Geplaatst: Di jan 15, 2008 14:23 Onderwerp: ZX-Audio :: Galant 8G V6 24v
De aankoop van mijn Galant…
De Galant stond te koop met een verhaal erbij dat er een compressor op zat gebouwd die het motortje zo’n 85pk extra bood. Na een prettig telefoon gesprek met de vorige eigenaar (die nu ondertussen in een geweldig mooie Evo 8 rond rijdt) ben ik de Galant gaan ophalen. De Galant had een kleine schade gehad aan de voorkant maar reed verder goed en zag er naar mijn mening goed uit. De 270pk op de voorwielen vielen mij redelijk tegen maar de auto reed verder voortreffelijk. Heel erg luxe en rustig…verkocht
De Eaton M62 compressor…
De 2.5L V6 24v (6A13) motor is redelijk intern verbouwd, er zijn ROSS gesmede zuigers in gezet welke de compressie ook hebben verlaagd van 9.5:1 naar 8.5:1. Verder wordt de vaste ECU van signalen voorzien via een Dastek piggyback ECU en er worden uiteindelijk 8 injectoren aangestuurd. (leg later uit waar deze 2 extra injectoren voor zijn). De Dastek wordt gevoed door de standaard inlaat sensoren en een wide-band lambda sensor in de uitlaat. Genoeg klets, foto’s:
Nog originele inlaat
Compressorhuis aan het inlaatspruitstuk vastgelast
Riemrollen uitlijnen
1e Eindresultaat...
DasTek ECU programmeren
1e uitdraai (+85pk en + 121Nm)
Het Galant dieptepunt…
Op een regenachtige zondag nacht in Eindhoven had ik net gigantische ruzie gehad met een meisje waar ik een beginnende relatie mee had (woon er nu wel mee samen en het is een schat van een meid). Na een grove rit was ik bijna bij haar thuis en kwam op een 6 baans kruising met in het midden zo’n stuk weg waar je moet wachten op tegenliggers als je afslaat. Nog steeds kwaad draai ik linksaf en zie dus een tegenligger (nu verkeer van rechts) aankomen. Trap dus op de rem en sta stil met mijn voorwielen op de bermlijn. De andere auto remt af voor het stoplicht (sprong op rood) dus ik geef weer gas om weg te rijden en ineens trekt die andere auto ook op. Ik weer op de rem en sta nu met mijn voorwielen op de lijn tussen de middelste en rijdbaan aan de kant van de middenberm. De andere auto rijdt in de middenbaan en blijft optrekken en rijdt zo mijn neus in, in plaats van af te remmen of een halve meter uit te wijken. Technisch gezien mijn fout (ik mocht daar ook niet staan) maar toch l*llig al vind ik het zelf. Het was zo’n paniek huisvrouwtje wat totaal geen verkeer kan inschatten en bij het boodschappen haar portier zo tegen jouw portier aan zou knallen. Ze reed in een peugeot 307sw… en na de klap was daar weinig meer van over. Alle ramen geklapt, kreukels in het dak, deuren zaten vast… schroot. Mijn Galant had ook redelijke schade maar het was slechts de voorkant en dan vooral de wielophanging.
Nieuw neusje…
Ik had nog een Motion voorbumper liggen en na een bezoekje aan de Mitsubishi dealer waren een Motion grille en onderkap ook zo geregeld. Verder waren er nieuwe draag-armen, fuseé’s, 2e hands zijschermen en een paar dagen werk bij de schadehersteller nodig om mijn beest weer op de weg te krijgen en voila:
Compressor aanpassingen…
De Eaton compressor voldeed niet echt aan mijn eisen en de motor startte soms ook slecht. Soms begon het zelfs naar benzine te ruiken. Al een tijdje spookte het door mijn hoofd om de compressor toch te gaan vervangen door een turbo maar veel ruimte is er niet onder die kap. Na een bezoek aan DBM-engineering hadden ze me beloofd om een prijs-indicatie te geven voor een turbo-kit. Verder kreeg ik als tip om de 2 extra injectoren die voor de mond van de Eaton compressor zitten los te koppelen, dan zou de auto beter starten en minder snel verzuipen/naar benzine ruiken. Zo gezegd zo gedaan… en het starten ging inderdaad iets makkelijker. Gelijk ook maar een beter afgeschermd luchtfilter gemonteerd. Verder heb ik de steun wat aangepast en verbeterd (zaten nogal veel vulblokjes tussen :S) en nieuwe riemen gemonteerd.
