accu en oliedruklampje

Voor info en vragen over de motor, turbo, uitlaat, downpipe, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rudolf181
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 jul 2012, 19:03
Provincie: Flevoland

accu en oliedruklampje

Bericht door rudolf181 »

Ik heb een aantal weken geleden mijn distributie vervangen en nu sinds vorige week een 2tal lampjes die tegelijk aan gaan.
Het gaat om het accu lampje en het oliedruklampje.
Deze gaan aan bij starten en eerst gingen ze uit als ik de toeren boven 2000 bracht, nu moeten de toeren een stuk hoger om de lampjes uit te laten gaan.
Mijn vraag wat is hiervan de oorzaak?

Ik heb al geprobeerd de vsnaar van de dynamo iets strakker te doen deze slipte een beetje maar dit hielp niet helaas.

Hoop dat jullie ideeen hebben..
8G v6 sedan verkocht per feb 2016
Gebruikersavatar
Xenon
Berichten: 1074
Lid geworden op: 06 mar 2012, 22:06
Provincie: Niedersachsen (D)

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door Xenon »

rudolf181 schreef:... en eerst gingen ze uit als ik de toeren boven 2000 bracht...
Op zich vind ik dit verschijnsel al niet kloppen. Natuurlijk gaan de lampjes aan voor de start, want dat is een moment dat je geen laadstroom noch oliedruk hebt.
Zo gauw de motor is aangesprongen, zouden beide lampjes binnen enkele ogenblikken moeten doven. Ook onder de 2000rpm. Zelfs bij gewoon stationair toerental moeten ze doven.
Wat je laadstroom betreft, zie ik nog wel een oorzaak die verband kan houden met de vervangen distributie. Wat je oliedruk betreft eigenlijk niet...
// 1993-1997|E30 2.0 HB GLSi '89 \\
// 1997-2003|E50 2.0V6 HB GTi '94 \\
// 2003-2012|EA5A Greeny #1 '97 \\
// 2009-2016|EC5A VR4 Meany '98 \\
// 2011-2018|EA5A Greeny #2 '02 \\
// 2012->>>|Lexus IS250 '07 \\
// 2017->>>|Lexus GS300 '08| \\
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3498
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door marksanne »

Ik weet van de Galant alleen dat de V6 een 'ingebouwde' oliepomp heeft. Die kan eigenlijk nauwelijks stuk. Als je een 2L hebt met zo'n oliedrukprobleem... ik herinner me die 2L Station die ik kort gehad heb waar het de sensor leek (!) te zijn, maar uiteindelijk was het een lagerprobleem van de krukas... Die lagerschalen (met de oliegaatjes) waren blijkbaarbaar niet meer zo open dat er voldoende olie/smering beschikbaar kwam. Motortje is later omgewisseld heb ik begrepen. Alleen de relatie tussen het vervangen van de distributie en ineens die lampjes kan ik niets op verzinnen.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Gebruikersavatar
rudolf181
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 jul 2012, 19:03
Provincie: Flevoland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door rudolf181 »

Ik heb een idee
Kan het een slechte massa zijn die door voldoende toeren toch weer gaat geleiden?
Dan vermoed ik namelijk dat de massa op de dynamo ook de massa is van de oliedruksensor en dit het probleem geeft dat beide lampjes aan gaan.
Op het moment dat de lampjes aan zijn is de laadstroom ook 11v dus geen laadstroom. als ik de toeren iets omhoog gooi is de laadstroom netjes 14v en zijn de lampjes beide tegelijk weer uit.
8G v6 sedan verkocht per feb 2016
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door foks »

dat zou ook nog kunnen. Je zou dan een voltageverschil kunnen meten tussen de massa van de dynamo, en de minpool van de accu. Dat hoort 0 te zijn.
Je kunt ook nog van de + van de dynamo naar de + van de accu het voltage meten. Zou 0, of bijna 0, moeten zijn.
Ampèremeting zou ik niet direct doen als je niet weet hoe, heb je goeie multimeter voor nodig, anders klapt ie misschien uit elkaar :)

Het kan zijn dat je 1 of 2 fases mist (stuk) op de dynamo. Al kan ik dat oliedruklampje dan niet meer verklaren.
Met de koplampen aan zie je bij stationair toerental de lampen een beetje flikkeren.
Bijlagen
8gvdrop.jpg
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door SisterOfMercy »

foks schreef:Ampèremeting zou ik niet direct doen als je niet weet hoe, heb je goeie multimeter voor nodig, anders klapt ie misschien uit elkaar :)
Zelfs met een goeie multimeter kan je dat beter niet doen en een ampèretang gebruiken. Als je dat niet hebt kan je ook de spanningsval over zo'n "shunt" meten, dat is een speciale laagohmige weerstand. Aangezien U = I * R, waarbij U de spanningsval is, R de weerstand van die shunt. Uitrekenen en je hebt de stroom die er loopt.
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
rudolf181
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 jul 2012, 19:03
Provincie: Flevoland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door rudolf181 »

Het is nu zo ver geweest dat ik stil stond:(
Eerst ging de radio uit toen airbag lampje aan, srs lampje aan, dashboard verlichting uit.
Toen moeilijker lopen en uuteindelijk uit.
Volgage is nu 7v dus wel duidelijk dat er niet geladen is.
Morgen accu laden en testen wat jij zegt foks.
Goede multimeter heb ik wel gaat er denk je meer dan 10A door?
Heeft iemand het schema van de oliedrukmeter en dynamo toevallig?
8G v6 sedan verkocht per feb 2016
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door Lowlands »

Moet je niet gek gaan kijken als je die multimeter ziet smelten... :D
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door SisterOfMercy »

rudolf181 schreef:Goede multimeter heb ik wel gaat er denk je meer dan 10A door?
NEE!

