Kleine vragen topic

Algemene 8G gerelateerde topics die echt nergens anders tussen passen.
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door nilz »

Ventilator airco is overleden. Dwz, de lager is versleten en dat maakt een ongans lawaai. Waar kan ik het beste een andere ventilator vandaan halen?
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Kleine vragen topic

Bericht door menno3x8g »

Je hebt een GDI. Als die dezelfde binnenventilator heeft als een V6, dan heb ik die hier wel liggen (provincie) Groningen.
Of misschien iemand dichter bij je in de buurt.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Batsgeit
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 jul 2014, 13:53
Provincie: Groningen

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Batsgeit »

Welke OBD scanner hebben jullie? Mijn mitsu is van 2002 en dan kan je de auto blijkbaar niet meer uitlezen via de paperclip methode. Is er nog een bepaal protocol waar ik rekening mee moet houden? Had hiervoor een vagcom, dat werkte wel ideaal.
Bosje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2017, 19:19

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Bosje »

Komende week kijken naar een galant 2.0 sedan.
Vroeger, tijdens mijn schoolperiode bij een dealer auto's gepoetst en toen vond ik de galant, vooral de neus, al een mooie wagen.
Nu gaat het er dus van komen!
Vraag aan de kenners: waar moet ik naar kijken?
Heb al redelijk gegoogled, en las dat terugschakelen van 3 naar 2 nog weleens een probleem kan zijn? Ook weet ik dat ze mij ooit verteld hebben dat de bakken gemiddeld maar 2 ton halen, maar hier op het forum al redelijk ingelezen en daar zie ik veel hogere standen, dus weet niet hoe zwaar ik daar aan moet tillen.
Diegene waar ik naar ga kijken heeft 215 oid gelopen (op lpg).
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door marksanne »

Roest aan de achterwielkastranden is een typisch probleem.
Remmen kunnen ook wat ongelijk zijn (trillen) door meestal verkeerd aangedraaide wielbouten. Verder zijn de bakken eigenlijk goed, alleen de olie luistert nogal nauw. Full syntheet 75W-90, niets anders. Na een paar ton gaat de prise-as lager wel ns zingen. Vaak de voorbode van een revisie-klus. Maar tegen die tijd moet de bak toch los voor nieuwe koppelingsplaat/drukgroep/lager.

Met de leeftijd die al deze galants intussen hebben moet je bedacht zijn op typische slijtagedelen: wiellagers, uitlaat, abs-ringen, draagarmen, stabilisatiestang-kogels, let ook op de remleidingen.

Dit laatste zijn allemaal geen typische Galant dingen trouwens, maar gewoon onderdelen waar je op bedacht moet zijn bij oudere auto's (de jongste Galant is tenslotte ook al 13 jaar oud inmiddels).

Succes!
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Kleine vragen topic

Bericht door menno3x8g »

Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Bosje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2017, 19:19

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Bosje »

Bedankt voor de antwoorden, morgen of maandag kijken.
Zag dat hier een schat aan kennis en ervaring zit dus plan is om hier actief te blijven.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Twain »

succes ! :)
Awesomeness = Verveling x Talent
Bosje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2017, 19:19

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Bosje »

Aangezien jullie een hoop van de auto's kennen, is deze bij jullie bekend? Hier ga ik komende week voor kijken:

[External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor zover ik op de foto's kan zien ziet hij er knap uit, auto is van de week voorgekeurd en alleen opmerking over vocht in de koplamp. Dus lijkt goed.
Nog een laatste vraag, heeft er iemand een foto van de rotte kokerbalken? Hier al een aantal malen over gelezen, dan heb ik een idee waar ik goed moet kijken.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Kleine vragen topic

Bericht door menno3x8g »