VR4-torretje?...
DBM liet niets anders dan uitvluchtjes horen en Mark Deen bood een VR4 front-clip aan. Met ZX-Audio had ik net een grote opdracht achter de rug waar wel een beetje geld aan over schoot. Gelijk stuurde ik Mark een mailtje dat ik de front-clip wilde overnemen. Echter niet veel later kwamen de eerste rekeningen van de rechtzaak en Renault binnen en weg geld. Daarbij kwam ook nog dat de opdrachtgever niet echt op tijd wilde betalen en er schulden ontstonden. Dat is nooit goed! Na veel twijfelen had ik paar keer op het punt gestaan Mark te mailen dat hij de front-clip maar weer te koop moet zetten. Zie daar de advertentie Een paar weken geleden begon de compressor lichtjes te ratelen bij bepaalde toerentalen en ik ben daarom dieper alle in’s en uit’s van de Eaton compressoren gaan bekijken. Mercedes (waar deze compressor het meeste toegepast wordt) maakt gebruik van een elektromagnetische koppeling en sproeit bij vollast de vettige damp die vrijkomt uit de carterontluchting tegen de wortels van de compressor als soort van smering. Bij sommige americaanse bakken werden voor hetzelfde doel einde extra injectoren gebruikt en zorgde de benzine nevel een smeerlaagje en bescherming tegen uitdrogen. De tip van DBM (het loskoppelen van de extra injectoren) niet zo’n goed idee. Zij namen aan dat de extra injectoren slechts voor extra mengselverrijking was en mijn lambda monitor gaf ook aan dat het mengsel goed bleef zonder deze injectoren. Foutje…
Interieur…
Het is een Galant V6 Elegance en ik kocht hem zonder radio en met slechts alleen de standaard speakers. Als het ‘meesterbrein’ *kuch* achter ZX-Audio is het toch wel schandalig dat ik geen geluidsinstallatie in mijn eigen auto heb. Na een beetje veilen en slijpen, zit op de plaats van de radio en dat bakje nu een touchscreen en ligt er in de kofferbak een mini-ITX computertje.
Op hetzelfde moment werd ik op een ander forum, waar ik sponsor van was, redelijk afgezeken over het feit dat mijn creaties meer praat dan presteren was. Daarbij ging de discussie dat een subwoofer behuizing niet zo relevant is zoals mijn standpunt was. Ik had nog een composetje van Resonant Engineering liggen waarvan de tweeters door misbruik (zonder filter aangesloten) van een klant kapot waren. De 16.5cm speakertjes waren echter nog in goede staat en ik heb een subwoofer behuizing ontworpen (hybride tussen een hoorn en TL) en de forum-leden die mij zo afzeken uitgenodigd om te komen luisteren. Na wat excuses kwam slechts een enkeling opdagen en zij waren zeer verrast.
Tot op de dag van vandaag zit systeem nog steeds in mijn Galant maar een nieuw compleet stealth ontwerp (met behoud van reservewiel) ligt te wachten. Hoe en wat blijft nog geheim… *vooruit, een klein tipje: fase-verschuiven door middel van mass-loading*
Wow vet verhaal hellemaal. Nou ja ik zeg niet dat hij daarvoor niet mooi
was maar met zo'n motion bumper ziet er er echt veel beter uit. Wel
appart dat jou auto relatief vergeleken die peugeot zo weinig schade had.
Leuk dat je ook al die plaatjes erbij hebt gezet.
De Peugeot reed half tegen mijn voorwiel... dat zal deels hebben geholpen. Maar toch verbaast het mij nogsteeds dat die Peugeot helemaal als een accordeon in elkaar kreukte bij ongeveer 30km/h a 40km/h.
Ik vond het sowieso een muts van een wijf, maar ze kreeg slechts 5800 euro van mijn verzekering uitgekeerd voor haar Peugeot van 1,5 jaar oud.
Maargoed, shit happens... heb m'n huidige vriendin eraan overgehouden dusssss... ging ze eigenlijk wegbrengen om uit elkaar te gaan.
Superinfo van je 1-of-a-kind Galant! Ben ook erg benieuwd naar je stealth project, maar 'k zal geduldig proberen te zijn. Je 'tipje-van-de-sluiter' is een leuke knipoog naar je diepgaande kennis, want ik denk niet dat er veel mensen zijn (niet op dit forum maar ook niet daarbuiten) die maar een flauw vermoeden hebben wat het betekent! Spannend!
