Geplaatst: Wo aug 26, 2009 20:43 Onderwerp: Inbouw Audio Handleiding!
Dit gaat voornamelijk over de inbouw van de voeding en massadraad.
Omdat ik deze nog niet tegenkwam, ben ik al blij als ik tenminste een persoon hiermee kan helpen!
Je begint met een kabel die lang zat is, en nog geen grote delen aan het uiteinde van de kabel heeft zitten. Dit komt omdat je hem door kleine gaten moet voeren.
Vanuit de accu begin je. Links van de rembekrachtiger ga je door een stop het zijscherm in.
Vervolgens demonteer volledig, of zover nodig de modderkuip. Zorg dat je goed kunt zien/voelen wat je aan het doen bent! Trek vervolgens de kabel na. Prik vervolgens van binnen of buitenuit een gaatje in het rubber dat de kabelboom naar binnen leid. Duw vervolgens de kabel naar binnen.
Trek de kabel vanuit binnen na. Deze foto is gemaakt vanuit de pedalen.
Zet de kabel ook goed vast in de modderkuip. Bescherm hem zoveel mogelijk van weersomstandigheden en vocht! Denk ook aan trillingen!
Vanaf hier gaat het gemakkelijk, het moeilijkste is achter de rug!
Trek vervolgens de bekleding van de dorpels af. De plastic kap bij de bestuurdersdeur zit vast met een schroef, en de rest zit geklikt.
Ook hier geld weer, goed vastzetten!
Vervolgens de bekleding tussen de 2 deuren minimaal aan de kant trekken. Deze gaat makkelijker los wanneer je de achterdeur dorpel bekleding ook los ligt. Deze zit alleen geklikt
Leg vervolgens de kabel. Onder de bank zit zelfs een kabel bevestigingspunt waar je de kabel mooi in kunt leggen!
Kon er wel voor gemaakt zijn?
Vanuit hier onder de rugleuning van de achterbank door na de koffer ruimte.
Vervolgens de massa leggen. Deze is net zo belangrijk als de voeding!
Zoek een stevig punt op het chassis uit, en schuur dit een beetje op. Schoef vervolgens een net zo dikke massa als voeding kabel op je chassis.
Nu ben je nog niet helemaal klaar. Denk ook aan de massa kabel vanuit je chassis naar je accu! Wanneer je installatie behoorlijk is is het beter ook deze kabel te upgraden!
De cinch kabels kun je beter aan de andere kant leggen, vanwege storingen. Dit is veel makkelijker omdat je niet vanuit de motorruimte naar binnen moet. De bekleding links gaat idem dito los.
Even een tip: zorg ervoor dat je amp behuizing niet aan de massa ligt, door deze niet direct op het stalen binnenframe van de achterbank te schroeven,maar door er bv. eerst een netjes bekleedt MDF plaatje tussen te plaatsen.
MDF plaat vast aan de achterbank,en de amp vast aan het MDF plaatje.
Dit voorkomt dat je een extra massa kring creëert,met kans op storing.
Verder kun je al direct naast de accu het zijscherm in
Dit is schijnbaar ook een herkenbaar probleem: Dus zal even snel nog iets toevoegen!
De speakers achterin passen, of zitten niet helemaal lekker. Dit komt omdat de montage gaten meestal niet overeen komen met de speaker montage gaten.
Om dit op te lossen moet je een adapter maken die van chassis naar speaker gaat. Een ring dus. Kost je een middagje knutselen en nadenken, maar dan passen ze wel!
Kan helaas geen template hierneer zetten van het sjabloon dat je nodig heb hiervoor.. Maar je pakt de oude speaker, pakt hiervan de omtrek en knip je uit op papier. Vervolgens teken je het gat ter groote van je nieuwe speaker (in dit geval 16.5 cm) in het midden. Dit knip je ook uit. Vervolgens op hout zetten en ring uitzagen.
Haha!"vast" zetten met tyrerips!Belachelijk!Die laten na een paar jaar gewoon los!Beter is het met metalen klemmen vast zetten,met nog een stukje krimkous tussen de kabel en de metalen klem.Dat is pas goed vast zetten!!Als het met tyrerips kon hadden ze je remleidingen ook wel met tyrips vast gezet.....
Alles wat zit tussen het bakken van een appeltaart en het ontwerpen van een kruisraket heb jij wel verstand van? toch........ Lowlands.
Ik heb inderdaad op mijn werk steeds te maken met Tyrips!
En verbaas me altijd hoeveel er van al gewoon los zitten na een paar jaar!En dat is dan nog niet eens in een auto!Waar ze trillen en ook nog te maken hebben met warmte en soms op plaatsen met uvlicht,waar ze al helemaal niet tegen kunnen!Dus ja,ik heb er wel iets verstand van,lijkt me....
Heb jij dagelijks op je werk te maken met Tyrips in een vijandige omgeving???
Overigens is 1 van mijn vorige beroepen Banketbakker geweest,al is dat wel al een hele tijd geleden.Dus ook over appeltaart kan ik het een en ander zeggen.....
Dus ook over appeltaart kan ik het een en ander zeggen.....
Dat lag ook in de lijn der verwachtingen.