Van de 10 8G's die ik in mijn bezit heb gehad of (nog) heb is mijn ervaring met roest:
- dorpels achter: de side-skirts willen hier de nodige roest verbergen, dus prik er eens met een scherp voorwerp in aan de binnenzijde van de side-skirts
- een aanwijzing kan je al krijgen als de achterste krikpunten er niet meer netjes uitzien
- opkrikken op de achterste krikpunten wil dan wel eens onheilspellend knarsen geven, en soms schiet de krik door de carrosserie heen :shock: . Advies: krik sowieso de auto op de achterste krikpunten op om goed zicht te hebben op de achtertrein
- check de balk waar de voorste draagarm van de achterwielophanging aan vast zit, wil wel eens een roestgat in zitten -> lassen als het niet te ver heen is, niet zo duur
- kijk eens naar abnormale slijtage van de achterbanden, kan soms aanwijzing zijn dat ophanging of achterframe veranderd is door roest of iets anders
- check ook de balken waar het achterste subframe aan vast zit
- check de domes van de veerpoten, met name aan voorzijde (aan de achterzijde heb ik het niet gezien) wil er bij rot scheuren in zitten -> bij een flinke hobbel komt je motorkap omhoog ;)
- de wielkastranden achter zijn berucht: kan een afkeurpunt zijn bij teveel roest, reparatie aan beide kanten kost 600-1200 afhankelijk van het bedrijf dat het doet
- bij de station moet je de achterportieren checken op het punt boven-achter (blijft water staan)
- bij alle portieren en achterkleppen check je de regenafvoer beneden op roest, als dat er zit zal die deur op termijn wrsch vervangen moeten worden
- kijk ook eens goed rond de voorruit, met name boven, soms ontwikkelt zich roest onder de kitlaag, krijg je een barst van in de ruit. Is er lekkage in het interieur geweest?
- als er een schuifdak is: check alle randen en afvoer.

Laatste tip: bij veel Galants op internet moet de distributie vervangen worden: kost wat als je het laat doen! Oa de reden dat ze te koop staan. Is een onderhandelpunt voor de prijs.

Succes :) !
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Twain »

Weet iemand of je de ventilator van de ventilatie (interieur) via de onderkant van de ventilatie unit kan verwijderen?
1 schroef lijkt op een lastige plek te zitten .. de manual zegt dat je alles moet verwijderen (heel die witte doos)... maar ergens kan ik dat bijna niet geloven.
dan demonteer je echt de halve auto voor 1 ventilator

dus wie o wie heeft er een handigheidje :yes:
Awesomeness = Verveling x Talent
Bosje
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2017, 19:19

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Bosje »

menno3x8g schreef:Van de 10 8G's die ik in mijn bezit heb gehad of (nog) heb is mijn ervaring met roest:
- dorpels achter: de side-skirts willen hier de nodige roest verbergen, dus prik er eens met een scherp voorwerp in aan de binnenzijde van de side-skirts
- een aanwijzing kan je al krijgen als de achterste krikpunten er niet meer netjes uitzien
- opkrikken op de achterste krikpunten wil dan wel eens onheilspellend knarsen geven, en soms schiet de krik door de carrosserie heen :shock: . Advies: krik sowieso de auto op de achterste krikpunten op om goed zicht te hebben op de achtertrein
- check de balk waar de voorste draagarm van de achterwielophanging aan vast zit, wil wel eens een roestgat in zitten -> lassen als het niet te ver heen is, niet zo duur
- kijk eens naar abnormale slijtage van de achterbanden, kan soms aanwijzing zijn dat ophanging of achterframe veranderd is door roest of iets anders
- check ook de balken waar het achterste subframe aan vast zit
- check de domes van de veerpoten, met name aan voorzijde (aan de achterzijde heb ik het niet gezien) wil er bij rot scheuren in zitten -> bij een flinke hobbel komt je motorkap omhoog ;)
- de wielkastranden achter zijn berucht: kan een afkeurpunt zijn bij teveel roest, reparatie aan beide kanten kost 600-1200 afhankelijk van het bedrijf dat het doet
- bij de station moet je de achterportieren checken op het punt boven-achter (blijft water staan)
- bij alle portieren en achterkleppen check je de regenafvoer beneden op roest, als dat er zit zal die deur op termijn wrsch vervangen moeten worden
- kijk ook eens goed rond de voorruit, met name boven, soms ontwikkelt zich roest onder de kitlaag, krijg je een barst van in de ruit. Is er lekkage in het interieur geweest?
- als er een schuifdak is: check alle randen en afvoer.

