Bovenste draagarm voor fuseekogel moer zit los.. hoe aandraaien?

Voor info en vragen over wielen (velgen), banden, schokbrekers, veren, ophanging, remmen, enz.
Plaats reactie
odin
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2019, 21:04

Bovenste draagarm voor fuseekogel moer zit los.. hoe aandraaien?

Bericht door odin »

Ik hoor al een tijdje gekloenk rechtsvoor. Ik zie nu bij het wisselen naar de winterwielen dat de moer van de fuseekogel van de bovenste hoefijzerdraagarm niet erg vastzit. Als de auto opgekrikt is en ik trek aan het LV voorwiel merk ik hier duidelijke speling. Ik denk simpel, ff moertje aandraaien.

Alleen draait het hele feest gezellig rond als ik de moer rond probeer te draaien. Zowel met de auto opgekrikt als rustend op de wielen. Is er een truuk om het draadeind op de een of andere manier vast te houden terwijl ik de moer aandraai? Of is de fuseekogel wellicht gewoon overleden?

Deze moer dus:
Afbeelding
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Bovenste draagarm voor fuseekogel moer zit los.. hoe aandraaien?

Bericht door menno3x8g »

De truc is om druk op het conische gedeelte van de stift van de kogel te krijgen. Dat doe je door bijvoorbeeld met een krik op het wiel-einde van de onderste draagarm(en) de zaak omhoog te krikken tot het gewicht van de auto erop rust. Dan kan je de moer normaal gesproken aandraaien. Succes!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
odin
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2019, 21:04

Re: Bovenste draagarm voor fuseekogel moer zit los.. hoe aandraaien?

Bericht door odin »

Well..... dat werkte niet echt. Dat wordt de bovenste draagarm vervangen me dunkt:

[External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Bovenste draagarm voor fuseekogel moer zit los.. hoe aandraaien?

Bericht door menno3x8g »

odin schreef: 08 okt 2019, 20:21 Well..... dat werkte niet echt. Dat wordt de bovenste draagarm vervangen me dunkt:

[External Link Removed for Guests]
Schroefdraad ziet er nogal roestig uit.
Wat ik nog zou proberen is die draad goed uitborstelen en beschadigingen wegwerken zodat die moer er gemakkelijk op kan.
Een methode die ik zelf nog niet geprobeerd heb is de pin waar die conisch is (tussen kogel en schroefdraad) met schuurpapier omvatten en nog een poging wagen ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
odin
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 apr 2019, 21:04

Re: Bovenste draagarm voor fuseekogel moer zit los.. hoe aandraaien?

Bericht door odin »

[External Link Removed for Guests]

Redelijk gaar :D.

Rijdt nu een stuk beter met een nieuwe draagarm.
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: wielen, banden, ophanging & remmen”