Mod: wat mij betreft mag je alles wat onder de handleiding is geschreven verwijderen. Zeker nu het draadje het een sticky is geworden. Het doet geen goed aan de mooie handleiding die gemaakt is en waar tijd en energie in gestoken wordt. Het forum drijft op zulke initiatieven en dat laten we niet even de grond in boren
Ok,ik had het misschien wat anders moeten schrijven,maar sta nog steeds achter mijn eigenlijke commentaar...
Maar kennelijk kan je niet tegen commentaar....
Wat een gezeur, alsjeblieft de foto's laten staan, erg handig zodat ik gelijk weet hoe de kabel moet gaan en waar ik de massa kan aansluiten.
Overigens boeit het geen ene flikker of je de kabels uberhaupt vastmaakt, in de volvo liggen ze gewoon los onder de motorkap, nooit problemen mee gehad, zolang de uiteinden maar goed vastzitten. Beter tie wraps dan niks, bovendien, over 3 jaar heb je waarschijnlijk toch weer een nieuwe wagen ( ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik verwissel elk jaar van auto...).
Ik had zelfs mijn sub en versterker los achterin staan in de volvo, het hield het een half jaar vol tot het kabeltje brak aan het uiteinde ( ik had gewoon het koperdraad direct vastgeschroefd, zonder ''eindstuk''), pas toen ik het de 2e keer vast maakte had ik met 2 schroefjes de versterker aan de grond vast gemaakt en de sub met klitteband aan de vloer, sindsdien geen probleem.
Zorg nou maar de de sub+versterker vaststaan, kabels kunnen gewoon lekker liggen... Hoop gezeur omdat een kabeltje met tie wraps vast zit, hoop gedoe om iets wat helemaal niks uit maakt, als je het met metalen beugeltjes wilt hebben ben je vrij om dat te doen, ik vind zelfs de tie wraps overbodig... Ook al krijg je ze bij bijna elk kabelsetje wat ze verkopen.
iig. topic is erg handig, bedankt en het liefst zie ik hem blijven staan .
Tja,als je steeds elke 2 jaar een andere auto hebt,zal je daar inderdaad niet zo gauw iets van merken.Maar andere mensen die langer aan een auto blijven hangen,als echte Galantfan. Die willen toch liever dat die kabel niet ergens anders tegen aan komt zodat die Galant niet op eens vlam vat...
De nonchalance om je broddelwerk achter te laten aan een volgende koper.....
Tja,als je steeds elke 2 jaar een andere auto hebt,zal je daar inderdaad niet zo gauw iets van merken.Maar andere mensen die langer aan een auto blijven hangen,als echte Galantfan. Die willen toch liever dat die kabel niet ergens anders tegen aan komt zodat die Galant niet op eens vlam vat...
De nonchalance om je broddelwerk achter te laten aan een volgende koper.....
Daar is de zekering voor, waarom zou de kabel vlam vatten, hij is geisoleerd ?
De foto's zijn prima en geven een prima beeld hoe eea loopt en aangesloten moet worden.
Over het wel-en-wee van kabelbinders: in essentie heeft lowlands gelijk, sterker nog: ik heb zelf meegemaakt EN bij iemand uit de kennissenkring dat (ooit zat de kabel vast, maar later los) bengelende stroomkabels vervelende storingen en zelfs gevaarlijke situaties kunnen geven! Aangezien onze auto's voor een enorm deel uit metaal bestaan is het echt niet ondenkbaar dat iets kan gaan doorschuren! Als je maar lang genoeg beweging uitoefent breekt of scheurt alles tenslotte. Of het snel gebeurd? Geen idee, ik heb de onderlip van de voorbumper van de VR2 al 2 jaar 'vast'zitten met een fors maatje kabelbinder. Deze blijft heel, maar wil je echt geen enkel risico lopen, neem dan de suggesties die lowlands doet ter harte.
Tja,als je steeds elke 2 jaar een andere auto hebt,zal je daar inderdaad niet zo gauw iets van merken.Maar andere mensen die langer aan een auto blijven hangen,als echte Galantfan. Die willen toch liever dat die kabel niet ergens anders tegen aan komt zodat die Galant niet op eens vlam vat...
De nonchalance om je broddelwerk achter te laten aan een volgende koper.....
Daar is de zekering voor, waarom zou de kabel vlam vatten, hij is geisoleerd ?
Nog wel,maar als hij los gaat hangen en ergens tegen aan schuurt,niet meer...
Ik ben niet zo een autosleutelaar. Met audio nooit moeite. Na lang zoeken hoe ik mijn versterkerkabel door de auto heen kreeg deze uitleg gevonden. Dank daarvoor! Nu mijn vraag hoe demonteer ik de modderkuip
Modderkuipen voor?
Die zitten met 2x kruiskop vast op je sideskirt
Dan heb je er 2 die zitten "in" je wielkas (2x dop 10 geloof ik)
En dan heb je er nog een stuk of 4 zitten voor bij de rand van je wielkas. (ook dop 10 dacht ik)
Dan heb je nog aan je bumper dat ie vast geklikt zit, deze even met schroevedraaiertje losmaken
Het is gelukt! Dank voor de tips. Al was het wel ff stoeien met de modderkuip. Nu het volgende probleem. Wanneer ik de radio uitzet gaat de 12 volt er volledig vanaf waardoor er geen instellingen worden onthouden en de muziek niet verder gaat waar deze gestopt is. Iemand hiervoor een oplossing?