Laatste tip: bij veel Galants op internet moet de distributie vervangen worden: kost wat als je het laat doen! Oa de reden dat ze te koop staan. Is een onderhandelpunt voor de prijs.

Succes :) !
Bedankt voor je uitgebreide verhaal!

Zojuist wezen kijken en dubbel gevoel erbij.
Wielkasten iets beginnende roest helemaal aan de onderkant, chassis wel hard.
LPI installatie, dus niet verkeerd lijkt me.
Ook gewoon een mooie auto. Ook remschijven en blokken voor net vervangen.

Alleen: moeten 4 nieuwe banden op en distributie moet gedaan worden. Dan ben ik bijna de aanschaf nogmaals kwijt aan directe onderhoudskosten. Denk dat ik hem maar laat staan
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Kleine vragen topic

Bericht door menno3x8g »

Twain schreef:Weet iemand of je de ventilator van de ventilatie (interieur) via de onderkant van de ventilatie unit kan verwijderen?
1 schroef lijkt op een lastige plek te zitten .. de manual zegt dat je alles moet verwijderen (heel die witte doos)... maar ergens kan ik dat bijna niet geloven.
dan demonteer je echt de halve auto voor 1 ventilator

dus wie o wie heeft er een handigheidje :yes:
Als je de doos van de ventilator moet verwijderen, dan moet je eerst de cooling unit verwijderen enz. Da's een hele klus idd.
De motor van de ventilator zit aan de onderzijde van de doos met 3 schroeven/boutjes (dop 8) geschroefd.
Haal ze los. Daarna is die motor eenvoudig van onderuit te wisselen.
WP_20170502_001.jpg
WP_20170502_002.jpg
WP_20170502_003.jpg
WP_20170502_004.jpg
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Twain »

ja dat klopt helemaal... alleen die achterste schroef zit KUT
Awesomeness = Verveling x Talent
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door nilz »

Ik probeerde vandaag de middenconsole los te krijgen, maar ik kreeg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Het plaatje rondom de versnellingspook kwam er makkelijk uit. Daarna zou je met een flinke ruk van onderen het paneel los moeten kunnen krijgen (aldus een topic op dit forum). Ik kon mijn vingers nog wel achter de ruimte van de asbak haken, dus grip zat. Verder lijkt er totaal geen beweging in te zitten?

Tweede vraagje: Er zit speling op de pook (automaat). Ik zie aan de voorkant 2 gaatjes zitten onderaan, dus ik neem aan dat daar de bevestiging zit. Zelfs met de pook in Drive kan ik alleen niet zien hoe het precies zit. Wie kan me dat vertellen, zodat ik een poging kan doen dat weer beter vast te krijgen?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door marksanne »

Het middenconsole: klinkt als een maagdelijk gevalletje. Als ze weinig tot nooit losgehaald zijn moet je echt geweld gebruiken. Gelukkig kan dat plastic dat prima hebben! Grijp met je vingers onderlangs (onder en achter de asbak zegmaar) en knijp 'm dan hard naar voren. In een ruk is beter dan geleidelijk druk opvoeren.

De pook: twee kleine platte schroevendraaiers langs de pookknop steken dan komt de knop los en dan zie je automatisch (!) hoe je de hele pook loshaalt. Of dat nodig is voor jouw probleem weet ik niet, ik heb het probleem niet gehad toen ik nog een automaat had.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door nilz »

Duidelijk. Niks gemist, gewoon meer geweld gebruiken dus.

Pookje ga ik ook wel even mee rommelen.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Twain »

ja het is een beetje tegen natuurlijk hard trekken, het gaat ook een keer gebeuren dat iemand hem in 2 stukken trekt na 20+ jaar plastic verdrogen.
MAAAArrrrrr ,Je zou wel de eerste op het forum zijn, hier is voor zover ik weet er nog nooit een in 2 stukken gegaan.
voor zover de nutteloze informatie van vandaag, ik ga weer schelden op het weer.

