
de auto is uitgevoerd, en nooit meer ingevoerd.. dat wil zeggen duitsland heeft het dosier gesloten en nederland weet nog niet eens af van de auto..
Je moet niet vergeten dat alleen nederland die rare regestraties heeft.
In duitsland heb je immers geen BPM en Wegenbelasting. het heeft voor hun geen nut om al die zooi bij te gaan houden.
ik zeg... geen slapende honden wakker maken en gewoon slopen dat ding.
Als je twijfelt kan je natuurlijk altijd de rdw nog bellen of mailen.
die geven altijd heel netjes antwoord.