Geplaatst: Ma jan 02, 2012 19:56 Onderwerp: Kachel radiateur of slang lekt
Sinds een paar weken moet ik wekelijks het koelvloeistof reservoir bijvullen. Nu beslaan de ruiten van de auto nadat ik hem heb gebruikt (met de kachel aan), dus ik verdenk de kachelradiateur of zijn aansluitslangen van lekkage.
Graag zou ik willen testen of de kachel inderdaad lekt, hoe kan ik dat het beste doen?
Heeft iemand een handleiding voor het vervangen van de kachelradiateur en/of slangen?
En natuurlijk heeft er iemand nog een goede radiateur liggen voor een 7G 1.8 uit 1994?
Kachel radiatoren gaan bijna tot nooit aan stuk. In de 13 jaar mitsu ervarign hebben we er nog maar 1 vervangen en dat kwam doordat de kop gescheurd was en druk opbouwde in het koelsysteem.
Alsje kachel radiateur lek zou zijn dan heb je zeker wel ergens lekkage op de grond bij de voeten en zou je een zoete lucht moeten ruiken. Ik denk toch dat je eerder moet gaan kijken naar slijtage onderdelen zoals de radiateur en waterpomp. Check ook de aansluitingen van de slangen van de radiateur naar de motor toe. Daar wil nog wel eens wat urft gaan verzamelen waardoor het water er uit komt.
Of de radiateurdop is niet helemaal fris meer.
Wat je het beste kan doen is de auto wegbrengen naar een garage en het systeem onder drukt te zetten dan kan je zo zien waar de evt lekkage is.
De radiateur is 3 maanden geleden vernieuwd nadat hij was gaan lekken bij wat lamelletjes.
Ik heb al de slangen gecontroleerd en ze zijn allemaal droog en schoon.
De waterpomp heb ik niet gecontroleerd, ik weet alleen dat 55.000 km geleden de distributieriem is vervangen (vorige eigenaar), of hierbij ook de waterpomp is vervangen weet ik dus niet.
Radiateurdop heb ik alleen nog maar gecontroleerd op aanslag en/of smeurie. Ik zal de afdichting nog eens bekijken of het nog goed werkt.
Geregistreerd op: 4-1-2008 Berichten: 762 Woonplaats: Bij splitsing Rijn en IJssel
Geplaatst: Di jan 03, 2012 12:12 Onderwerp:
Een kachelradiateur of koelslang die lekt in de auto herken je inderdaad aan die vieze zoete geur. Vreselijk smerig is die lucht. En ja, dan zou de vloerbedekking bij bestuurder of bijrijder nat of vochtig moeten zijn.
De ramen beslaan dan niet alleen na het rijden (en uitschakelen van de ventilatie), maar ook tijdens het rijden. Je krijgt een vreselijk vettige aanslag op de ramen die je er niet zomaar afkrijgt. De ventilator is in ieder geval niet in staat die troep van de ramen te blazen, ze blijven beslagen.
Dat ramen na het rijden in herfst of winter beslaan na het rijden wil nog niet zeggen dat je een vloeistoflekkage hebt. Een natte jas op de achterbank levert al genoeg vocht op om dit effect ook te verzorgen.
Zoals Remco al zegt; laat het systeem op druk zetten als je geen duidelijke indicatie hebt waar een eventueel lek zit. Of trek de motorkap direct na het uitschakelen van de motor (terwijl hij op temperatuur is) eens open en kijkt vanaf een veilige afstand of je ergens stoomwolkjes tevoorschijn ziet komen vanuit de motorruimte.
Let wel dondersgoed op, want als er echt een lek zit kan die hete koelvloeistof zomaar in het rond spuiten. En dat spul is heet na een ritje.
Kachel radiatoren gaan bijna tot nooit aan stuk. In de 13 jaar mitsu ervarign hebben we er nog maar 1 vervangen en dat kwam doordat de kop gescheurd was en druk opbouwde in het koelsysteem.
Helaas,dit moet ik toch relativeren.
In het universele circuit komt dit toch vaker voor.
De grootste oorzaak is dan meestal de te oude koelvloeistof met als gevolg een soort van sludge in het koelsyteem.
Met de overige uitleg krijg je weer kudo's
Deze is zeer goed omschreven
Vanmiddag wordt het systeem op druk gezet (25 euro).
Ik ben benieuwd.
Als ze geen lek kunnen vinden dan gaan ze het koelvloeistof meten (10 euro) op sporen van uitlaatgassen (via de koppakking).
Zelf heb ik tot nu toe geen idee waar de lek kan zijn.
De test zal meer duidelijkheid geven....
Vanmiddag meer.
Laatst aangepast door Matinno op Wo jan 04, 2012 16:00, in totaal 1 keer bewerkt
Stap 1: (zie tweede foto )
Eerst is het systeem op druk gebracht (1,5 bar). Hierdoor zou je eventuele externe lakkage (slangen, radiateur, eventueel waterpomp, kachel) kunnen zien. Er was geen lekkage te zien!
Stap 2: (zie derde foto).
