HOW TO: Rottende wielkastranden vervangen - roest

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

HOW TO: Rottende wielkastranden vervangen - roest

Bericht door marksanne »

De achterzijde wielkastranden van de 8G zijn een zwak punt. De twee lagen staal die daar bij elkaar komen hebben door de poplasjes 'ademruimte' en zijn eigenlijk zwak beschermd tegen troep die daartussenkomt.

Bij de VR2 was het vreselijk rot. Nieuwe inzetstukken gekocht (reken op een tientje of 6 per vervang-deel) en dan maar de botte bijl erin. Of beter: een scherpe zaag/dremel of slijper. Ik heb vooral de Fein Multimaster met metaalblad gebruikt. Geen gespetter en mooi nauwkeurig werken.

Alle rotte delen weggehaald en nieuwe stukken op maat ingezet en gelast. Daarna schuren plamuren, schuren, plamuren en dan gronden, lakken en aflakken. (en van binnenuit en buitenaf tectyleren!) Allemaal zelf met maatje Jack. Bereklus, maar wel leuk voor een keer :)

Kosten zijn bij elkaar aan materiaal en spullen, lak, plamuur, enz rond de 350 euro. Dit laten doen kost rond de 1200 euro voor beide kanten samen.
Bijlagen
iphone 179.jpg
iphone 182.jpg
iphone 183.jpg
iphone 184.jpg
SANY0000.JPG
sany0001.JPG
sany0002.JPG
sany0003.jpg
SANY0004.JPG
sany0006.JPG
SANY0007.jpg
sany0008.jpg
sany0009.jpg
sany0010.JPG
sany0011.JPG
SANY0012.JPG
SANY0013.JPG
SANY0014.JPG
SANY0015.JPG
SANY0016.JPG
SANY0017.JPG
SANY0021.JPG
SANY0022.JPG
SANY0023.JPG
SANY0024.JPG
SANY0025.JPG
SANY0026.JPG
SANY0027.JPG
SANY0028.JPG
SANY0029.JPG
SANY0030.JPG
SANY0031.JPG
SANY0032.JPG
SANY0033.JPG
iphone 471.jpg
iphone 475.jpg
iphone 478.jpg
iphone 479.jpg
iphone 480.jpg
iphone 481.jpg
iphone 482.jpg
iphone 485.jpg
iphone 486.jpg
iphone 491.jpg
iphone 531.jpg
iphone 532.jpg
iphone 535.jpg
iphone 537.jpg
iphone 540.jpg
iphone 543.jpg
iphone 544.jpg
iphone 549.jpg
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
sil
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2012, 17:23

Re: HOW TO: Rottende wielkastranden vervangen

Bericht door sil »

En die wielkastranden kan je die gewoon bij de mitsu dealert kopen?
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Rottende wielkastranden vervangen

Bericht door marksanne »

Nee, die verkopen dit niet.
Er is op ebay een duitse leverancier te vinden, die ook een site heeft en een online shop: [External Link Removed for Guests]
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
sil
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2012, 17:23

Re: HOW TO: Rottende wielkastranden vervangen

Bericht door sil »

Dank je,
Heb net gekeken op die site.
Ze zijn niet eens duur, maar Limousine is voor de sedan denk ik?
De wielrand van een station zal wel het zelfde zijn toch?
Enkel het achterste stuk naar de bumper toe lijkt mij anders.
Gebruikersavatar
galantrijder
Berichten: 282
Lid geworden op: 07 aug 2012, 20:58
Provincie: Noord-Holland

Re: HOW TO: Rottende wielkastranden vervangen

Bericht door galantrijder »

Ik wil op niet al te lange termijn (over een jaar?) mijn wielkasten laten aanpakken...
Ik wil de hele rand er uit laten zagen zoals in deze how to...
Is het handig / slim om deze randen te kopen om vervolgens met de randen langs schadeherstelbedrijven te gaan voor prijsopgaven? Of maakt dat het lastiger om een bedrijf te vinden die het herstel wil uitvoeren?
8G 2.5 V6 Elegance BJ 2000
Gebruikersavatar
marksanne
Berichten: 3497
Lid geworden op: 05 mar 2012, 13:11
Provincie: Zuid-Holland

Re: HOW TO: Rottende wielkastranden vervangen

Bericht door marksanne »

Het maakt het niet lastiger. Ook niet makkelijker. En ook niet echt goedkoper waarschijnlijk. Behalve dat het je een psychologisch voordeel geeft omdat je op moment X die wielkasten koopt en op moment Z het herstel/spuitwerk laat doen zodat de kosten niet allemaal in factuur zitten :)

Het zou een klein voordeel kunnen zijn omdat de herstelpanelen niet overal direct beschikbaar zijn en als jij ze voor een goede prijs kunt kopen dan scheelt dat wellicht iets. Tip: hottuning.nl levert ze.
owning the first Galant VR2 in NL since 2006 (project VR2)
owning Galant VR4 1996 cold-spec / full spec (project Racepaard)
---co-founder of GalantFans---
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”