Geregistreerd op: 9-12-2007 Berichten: 5239 Woonplaats: Hier
Geplaatst: Di jan 15, 2008 15:02 Onderwerp:
Inderdaad, het is een prachtige galant geworden, met die motion "voor(onder)delen". Ik ben altijd benieuwd naar audio projecten, en een redelijke kennis heb ik wel ervan, maar:
Quote:
*vooruit, een klein tipje: fase-verschuiven door middel van mass-loading*
Inderdaad, het is een prachtige galant geworden, met die motion "voor(onder)delen". Ik ben altijd benieuwd naar audio projecten, en een redelijke kennis heb ik wel ervan, maar:
Quote:
*vooruit, een klein tipje: fase-verschuiven door middel van mass-loading*
?????
Leg eens een beetje uit.....
Hahaha, nou... shake-it maar Dennis! Eric (ZX-Audio) is echt zoooo deep into audio, dat is echt 'a whole different league'.
Ik had zelf ook het idee dat ik wel een beetje met caraudio kon prutsen na wat meer en minder gelukte projectjes met speakers, subs, instellingen, versterkers, bekabeling, afscherming, enz. enz., maar dat is misschien nog maar 10% van waar Eric zich meester in mag noemen.
Het uitleggen van wat voor soort subwoofer (te weten: een sub met een a-periodiek membraam) ik bij ZX-audio heb laten plaatsen is al genoeg om me een tijdje 'flabbergasted' te krijgen.
Maar... laat je vooral zelf overtuigen!!
Laatst aangepast door MarkSanne op Wo feb 06, 2008 11:55, in totaal 1 keer bewerkt
Er komen meerdere kleine luidsprekertjes in de kofferbak aan weerskanten net achter de achterlichten. Deze luidsprekertjes zullen met hun voorzijde direct in de kofferruimte afstralen en met hun achterzijde in een gezamelijke compressie kamer. Deze compressiekamer zal gekoppeld worden aan een smalle lange hybride 'hoorn' om een zo stabiel mogelijke impendantie deeltjes snelheid te krijgen. Verder zal deze hybride 'hoorn' aan zijn mond niet direct in de kofferruimte stralen maar zal er een soort bassreflex poort worden aangebracht. Hierdoor ontstaat mass-loading binnen de hoorn.
Door de tegendruk van de luchtmassa in de resonerende poort en de vorm van de horn, raakt de hoorn bij bepaalde frequenties in resonantie. Hierdoor ontstaat er bij deze frequentie een over-/onderdruk tegen de compressie kamer met dezelfde frequentie als de luidsprekertjes op dat moment spelen. Hierdoor worden de conussen tot bijna stilstand geforceerd terwijl de hoorn via de poort voor de output zorgen. Met deze techniek is het mogelijk om een stuk lager te spelen dan de luidsprekertjes zelf zouden kunnen. De poort komt net onder de luidsprekers uit hezelfde paneel en het tunnelwerk zal onzichtbaar worden weggewerkt in de uithoeken van de kofferbak.
Bij welke frequenties dit allemaal gaat moeten gebeuren moet ik nog gaan meten in m'n Galant. Maar hier wil ik de auto eerst helemaal voor hebben gedempt... Rond de zomer hoop ik hier toch wel mee te gaan beginnen. Tegen die tijd zullen er wel wat 3D modellen en foto's gemaakt worden
De Galant staat sindskort tijdelijk gestald (geschorst).
Er dient het een en ander te worden vervangen (gewone slijtage delen) aan de auto. Op dit moment heb ik daar even de tijd en het geld niet voor omdat alles zo'n beetje in 1x komt. Banden, remschijven, remblokken, compressor-lager, achterwiellagers, distributie-riem en nog wat klein spul. Hier moet ik dus eerst nog even voor sparen
De PC en het TouchScreen worden opnieuw ingebouwd, nu wel netjes. Verder is het ontwerp voor de subwoofer ietswat aangepast voor meer performance. Op de eerder vertelde manier kwamen de mini-subwoofertjes (6.5" / 16,5cm) eerder aan hun XMax dan ik had gehoopt. Maar dit wordt allemaal gefixed. Komende 2-3 weken zal ik het basis ontwerp hier plaatsen als 3D model samen met enkele simulaties.