Systeem flink op temperatuur brengen door 1 uur de motor flink te belasten. Opletten tijdens het verwijderen van de radiateurdop. Koelvloeistof was goed op temperatuur te zien omdat er dampen vanaf kwamen.
Stap 3: (zie eerste foto)
Met een dubbele vloeistof kolom waardoor de dampen worden gezogen, kan men zien of er uitlaatgassen of verbrandingsgassen aanwezig zijn. Indien dit het geval is verkleurd een van de vloeistoffen van blauw naar groen. Dit was niet het geval dus de monteur zijn conclusie was dat de koppakking ook nog goed was.
Conclusie:
Geen lekkage te zien en ook gaan aanleiding om te denken dat de koppakking of kachel kapot is.
Maar waarom heb ik dan het koelvloeistofreservoir moeten bijvullen?
Zie foto met rode circel.
De monteur vertelde me het volgende:
Het reservior is geen goede maatstaaf voor lekkage van koelvloeistof. En het is zeker niet noodzakelijk om het koelvloeistofniveau tussen de min en max streepje te houden. Het is belangrijker om als het systeem koud is het niveau van de koelvloeistof te controleren door de radiateurdop te gebruiken.
De koelvloeistofreservior is er alleen maar om koelvloeistof op te vangen als het systeem wilt uitzetten en in sommige gevallen om bij onderdruk weer vloeistof op te zuigen, maar bij onderdruk sluit de radiateurdop af dus dit werkt niet altijd.
Omdat ik het reservior bijvulde zodra deze lager dan het min streepje stond en ik dit de laatste tijd wat vaker moest doen, was ik van mening dat het systeem koelvloeistof verbruikt.
Maar waarom waren mijn ramen dan van de week zo vaak beslagen. Waarschijnlijk door de regen en het water onder de auto. Vandaag geen beslagen ruiten gehad. Ik heb ook niet die zoete geur van koelvloeistof geroken in het interrieur. De geur was nu wel goed te ruiken tijdens het testen van het systeem, dus ik weet nu wat ik moet ruiken als er iets lekt.
Ik zou zeggen vanavond bijvullen tot streep als ie koud is. En daarna iedere dag even kijken hoe hij staat (bij koude motor) Mocht er echt binnen korte tijd het reservoir flink leeg gaan dan zal er toch iets niet kloppen(!).
Ik zou me eigenlijk niet teveel zorgen maken. Als je merkt dat je reservoir leeg is en tegelijkertijd de radiator niet meer vol zit, wordt het tijd voor actie. Misschien is het reservoir tijdens een bepaald moment behoorlijk vol en zelfs zo vol dat ie een deel eruit gooit. Als de situatie weer normaal is, en het systeem zuigt vanuit het reservoir alles weer op tot er zelfs niets of nauwelijks meer iets over is, dan zou het de huidige werking ongeveer kunnen verklaren. Maar als dat systeem voldoende werkt (genoeg koelt) dan doet het verder z'n werk lijkt me. Het gaat tenslotte niet om een reservoir, maar om de koeling van de motor
Kachel radiatoren gaan bijna tot nooit aan stuk. In de 13 jaar mitsu ervarign hebben we er nog maar 1 vervangen en dat kwam doordat de kop gescheurd was en druk opbouwde in het koelsysteem.
Helaas,dit moet ik toch relativeren.
In het universele circuit komt dit toch vaker voor.
De grootste oorzaak is dan meestal de te oude koelvloeistof met als gevolg een soort van sludge in het koelsyteem.
Met de overige uitleg krijg je weer kudo's
Deze is zeer goed omschreven
@Matinno
Is het probleem al verholpen?
Ik bedoelde juist bij mitsubishi zelf. Andere merken lees frans komt het wel vaker voor idd. Maar slechte koelvloeistof van van die geweldige pillen in het koelsysteem daar knappen ze van op NOT !!!!
Maar ik zou er voor de rest ook niet veel zorgen over maken.
Check af en toe het reservoir en idd wat belangrijker is in de radiateur. En zorgen dat alles goed staat. in koude toestand.
[...]het is zeker niet noodzakelijk om het koelvloeistofniveau tussen de min en max streepje te houden. Het is belangrijker om als het systeem koud is het niveau van de koelvloeistof te controleren door de radiateurdop te gebruiken.
Ik kijk nooit in dat overloopvat. Een ANWB man vertelde mij dat auto's vroeger niet eens een overloopvat hadden en dat het overbodige koelwater zo met een slangetje afgevoerd werd. Sindsdien kijk ik dus in de radiateur.
Ik bedoelde juist bij mitsubishi zelf. Andere merken lees frans komt het wel vaker voor idd. Maar slechte koelvloeistof van van die geweldige pillen in het koelsysteem daar knappen ze van op NOT !!!!
gr. remco
Daarin heb je helemaal gelijk,ook de ervaring met andere jappen is dan van toepassing.
Pillen en anti-leak produkten das hetzelfde als dat je bij de dokter komt met een infectie en met een paracetamol recept de deur uit gaat
@Matinno
Netjes dat je naast je vragen ook de 'eindconclusie' post