Achteruitrijschakelaar

Veel gestelde vragen en antwoorden, handleiding, tips & trucs.
Plaats reactie
Neo--
Berichten: 302
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:23
Provincie: Gelderland

Achteruitrijschakelaar

Bericht door Neo-- »

Hoi,

Mijn achteruitrijverlichting werkt niet meer, evenals de achteruitrijcamera en PDC...
Nu is de zekering gewoon prima.
Ik vermoed dus dat het aan de achteruitrijschakelaar ligt.
Iemand enig idee waar deze zich bevind, en of deze makkelijk te vervangen is?
Afbeelding
Gebruikersavatar
martijn
Berichten: 1705
Lid geworden op: 07 mar 2012, 18:47
Provincie: Zuid-Holland

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door martijn »

Kan je zo gauw even niet zeggen waar de schakelaar zit maar ik zou ook even kijken of er geen draadbreuk zit bij het plusdraad van je achterruitrijverlichting , hier worden namelijk vaak de draden van je pdc en camera bijgezet en wellicht maakt ie daar noet helemaal lekker contact meer , dat wil nog wel eens gebeuren als het gedaan is met van die plastic klemmetjes ..
Wellicht kan je die plastic kap bij je versnellingspook lostrekken , ik gok dat ie daaronder zit of is het een aut ?
Gebruikersavatar
KNOEI 8G
Berichten: 2900
Lid geworden op: 07 mar 2012, 17:45
Provincie: Noord-Brabant

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door KNOEI 8G »

Volgens mij zit ie ergens op de bak zelf (bij een handbak)
Afbeelding
Neo--
Berichten: 302
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:23
Provincie: Gelderland

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door Neo-- »

Handbak, Ik heb overigens de lampjes zelf niet nagekeken, maar het lijkt me stug dat als die kapot is, ook mijn PDC en achteruitrijcamera het niet meer doen ;)
Onder de pook zag ik niet zo 1 2 3 iets zitten...
Afbeelding
Gebruikersavatar
foks
Berichten: 1520
Lid geworden op: 07 mar 2012, 20:08
Provincie: Zuid-Holland

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door foks »

ik dacht dat die aansluiting bovenop je versnellingsbak zit.
Lampjes nakijken is misschien niet zo raar hoor.
Ik weet bv. dat als je beide remlichten doorgebrand zijn, dat de cruise control het ook niet meer doet.
6G's never die, they just get older...
1992 Galuönt Cøldy Spec 2.0L automatic
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door Lowlands »

Huh?Hoe kan dat nou?Cruisecontrol gebruikt die lampjes toch niet om iets te meten??Dat zit toch gebakken aan de snelheidsmeter?
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door Twain »

het uitschakelen van de CC gaat via de zelfde schakelaar als dat je remlichtjes gaan branden wellicht is er een te klein spanningsverschil wanneer de lichtjes stuk zijn om dan remmen nog te kunnen detecteren en dus uit veiligheid het zo in elkaar zit geklust dat inschakelen in zijn geheel niet mogelijk is .. .. tis maar een theorie, dus pin me er niet op vast :p

of het is zo simpel dat omdat er geen stroompje gaat lopen het ding niet uit kan en dus niet aangaat...
Awesomeness = Verveling x Talent
Neo--
Berichten: 302
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:23
Provincie: Gelderland

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door Neo-- »

Nou, heb de lampjes zelf maar eens even bekeken, deze zijn nog heel.
Vermoed dus toch de schakelaar.
Nu er nog achter zien te komen waar die precies zit :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door Lowlands »

Twain schreef:het uitschakelen van de CC gaat via de zelfde schakelaar als dat je remlichtjes gaan branden wellicht is er een te klein spanningsverschil wanneer de lichtjes stuk zijn om dan remmen nog te kunnen detecteren en dus uit veiligheid het zo in elkaar zit geklust dat inschakelen in zijn geheel niet mogelijk is .. .. tis maar een theorie, dus pin me er niet op vast :p

of het is zo simpel dat omdat er geen stroompje gaat lopen het ding niet uit kan en dus niet aangaat...
Als de lampjes kapot zijn en ze zijn wel in geschakeld staat er altijd nog een spanning over en dat kan de CC (dus de cpu)echt wel detecteren.
Dus het maakt echt niks uit of ze kapot zijn of niet.Als het zo werkt.Wat ik nog steeds betwijfel..Waarom zouden ze het zo moeilijk doen?Ze hebben de informatie van de snelheidsmeter!Even remmen en dat wordt ook gezien aan het pedaal,of de schakelaar van de CC.Allemaal lekker dichtbij de cpu,i.p.v.dat er een kabel helemaal naar achter moet.b.w.v.s.
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Twain
Berichten: 2995
Lid geworden op: 08 mar 2012, 08:03
Provincie: Zuid-Holland

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door Twain »

nee dat is een goed idee... je gaat even een heuvel op dan loopt je snelheid iets terug,.. gaat meteen de CC uit.... dan moet er dus weer een vertraging in worden gebouwd, waardoor de auto dus gas gaat geven elke keer als je remt.. :S het gaat echt via het pedaal.. net zoals het ook via het koppelingspedaal gaat. hoe het veder aan elkaar zit geknoopt weet ik ook niet. ding heeft wellicht geen eigen massa ofzo.. weet ik ut..
Awesomeness = Verveling x Talent
Gebruikersavatar
Lowlands
Berichten: 1975
Lid geworden op: 11 mar 2012, 11:18
Provincie: Flevoland

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door Lowlands »

Nee,andersom natuurlijk,als de snelheid terug loopt op het heuveltje merkt de cpu dat en geeft gas bij..Heeft nog steeds niks te maken met je remLICHTEN,wel met je rempedaal.Remmen is CC uit.Ik weet het heus wel,heb een keer een tijdje een slopel corsa gehad met CC..
Doe rustig aan,ben ik zelf ook de hele dag druk mee...
martijnver13
Berichten: 307
Lid geworden op: 25 jun 2013, 12:39
Provincie: Noord-Brabant

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door martijnver13 »

De schakelaar waar het hier om gaat zit idd op de versnellingsbak. Waar op de bak precies weet ik niet, maar hij zit daar iig wel. De mijne is ook nog steeds kapot :p
Neo--
Berichten: 302
Lid geworden op: 07 mar 2012, 16:23
Provincie: Gelderland

Re: Achteruitrijschakelaar

Bericht door Neo-- »

Volgens mij heb ik hem gevonden, namelijk onder het luchtfilter huis, kan er heel makkelijk bij!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “(8G) How-To's / FAQ's / Manuals / Resources / Links”