klinkt goed! En ook nog zo uitgelegd, dat ik het ook nog snap! klasse! :
Is wel makkelijk als je overal verstand van hebt Overigens autotechniek en alles wat met beeld en geluid heeft te maken behoren tot mijn hobby's net zoals Mark Sanne. Wat ZX-Audio betreft, dat is natuurlijk andere koek, dat zijn zoals Mark ook al opmerkte de echte specialisten en om het héél eerlijk te zeggen gaat dit boven mijn pet, maar vind het wel héél fascinerend wat hij schrijft. Altijd super om iemand zoals ZX-Audio als deelnemer van ons forum te hebben, want bij vele is speciale car-audio niet meer weg te denken, en dan is het fijn iemand te kunnen raadplegen zoals ZX-Audio.
Zo ingewikkeld is de laatste post niet hoor. Het meest interessante voor de luisteraar zijn de SoundPressure Level waardes. Alle simulatie stapjes die ik had beschreven waren gemaakt met 2.83Volt wat staat voor 1 Watt bij een impendantie van 8 Ohm en 1,55Watt bij een impendantie van 4 Ohm.
P = V x I
I = V / R
De subwoofertjes hebben een nominale (gemiddelde) impendantie van 4 Ohm waardoor we dus spreken van een toegevoerd elektrisch vermogen van 1,55 Watt gemiddeld. Echter varieert de impendantie van een luidspreker bij verschillende frequenties (behalve bij de subwoofer van Mark, die is vrijwel constant). Ook wanneer een luidspreker in de open lucht speelt maakt de impendantie een curve met 1 piek. Deze piek ontstaat exact op de resonantie frequentie en bevat meestal waardes van 15x tot 20x de nominale impendantie. Bij de door mij gebruikte subwoofertjes is dit op 28Hz waarbij de max impendantie zelfs 114 Ohm is! Resultaat is dat hier de weerstand van de spoel zo groot is dat er bijna niets aan elektrische energie meer omgezet wordt naar akoestische energie. Bijna alles wordt dan omgezet naar warmte (efficiëntie zakt dan enorm).
Wanneer je nou een luidspreker unit in een behuizing stopt dan veranderd de impendantie curve en kunnen er meerdere pieken ontstaan. In de behuizing die ik theoretisch heb ontworpen heeft bijvoorbeeld 3 impendantie pieken (1e op 15Hz – 94 Ohm, 2e op 38Hz – 65 Ohm, 3e op 80Hz – 44 Ohm). Verder ligt de impendantie redelijk strak rond de 3.4 Ohm. De 1e piek op 15Hz is voor mij onboeiend, daar komt er toch geen geluid meer uit het systeem. De 2e piek is een zeer intressante omdat deze exact samenvalt met een akoestische piek. De luidspreker conus wordt tot stilstand gedwongen door de staande golf in de 3,80 meter lijn. Nu hoor je vaak dat staande golven slecht zijn in behuizingen maar daar ben ik het dus niet altijd mee eens. Deze is namelijk geweldig!!! In een normale behuizing had je nu namelijk geen geluid meer gehad (zo rond de 48Hz begint de geluidsdruk af te zwakken). Echter door die resonerende lijn, die conisch groter wordt naar de opening toe, hoor je nu zeer zeker WEL geluid. Hetzelfde effect gebeurd op de 3e piek maar daar is het resonerende effect maar half zoveel als op de 2e piek. Hier zal ook het low-pass filter worden toegepast.
De kleine info blokjes met de waardes die ik gaf kun je in Excel zetten en zo een grafiekje maken om te zien hoe de SPL curve verloopt…
Zoals ik al opmerkte in mijn vorige reactie, allemaal zéér indrukwekkend, dit zal uiteraard niet alleen van toepassing zijn inzake car-audio, ben er wel van overtuigd dat je in je huis ook supergeluid hebt. Ik zelf heb langere tijd lopen zoeken om een geluidsbeeld te crieeren waar ik tevreden over ben, zo bleek ook de aankleding van de kamer en de gebruikte materialen daarin van doorslaggevende aard te zijn, zo had ik b.v. weinig absortievermogen, glas/beton/plavuizen/gestructureerde muren enz. enz. inmiddels is dit allemaal aangepast, wat het geluid alleen maar ten goede is gekomen. Maar we dwalen af, we hebben het nu over de car-audio, ik zal de ontwikkelingen dan ook zeker blijven volgen, en wens je veel succes met je Galant en het audioproject daarin.