DOEI !
Awesomeness = Verveling x Talent
MattoB
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 feb 2017, 16:21

Re: Kleine vragen topic

Bericht door MattoB »

Las het verkeert... :bump:
Laatst gewijzigd door MattoB op 24 jun 2017, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door nilz »

Met flink kracht zetten kreeg ik het na een minuut of 5 proberen los. Lampjes CC vervangen. Kwam er wel achter dat de asbak ook een lampje heeft, dus die is al een tijdje stuk :lol:

Microfoon en DAB+ antenne voor de nieuwe radio gelijk maar ingebouwd en kabeltjes netjes weggewerkt. Bij het terugbouwen kreeg ik het niet zomaar terug op zijn plek. De bovenkant klemt netjes terug, maar ter hoogte van de radio en het opbergvakje eronder klemt het als een gek.

Nu vond ik ook een loshangend stekkertje, waarvan ik zeker weet dat ik het niet bewust heb losgetrokken, dus ik heb ook geen idee waar het hoort. Zwart draadje, heel klein metalen "klemstekkertje" aan het einde?

Morgen verder, nu maar eens eten.
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Twain »

ground van de radio?
cigarrete aansteker ?
Awesomeness = Verveling x Talent
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door nilz »

Die van de radio heeft een rond oogje. Die zit netjes vast.

Aan de aansteker zitten nu 2 stekkertjes, maar misschien dat dit de aarde is idd. Zal morgen nog eens goed kijken.
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door marksanne »

jep, op de aansteker/12V plug horen 2 stekkers geschoven te zijn: een 12V+ en een massa.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door nilz »

Ik ben deze week bezig met het bouwen van een stealth subwoofer voor mijn station (afgekeken van Integra). Nu heb ik alleen nog een stuk vloerbedekking nodig voor de bovenkant. Het plan was eerst om het originele stuk van het deksel te trekken, maar dat stuk is heel erg vies en je blijft toch met dat gat van de handgreep zitten...Ik heb een grijs stoffen interieur.

Weet iemand heel toevallig een bedrijf dat soortgelijke bekleding op voorraad heeft? Stukje 1 vkm kan nooit zo heel duur zijn en dan kan ik het deksel intact houden.
kevin1990
Berichten: 514
Lid geworden op: 10 mar 2012, 09:30
Provincie: Zuid-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door kevin1990 »

Ken je hem niet zo maken dat die precies km dat handvat heen valt? Of kan die omgedraaid worden zodat die aan de kant van de achterbank zit?
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door nilz »

Dat kan wel (het gat richting achterbank), maar ik vind dat niet de ideale oplossing. Dus ik wil eerst kijken of het anders kan.
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door nilz »

Gisteren mijn Galant stuk gereden. Nu was dit mijn eerste ongeluk en weet ik niet zo goed hoe ik het het beste kan afhandelen. Moet ik via de sleepdienst een sloper regelen, of kan ik beter zelf bijvoorbeeld Deijne bellen?
Batsgeit
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 jul 2014, 13:53
Provincie: Groningen

Re: Kleine vragen topic

Bericht door Batsgeit »

Gewoon een paar slopers in de buurt bellen. Je kan 'm ook op wijkopenauto's.nl (of een van de alternatieven) zetten, krijg je meestal nog wel wat geld voor. Ik kreeg nog €100 voor een niet rijdende (wel rollende) 206.

Zelfs niks overgehouden aan het ongeluk?
nilz
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 sep 2015, 22:12
Provincie: Noord-Holland

Re: Kleine vragen topic

Bericht door nilz »

Nee, gelukkig zijn beide partijen met de schrik vrij gekomen. Ik zag hem pas aankomen door het zijraam, toen ik al lang en breed voor hem stond en heb toen nog snel het gas in kunnen trappen, waardoor hij het achterwiel raakte en niet vol op de zijkant klapte. Ik kwam een kleine 15 meter verderop achterstevoren tot stilstand.
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Kleine vragen topic

Bericht door menno3x8g »

Jammer.
Succes met de afhandeling.
Als je een sloper regelt, dan kan je tevoren nog wat gadgets uit je auto halen die je niet wilt missen voor je volgende G, of voor belangstellenden van GF.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Algemeen”