Motor managementlampje

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
Tobias
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2016, 11:25
Provincie: Noord-Holland

Motor managementlampje

Bericht door Tobias »

Hallo liefhebbers,

Ik heb het volgende euvel; als ik op de snelweg rijd, zeg ca 120 en ik lift het gas, hoor ik een relais klikken en verschijn kortstondig het motormanagement lampje. De auto functioneert normaal. Uitlezen via paperclip methode geeft codes 56 en 92.
Respectievelijk abnormale brandstof druk systeem en gasklep positiesensor.
Welke van de twee hoort bij de vermelde symptomen? Of zullen ze dat beide zijn? En heeft iemand een handigheidje om deze storingen te controleren?
Het gaat om een 2.4 gdi uit 1999
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: Motor managementlampje

Bericht door menno3x8g »

Bij GDI denk ik als eerste aan de gasklep. Ben echter geen GDI specialist.
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Motor managementlampje

Bericht door foks »

gasklep niet vies ofzo vanbinnen waardoor de klep moeizaam gaat?
of de benzinedruk is misschien te laag/hoog, maar dat moet je dan meten
Bijlagen
code 56
code 56
code 92
code 92
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Tobias
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2016, 11:25
Provincie: Noord-Holland

Re: Motor managementlampje

Bericht door Tobias »

Klep reageert prima, ziet er ook schoon uit en plakt niet. Nu wat dagen verder en mij is opgevallen;
Code 56 (abnormale brandstofdruk) verschijnt op de snelweg; bij gas los en daarna weer rustig indrukken, een relais klikt als een gek en het lampje verschijnt, gas geven en het lampje is weer uit.
Code 92 heb ik waarschijnlijk zelf veroorzaakt; gasklep schoongemaakt en de tps is losgeweest. Ik vermoed dat ie niet helemaal goed is teruggeschroefd. Nu heb ik al verschillende methodes gevonden om hem af te stellen (weerstand meten op de stekker) maar ik krijg niet helemaal helder welke waardes op welke pinnen gemeten moeten worden, weet iemand dit toevallig? Ik lees meerdere verhalen; gewoon weerstand meten tussen pin 1 en 3 en 2 en 4, maar ik las ook ergens pin 19 van de obd icm een ground...
Tobias
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2016, 11:25
Provincie: Noord-Holland

Re: Motor managementlampje

Bericht door Tobias »

Nou, na veel zoeken heb ik met behulp van 3 websites de tps terug kunnen plaatsen, foutcode 92 is daarmee verholpen! Code 56 kon ik weinig mee, aangezien ik geen diagnosekast had die wilde communiceren, intussen heb ik een ander kastje gekocht en kon ik meten. Bij 2000 toeren zou de fuel pressure sensor gelijk of minder moeten zijn dan 6,9 MPa moeten zijn, bij mij is ie 7 of hoger. Nu zou ik de hoge druk benzine regelaar moeten vervangen en de hoge druk retourleiding. Nu wilde ik bij het goedkoopste beginnen, maar kan iemand mij vertellen welke leiding ik moet vervangen?
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Motor managementlampje

Bericht door foks »

ehhhhh wat ik er van begreep , zie ook plaatjes (correcties welkom uiteraard..!)

benzine komt met lage druk binnen (L) (aansluiting 12, ..denk ik ...)
benzine wordt opgevoerd tot hoge druk (H) naar de brandstofrail
dan is er een hogedruk retourleiding naar de regelaar (R)
van de regelaar loopt er (lijkt zo??) een hogedruk leiding naar de hogedrukpomp (maar misschien intern doorverbonden, geen idee)
van de regelaar en de pomp lopen er leidingen terug naar de tank (Rt)

Dus uhmm... zou je zeggen dat ze dan de metalen R leiding bedoelen
Bijlagen
gdi_ovz.png
gdi_pump_regu1.png
gdi_pump_regu2.png
gdi_fuelrail.png
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Motor managementlampje

Bericht door Twain »

ik zou beginnen met wat meer aannemelijk is ..

een leiding gaat zelde een klein beetje stuk ( of geheel stuk of geheel goed zegmaar)

een drukregelaar gaat vaker stuk
Awesomeness = Verveling x Talent
Tobias
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 apr 2016, 11:25
Provincie: Noord-Holland

Re: Motor managementlampje

Bericht door Tobias »

Heren bedankt! Ga inderdaad de drukregelaar ook maar vervangen, en meteen de leiding bekijken/doorblazen, toevallig iemand die er nog één (drukregelaar) heeft liggen?
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”