Ja, het gaat er wel doorheen, maar dan werkt het ding dus niet meer. Of er ploft een zekering intern. Wat voor multimeter heb je trouwens?
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door Lowlands »

Nou nee hoor,er wordt gewoon spanning gemeten over een hele dikke draad tussen de 10 ampère ingang en de - ingang,maar ook die kent zijn grenzen en zal dus gloeiende gloeiende heet worden en uit de behuizing smelten.En de meter zal max aan geven..Maar er hoeft geen zekering door te slaan,dat gebeurt alleen maar bij de mA ingang,zit meestal een zekering in van 2 ampère,en dat is omdat die stroom ook echt door de electronica gaat.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
SisterOfMercy
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:05
Provincie: Zuid-Holland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door SisterOfMercy »

Lowlands schreef:Nou nee hoor,er wordt gewoon spanning gemeten over een hele dikke draad tussen de 10 ampère ingang en de - ingang,maar ook die kent zijn grenzen en zal dus gloeiende gloeiende heet worden en uit de behuizing smelten.En de meter zal max aan geven..Maar er hoeft geen zekering door te slaan,dat gebeurt alleen maar bij de mA ingang,zit meestal een zekering in van 2 ampère,en dat is omdat die stroom ook echt door de electronica gaat.
Houd je kop eens! :evil: :evil: :evil:
Galant 6G LE [External Link Removed for Guests]
Uray25
Berichten: 974
Lid geworden op: 07 mar 2012, 19:16
Provincie: Friesland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door Uray25 »

Nou Nou jongens toch...

Het is duidelijk dat er niet wordt geladen, dus of er is iets los en anders stuk...

Bij te lage voltages krijg je nu eenmaal allemaal wazige dingen, accu opladen en eventueel testen met een goede accutester.
en dan kijken wat er gebeurd, is het dan weg, zonder de koplampen aan te hebben, dan heb je je boosdoener.
( koplampen uit i.v.m. Stroomverbruik en dus spanningsval )

En wat Ampere Metingen bertreft, altijd beter met een Tang doen, maar das mijn persoonlijke mening.
Tenzij je weet wat je doet en ongeveer weet wat voor Stroom er kan lopen.
Aangezien je een standaard multimeter "ertussenin" zet, moet dus alle stroom door die ielige draadjes van dat ding.
Meer als 20A kunnen ze over het algemeen niet hebben, de meeste zelfs maar 10A.
galantlwd
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mar 2012, 11:47
Provincie: Friesland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door galantlwd »

Ik denk dat het olielampje ook aangaat omdat de spanning te laag is, vooral bij nieuwe auto`s waar de dynamo niet laad gaan abs en airbag lampjes branden.
Eerst zorgen dat de dynamo weer goed laad massa controleren desnoods een extra massa doormiddel van een startkabel op de motor zetten en de b+ aansluiting en stekker van dynamo controleren. Als dit allemaal oke is dynamo eraf en laten testen.
Gebruikersavatar
rudolf181
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 jul 2012, 19:03
Provincie: Flevoland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door rudolf181 »

ok probleem is opgelost.
Ik heb na wat loshalen, schoonmaken en terug plaatsen toch de dealer gebeld.
Deze meneer kon mij vertellen dat als de Dynamo kapot aan het gaan is nog wel eens de spanning terug geeft over de massa en hierdoor dus het oliedruklampje aan gaat tegelijk met het accu lampje.
Als je dan de toeren om hoog gooit schijnt de (bijna) kapotte fase weer door te slaan en wel weer even te werken.

Dus ik heb een nieuwe dynamo gehaald en na flink wat gepruts geplaatst.
Alles werkt weer naar behoren:)

Bedankt voor het mee denken allemaal!!
8G v6 sedan verkocht per feb 2016
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door menno3x8g »

Rudolf, dat is mooi.
En dat gepruts om die dynamo eruit en weer erin te krijgen: hoe heb je dat gedaan? Lukt mij ook wel, maar eerst na enig sloopwerk ...
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
rudolf181
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 jul 2012, 19:03
Provincie: Flevoland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door rudolf181 »

Ik heb uiteindelijk de luchtinlaat los gehaald.
Toen ik die een klein beetje opzij kon duwen kreeg ik de dynamo er langs
8G v6 sedan verkocht per feb 2016
Gebruikersavatar
menno3x8g
Berichten: 2404
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:21
Provincie: Groningen

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door menno3x8g »

Thanks!
Galant bijv.naamw. Uitspraak: [xaˈlɑnt] (van mannen) erg vriendelijk en beleefd tegen vrouwen. Voorbeeld: `Hij kuste haar galant de hand.`
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door Twain »

via de onderkant is ook mogelijk :)

of ik uiteindelijk een motersteun heb los gemaakt weet ik eigenlijk niet meer, maar bij de SC kan hij echt niet bovenlangs ;)
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
rudolf181
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 jul 2012, 19:03
Provincie: Flevoland

Re: accu en oliedruklampje

Bericht door rudolf181 »

Toen ik bezig was leek het of de uitlaat er onder uit moest als hij onderlangs zou gaan. Daar had ik niet zo'n zin in
8G v6 sedan verkocht per feb 2016
Plaats reactie

Terug naar “(8G) Techniek: motor, lucht invoer, uitlaat & koeling”