lidl acculader
Geplaatst: 12 apr 2013, 13:23
Ok, ik heb een tijdje terug een acculader gekocht bij de Lidl voor 19,99
bij deze post ik mijn bevindingen
eerst de verpakking:
het doosje is echt gemaakt van prut karton, die zal het dus nooit heel lang uithouden
De gebruiksaanwijzing
Deze zul je echt moeten lezen, een verkeerde laad methode is zo gekozen bij dit apparaat. maar de Nederlandse handleiding is erg duidelijk. en de meeste info is te vinden op blz 20/21
Het laadapparaat zelf:
De accu klemmen voelen beter aan dan dat ze eruit zien, het laadsnoer wat ze hebben gebruikt had nog iets soepeler gemogen en is met 1,5 meter misschien net wat aan de korte kant. maar zeker lang genoeg om veilig op de grond te staan en de accu te laden wanneer deze zich nog in de auto bevind. voor het netsnoer is het eigenlijk het zelfde verhaal, had wat langer gemogen , maar is lang genoeg om op een normale manier te kunnen gebruiken.
de besturing van alle fucties gebeurd door 1 mode knop, 1 keer drukken = volgende fuctie
de fucties zijn
6v laden (7,3v/0,8A)
12v motor accu's (14,4v/0,8A)
12v auto accu's (14.4v/3.8A)
12v laden onder koude omstandigheden (14,7v/3,8A)
Ik heb voor de test een accu gebruikt die geheel leeg was getrokken door het lampje in de kofferbak (vraag me niet hoe) de spanning die de multimeter aangaf was niet meer dan een enkele volt. bij aansluiten gaf het laadapparaat aan dat het een 6v accu moest zijn.. in de hoop dat het apparaat daarna over zou kunnen stappen naar de 12 volt stand bleek ongegrond. ik had een andere lader nodig om vanaf 6 volt tot boven de 7,5 te komen waarna de acculader weer wel netjes zijn werk kon doen. waarom het niet werkte weet ik niet zeker. ik denk omdat de accu die ik gebruikte extreem leeg was en van behoorlijk grote capaciteit. volgens het boekje zou de lader tussen de 7 en 10,5 volt in de 12 volt druppelstand moeten gaan. de lader kreeg helaas de accu niet boven de 6 volt geladen, wellicht was ik te ongeduldig dat kan natuurlijk ook.
Tijdens het laden wordt het apparaat warm, maar niet overdreven, ook is het apparaat stil. wanneer het laadprogramma klaar is schakelt hij zich netjes over in de druppelstand.
Al met al een geslaagde aankoop voor slechts 20 euro. en zeer geschikt om auto's/motoren in de stalling mee bij te laden.
of het apparaat ook geschikt is om op sterven na dode accu's weer tot leven te wekken... dat denk ik niet, maar nogmaals, misschien was ik te ongeduldig.
bij deze post ik mijn bevindingen
eerst de verpakking:
het doosje is echt gemaakt van prut karton, die zal het dus nooit heel lang uithouden
De gebruiksaanwijzing
Deze zul je echt moeten lezen, een verkeerde laad methode is zo gekozen bij dit apparaat. maar de Nederlandse handleiding is erg duidelijk. en de meeste info is te vinden op blz 20/21
Het laadapparaat zelf:
De accu klemmen voelen beter aan dan dat ze eruit zien, het laadsnoer wat ze hebben gebruikt had nog iets soepeler gemogen en is met 1,5 meter misschien net wat aan de korte kant. maar zeker lang genoeg om veilig op de grond te staan en de accu te laden wanneer deze zich nog in de auto bevind. voor het netsnoer is het eigenlijk het zelfde verhaal, had wat langer gemogen , maar is lang genoeg om op een normale manier te kunnen gebruiken.
de besturing van alle fucties gebeurd door 1 mode knop, 1 keer drukken = volgende fuctie
de fucties zijn
6v laden (7,3v/0,8A)
12v motor accu's (14,4v/0,8A)
12v auto accu's (14.4v/3.8A)
12v laden onder koude omstandigheden (14,7v/3,8A)
Ik heb voor de test een accu gebruikt die geheel leeg was getrokken door het lampje in de kofferbak (vraag me niet hoe) de spanning die de multimeter aangaf was niet meer dan een enkele volt. bij aansluiten gaf het laadapparaat aan dat het een 6v accu moest zijn.. in de hoop dat het apparaat daarna over zou kunnen stappen naar de 12 volt stand bleek ongegrond. ik had een andere lader nodig om vanaf 6 volt tot boven de 7,5 te komen waarna de acculader weer wel netjes zijn werk kon doen. waarom het niet werkte weet ik niet zeker. ik denk omdat de accu die ik gebruikte extreem leeg was en van behoorlijk grote capaciteit. volgens het boekje zou de lader tussen de 7 en 10,5 volt in de 12 volt druppelstand moeten gaan. de lader kreeg helaas de accu niet boven de 6 volt geladen, wellicht was ik te ongeduldig dat kan natuurlijk ook.
Tijdens het laden wordt het apparaat warm, maar niet overdreven, ook is het apparaat stil. wanneer het laadprogramma klaar is schakelt hij zich netjes over in de druppelstand.
Al met al een geslaagde aankoop voor slechts 20 euro. en zeer geschikt om auto's/motoren in de stalling mee bij te laden.
of het apparaat ook geschikt is om op sterven na dode accu's weer tot leven te wekken... dat denk ik niet, maar nogmaals, misschien was ik te ongeduldig.