Zwarte plastic delen weer zwart krijgen

Voor info en vragen over styling van je 8G!
Plaats reactie
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Zwarte plastic delen weer zwart krijgen

Bericht door martijnver13 »

Hoi allemaal,

Ik ben heel rustig bezig om de Galant weer steeds mooier te krijgen. Gisteren weer gepoetst met een ander middel, dus glimt weer wat beter. Motorkap gaat denk ik toch wat klei nodig hebben. Ik krijg hem nog altijd niet zo netjes glad als de rest. Zelfs de velgen heb ik een stuk mooier gekregen (heel erg ingebakken vuil)

Ik wil me binnenkort is gaan richten op de zwarte plastic delen. Denk aan handvaten, spiegelkappen, sierlijsten, dakrails, banden. Wat voor middel kan ik hier het beste voor gebruiken? Ik hoor wel is dat men schoenpoets gebruikt voor banden. Kan dit ook voor de andere kunststof delen?

Mijn auto is bij lange na nog niet zo mooi als sommige Galants die ik hier voorbij zie komen, maar ik wil er toch een beetje bij in de buurt komen. Helemaal perfect zal hij nooit worden zonder opnieuw overspuiten. Één of andere lomperik kijkt niet uit met zn deur open doen, dus de bijrijderskant zit vol met kleine putjes, en er zitten nog 2 hele kleine deukjes aan de bestuurderskant. Als ik er toch is achter kom wie niet uit kijkt met zn deur.... Ik grijp hem. Maargoed, dat terzijde.

De vraag was dus of ik schoenpoets kan gebruiken op de zwarte plastic delen :p
Gebruikersavatar
cvw
Berichten: 1000
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:04
Provincie: Gelderland

Re: Zwarte plastic delen weer zwart krijgen

Bericht door cvw »

Ik geef je eerst 2 linkjes.
1. De link naar het oude forum waarin een verslag staat hoe ik van start ben gegaan na aanschaf van de 8G. Veel middelen heb ik daarin benoemd en nee, ik ben geen doorsnee poetser dus trek je daar niets van aan. http://galant-fans.nl/oldforum/bravo.me ... c&&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;. De eerst 4 pagina's "doen het nog".
2. De basis detailing handleidingen: http://www.galant-fans.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de banden en andere plastic delen zou ik geen schoenpoets gebruiken. Daar zit spul in dat niet bedoeld is voor kunststof en/of auto's. Alles weer netjes krijgen is een kwestie van schoonmaken en regelmaat. Schoonmaken gaat heel goed met een All Purpose Cleaner (APC) en vervolgens regelmatig verzorgen met een kunststof verzorgingsmiddel zoals bijvoorbeeld:
Afbeelding
Ik heb daar veel schik mee en je kunt er lang mee doen. Een trim detailer van Meguiars werkt ook hoor, maar is vetter en loopt meer uit bij regen.

Het zwarte kunststof rond de ramen moet je eerst goed schoon maken voordat je het weer glimmend zwart krijgt. Staat in de link bij 1. vermeld hoe ik dat gedaan heb. PlastX als reiniger omdat die randen erg veel vuil oppakken en vasthouden.

Voor het zwart maken van de banden kun je heel veel middeltjes krijgen van goedkoop tot vrij prijzig. Een nette middenklasse is de Meguiars - Hot Shine Tire Spray, gebruik ik al een hele tijd en nog steeds naar tevredenheid.

Oh ja, nog even over die APC. Als je bezig bent schoon te maken, dan kun je eigenlijk niet zonder dit spul. Magisch is het bijna. Als je er mee gewerkt heb wil je niet anders meer. Krijg je iets niet schoon, dan regelt APC het alsnog. Je kunt een klein flesje kopen maar het is handiger en goedkoper om gelijk een gallon te bestellen. Je verdunt het 1:10 of 1:4 bij zware vervuiling dus doe je er lang mee. Deze bedoel ik: [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Onder de link bij 2. staat ook hoe en wat je met APC kunt doen.

En omdat ik het niet kan laten ;) : Als je echt resultaat van je poetswerk wilt zien en toch in de buurt van die glimmende Galant's wilt komen, koop dan een clay setje en een leuke wax.
Dit, Mothers Wax - California Gold Clay Bar Paint Saving System, is een heel goede en toch betaalbare set met een mooie inhoud. [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false;
Gecombineerd met een leuke wax zoals Meguiars - NXT Generation Tech Wax 2.0 [External Link Removed for Guests]" onclick="window.open(this.href);return false; kun je heel leuke en mooie resultaten bereiken.
Ik durf rustig te stellen dat je na een clay behandeling een 80% beter en mooier resultaat hebt van je werk en inspanning. Je hebt dan de lak verzorgd met wax en niet een vuillaag van wax voorzien. Ga met clay aan het werk en je snapt wat ik bedoel. 8-)
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Zwarte plastic delen weer zwart krijgen

Bericht door KNOEI 8G »

De juiste persoon heeft al gereageerd zie ik! Dus kan hier weinig meer aan toevoegen dan andere merken, dus dat doe ik maar niet. Zo'n claybehandeling is echt de moeite waard en Meguiars PlastX is ook echt een geniaal spulleke voor die lijsten rond je ramen :yes:
Afbeelding
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Zwarte plastic delen weer zwart krijgen

Bericht door martijnver13 »

Thx voor de uitgebreide reactie!

Ik heb idd al het één en ander van meguiar liggen. Twee poetsmiddelen (maar de exacte naam weet ik niet uit mn hoofd, fles ligt in de auto), een blok klei waarvan ik eerlijk gezegd niet helemaal zeker weet hoe ik het moet gebruiken en de bijbehorende mistspray.

Helaas heb ik ongeveer anderhalf uur na het plaatsen van dit bericht een giga bekeuring op de mat gekregen, dus ik moet even kiezen welk middel ik eerst ga kopen. Eerst maar is zien of ik geld over ga houden komende maand.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Styling (interieur & exterieur)”